Det finns ju så mycket som låter veganskt men inte alltid är det, t.ex. äppelmust.
Hur är äppelmust inte veganskt? Det är ju 100% pressade äpplen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju så mycket som låter veganskt men inte alltid är det, t.ex. äppelmust.
+1 på den. Veganism lyser med sin frånvaro i mina kretsar. De flesta äter blandad kost och ganska många vill lära sig laga och äta mer vegetariskt, och det pratas ibland i termer om vegetarisk mat. Det har passerat någon enstaka vegetarian på arbetsplatserna (sådär 1 av 50). Men aldrig nån som pratar om veganskt. För mig tar ordet "vegansk" plats i marknadsföringen av livsmedel som är överdriven, för råvaror och halvfabrikat där man svårligen tänkt att det inte skulle uppfylla kriteriet. Som iste till exempel.
Uppenbarligen är det lite olika kretsar.
Kan nog innehålla en och annan mask och andra kryp?Hur är äppelmust inte veganskt? Det är ju 100% pressade äpplen?![]()
Ingen vad jag vet, kanske om någon kollega är det men det tror jag inteÄr det bara jag som inte har någon vegan i min sfär?Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.
Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Precis som @soom skriver. Vet inte hur vanligt det är, senaste åren har jag hållit mig till det jag vet är veganskt men mejlade tillverkare för över 5 år sen och då var det flera som uppgav att de använde animalier vid tillverkning/klarningsprocessen.Hur är äppelmust inte veganskt? Det är ju 100% pressade äpplen?![]()
Kan nog innehålla en och annan mask och andra kryp?
Skämt åsido, så gissar jag att det är som med vin, dvs att man kan använda nån sorts animalier (gelatin?) vid klarningsprocessen.