Hur många ton..

Sv: Hur många ton..

Det beror ju på, hur den ser ut, hur den är tränad mm mm
En bil kan väga två ton, å på asfalt rullar den lätt, beror på underlag och redskap/vagn oxå.

Nu ska man inte dra tungt med en otränad lr oerfaren häst...

Föresten finns det ju inga nordsvenska travare! Bara kalblodstravare och nordsvensk brukshäst;):smirk:

När jag jobbade på kulturens östarp så arbetade vi med häst varje dag och i bland drog vi tungt men vi drog straxs över hästens vikt dvs att belastningen i draglinorna/ backselen var som hästen/hästarnas vikt(vid parkörning var det den samman slagna vikten av hästarna). Så om hästen vägde ca 800 kilo så kunde vi lasta ungefär 900-10000kilo. Men om man bara ska dra på raksträckor vilket vi inte gjorde, så kan man säkert lasta mera.
Antar att deta gäller när hästarna är i god form

I den underbara boken "Timmerhästens bok" av Yngve Ryd finns en bild på ett rekordlass från norra Lappland där en nordsvensk drar ut ett timmerlass på drygt 10 ton på en isad basväg... (men betänk att dessa hästar sköttes noga, tränades upp succesivt för att klara vinterns arbete och sedan hade en välförtjänt sommarvila)

om det var en "isad basväg" inebär det då att de typ kör på frysen älv?

Nä.
Först plogar de upp en väg i snön, vägen plogas igen efter snöfall. Ibland kör man m tomkälkar och trampar ihop snön. För att isa vägen körde man stora vattenlåder längs basvägen och vattnade den.
På en välskött isad basväg kunde hästen dra dubbelt så mycket lass som på en snöbasväg.

aah, precis men jag menade inte att ja skulle lasta på min häst en massa ton timmer, utan jag bara undrade lite allmänt hur mkt (en vältränad då) kallblodstravare kan dra.

I den underbara boken "Timmerhästens bok" av Yngve Ryd finns en bild på ett rekordlass från norra Lappland där en nordsvensk drar ut ett timmerlass på drygt 10 ton på en isad basväg... (men betänk att dessa hästar sköttes noga, tränades upp succesivt för att klara vinterns arbete och sedan hade en välförtjänt sommarvila)

Sommarvila??:eek: Körde dom inte hö i lappland förr??

aah, precis men jag menade inte att ja skulle lasta på min häst en massa ton timmer, utan jag bara undrade lite allmänt hur mkt (en vältränad då) kallblodstravare kan dra.

Enkelt sagt kan man säga att hästen kan dra sin dubbla vikt. MEN allt hänger ju på utrustning, terräng och att hästen är tränad såklart.

Faktiskt inte. Markerna där man slog vinterfoder var ofta sanka och låg långt bort. Inget bra läge för körslor med häst i bråda sommartider. Alltså förvarade man sitt hö i små lador överallt ute i markerna, för att sedan när vintern och gott slädföre kom, så drog man hem sitt hö i omgångar. Och för de flesta var hästens huvudsakliga sysselsättning skogsarbete. Sommarvilan var skogsbete ihop med byns hästar. En häst fick ha skälla, för att lättare hitta dem och skorna togs av.
Tror att det var i samma bok som Loch refererar ifrån jag läste det. Det är en drömbok!

har hört annorlunda jag :)

Har bott i Umeå ju, och där var det hårt jobb att slå höet och vända det i flera omgångar. Hästarna (sto med föl) rusade ofta i vilt sken ner till vattendrag för att bli kvitt bromsen och knotten en kort stund. Det var även ett hårt jobb att dra hem höet hela juli-april från de små gräsplättarna långt in i skogen. Man förvarar hö fortfarande i de små granträrucklen.

Där jag bodde hade man allmänningar där alla byns hästar gick, och smågrabbarna hade till uppgift att springa o valla hem dem inför jobb. På vintern stor de inne hela tiden och "vilade", förutom kyrkoturen på söndag. Då hade man finselen, med draglinor!
Byn jag bodde i hette Ersmark och ligger 2 mil utanför Umeå.

*kl*

Väldig skillnad på Umeå och resten av Norrland, förr kallades trakten runt Umeå för "Norrlands kornbod" eftersom det mest bara var där som det fanns något jordbruk värt namnet.

I stora delar av Norrland la man höt i "miljarders" med smålador i direkt anslutning till vallen och så hämtade man hem hö med släde sedan under vintern.... därav alla gammla fallfärdiga ruckel till smålador som fortfarande står i kanterna på åkrarna - om man inte har sån otur att lad-h*****t står mitt på åkern och står i vägen när man ska bruka marken :mad: då man typ får hälla diesel på den och elda upp fanstyget.

Tycker nog att nyare tiders förvaring av hö känns smartare....

Ja överlag var dom bättre förr på att ställa innan jobben.
Numera verkar gubbarna som bara hört om hur hästarna jobbades förr, ha noll koll på det jobb som lades ner för att få jobbet så smidigt som möjligt.
Har fått glåpord mer än en gång av gubb:devil: när vi inte ville låta hästen gå ner sig IGEN i deras blötmarker. För det var väl en ära att få dra fram deras skjutna älg eller bära ut skogsplantor.

Aj då! Ursäkta att jag slarvläste och gav ett svar på gränsen till trådkapning, inte min mening! :o

Ja överlag var dom bättre förr på att ställa innan jobben.
Numera verkar gubbarna som bara hört om hur hästarna jobbades förr, ha noll koll på det jobb som lades ner för att få jobbet så smidigt som möjligt.
Har fått glåpord mer än en gång av gubb:devil: när vi inte ville låta hästen gå ner sig IGEN i deras blötmarker. För det var väl en ära att få dra fram deras skjutna älg eller bära ut skogsplantor.

Hmmm... jo, men tyvärr fanns den sortens folk förr oxå, liksom idag. Vissa människor ser hästen som ett redskap eller en maskin, inte som en arbetskamrat.

Sommarvila??:eek: Körde dom inte hö i lappland förr??

tänker likadant.. fast dom kanske inte drog hem höet på sommaren, men i min hemby i Norrland så var hästarna med och skördade/ vände höet och sådde och preparerade markerna m.m. Jag har då aldrig hört talas om att hästarna vilade medans bonden klippte och vända höet förhand. ;)

tänker likadant.. fast dom kanske inte drog hem höet på sommaren, men i min hemby i Norrland så var hästarna med och skördade/ vände höet och sådde och preparerade markerna m.m. Jag har då aldrig hört talas om att hästarna vilade medans bonden klippte och vända höet förhand. ;)

Har ingen egen erfarenhet, men boken jag refererar till beskriver hur skogshästen hade det i Norra Lappland, hö bärgades från myrmarker och drogs hem av folk eftersom det var så små skördar på många små plättar och aldeles för besvärligt att röja väg bara för att köra hem hö med häst där marken dessutom inte bar för en häst men bar för en människa... ;)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka