Hur många tränare?

Sammetsflickan

Trådstartare
Hur många tränare har ni och hur ofta tränar ni för tränare?

Har ni en dressyr och en annan hopptränare?

Hur många olika tränare tycker ni att man kan ha eller är det bättre att ha samma?

Vad tror ni om ett träna för en tränare ett par år för att sedan byta till en annan några år?

Vill höra era åsikter :)

Sv: Hur många tränare?

Jag har 3 tränare men bara en som ser hästen varje vecka, det är min dressyrtränare. Sen har jag två hopptränare, en som kommer varannan vecka och en som håller kurser ibland på lov och så.

Som regel tränar jag 2-3 gånger i veckan, mestadels för min dressyrtränare. Kan tillägga att eftersom jag rider så ofta blir det för det mesta lågintensiva pass för att hon ska stämma av dagsformen och hjälpa mig med det dagliga arbetet.

Jag tycker att man ska hålla sig till en, max två, tränare inom varje disciplin. Det är viktigt enligt mig att tränarna kompletterar och inte säger emot varandra, utan att det löper en röd tråd genom hela utbildningen. Sen kan de fokusera på olika saker, men de ska ha samma mål eller syn på ridning.

Varför byta? Jag har ridit för min dressyrtränare sen jag var "liten", dvs gick i femman, mer eller mindre regelbundet och med kortare pauser däremellan. Jag har inte tröttnat ännu utan tvärtom stannat kvar och fortsatt tränat för henne. Den dagen då jag har kommit så långt i min ridning att min nuvarande tränare inte får mig att utvecklas i samma takt, då kommer jag nog byta, men dit är det ett tag kvar.

Just nu har jag en dressyrtränare, kommer skaffa en annan tränare i hoppningen när vi kommer igång med den :).

Jag tycker att man ska ha så få olika tränare som möjligt, annars blir det lätt att de börjar arbeta mot varann mer eller mindre. Sen kan det vara bra att rida för någon annan lite då och då för att inte fastna i utvecklingen och få en annan syn på ridningen :)

Sålänge man känner att man får ut nått av träningen och utvecklas så funkar det bra att rida för samma tränare :)

Jag har två tränare och den ena tränar jag för varannan vecka och den andra ca varannan månad.

Jag har en tränare i dressyr och en annan i tömkörning. Hoppar inte pga av skada hos hästen.

Hur många olika tränare tycker ni att man kan ha eller är det bättre att ha samma?
Funkar bra att ha olika om grundtänket är detsamma. Är de alltför olika kan det bli mer förvirrande än givande.

Vad tror ni om ett träna för en tränare ett par år för att sedan byta till en annan några år?
Ibland stannar man upp i sin utveckling och då kanske en ny tränare kan hitta en nya infallsvinklar som gör att man kommer vidare så jag tycker det är helt ok.

Just nu tränar jag för 4 olika personer, två tränare på min skola. en hopp och en dressyr. Dressyr tränar jag två gånger i veckan för tillfället, för att jag behöver hjälp med min lille plutt, och för att bekräfta att jag tänker rätt i min ridning till vardags, hoppning/markarbete rids för tränare en gång i veckan. sedan har jag två olika hopptränare som jag rider för helt oregelbundet när jag och de har tid och jag är hemma.

Så länge de tränare man tränar för har samma grundtänk tror jag att det funkar bra att träna för flera olika. De ska liksom komplettera varandra och inte motarbeta, då tror jag det blir rörigt och att man backar mer än det går framåt. och varför byta tränare så länge det är bra, sen ifall man hamnar i någon svacka kan det ju självklart som speedway sa vara bra att kanske byta tränare ett tag och få en annan infallsvinkel och se om det löser sig.

Just nu har jag tre tränare, en för hoppning, en för dressyr och en för både och. Mitt ungsto kommer börja tränas varje vecka, varannan vecka hopp och varannan dressyr. Min valack tränas just nu med fokus på hoppning då jag vill bli stadigare innan jag hoppar ungstoet. De står på två olika anläggningar, därav olika tränare.

Jag kommer snart att involvera en distanstränare också, men det blir först när jag känner behovet av stöd/bolla idéer. Just nu tuffar jag på enligt mitt eget huvud. :p

Jag föredrar att ha en huvudtränare i varje gren och sedan influeras genom lite olika kurser/träningar utöver det. Men en röd tråd behöver jag för att inte bli fullständigt förvirrad. :crazy:

Jag har en "huvudtränare", som jag tränar regelbundet för. Sen rider jag för hennes man ibland också, som också är väldigt duktig, och speciellt duktig på min typ av häst.

Sen åker jag ibland iväg på kurser, och rider för lite olika ibland..

Jag har två st. En till varje gren, dressyr och hoppning. :)

Tycker man kan ha precis hur många tränare man vill så länge man trivs med den ridning som lärs ut. Och även detdär med att ha samma ett par år och sedan byta, varför inte? Så länge man känner att man trivs och att man lär sig något, att det ger något att träna för just den tränaren så är det bara att köra på. :)

Jag har två tränare. Det är båda dressyrtränare. De är gifta och tränar för varann. Så det är samma ridsätt och tankar bakom. Förut red jag oftare för dem. Men nu har det stallgänget splittrats av ställägarbyte med flyttar och tränarna jobbar mer på annat håll.
Jag rider för frun i huset varannan vecka. Och mannen då han hinner. Nu har vi bokat in honom två gånger nästa månad.
Det fungerar ypperligt! Jag hade gärna ridit oftare. Men det hinner inte tränarna.
Byta behöver jag inte göra med dessa tränare. De har elever tom OS-nivå. Och där är jag verkligen inte själv. Så jag kan rida för dem länge till innan de inte kan lära mig mer. Antagligen tills de pensionerar sig. :P

Hoppa gör jag inte annat än på skoj i skogen med gammelgubben. Jag har en 28-årig häst och en unghäst som inte är inhoppad. Jag hade tänkt låta en hopptjej hoppa in unghästen framöver. Jag är för värdelös.
Men då får hon gärna ta lektioner på honom med i hoppning. Då blir det väl antagligen för en 3:e tränare. Jag tror inte min hoppkunniga tränare har tid med hoppkurser regelbundet.

Nu har jag två tränare och en som jag använder "vid behov".

En dressyrtränare som kommer en helg i månaden, försöker då rida 1-3 pass för honom på ett par av mina hästar.

En hopptränare som också kommer en helg i månaden, då rider jag 1-4 pass, beroende på hur många av hästarna som behöver hoppa just då.

"Vid behov"-tränaren är hopptränare och finns på en anläggning i närheten, så henne använder jag om jag behöver rida en hopplektion in emellan åt.

Om man har ett bra samarbete så ser jag inte varför man ska byta, jag har haft svårt att hitta tränare över huvud taget som har samma syn på ridning och träning som jag har. De är dessutom mycket bra på unghästar båda två vilket jag uppskattar.

Jag har gärna ett par olika tränare för att få olika infallsvinklar, även om det är ytterst viktigt att de delar samma grundprinciper som mig. Men känner man att det blir "för mycket" så är det väl bättre att hålla sig till en tränare. Så kunde jag känna när jag först skaffade egen häst och red för två tränare, varje liten småsak var för mycket för mig att hålla isär för mig och det blev rörigt. Nu är jag bättre själv på att få med mig saker från passen och vet vart hästarna ska, det handlar mer om att få hjälp att se sätt att få dem dit.

Jag får ut väldigt mycket av varje pass och kan ofta rida vidare på det sen i 1-2 månader, tills tränaren kommer nästa gång och kan ge mig ny input för hur jag ska komma vidare...

Senast ändrad:

Har en tränare i dressyr, tränar för henne en gång i veckan.

bara dressyr är aktuellt för tilfället

Tror att det kan vara bra med variaration. det viktigaste är nog att man känner förtrende för tränaren och att man känner att tränare verkligen ser både höästen ryttaren och ekipaget som helhet, ahr man en eller flera tror jag är oviktigt bara alla strävar mot samma sak och tänker lika kring det som är viktigtst för ryttaren och hästen.

så har jag gjort. jag började träna för en tränare som tog mig och hästen en bra bit framåt, sen kände jag att det tog stop så då bytte jag tränare och har fått ännu en skjuts framåt. komemr antagligen byta igen när jag känner att man har fått ut det som går att få ut av samarbetet. så jag tror inte att det är fel att byta ibland.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: Lady_S
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern