Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I den underbara boken "Timmerhästens bok" av Yngve Ryd finns en bild på ett rekordlass från norra Lappland där en nordsvensk drar ut ett timmerlass på drygt 10 ton på en isad basväg... (men betänk att dessa hästar sköttes noga, tränades upp succesivt för att klara vinterns arbete och sedan hade en välförtjänt sommarvila)
aah, precis men jag menade inte att ja skulle lasta på min häst en massa ton timmer, utan jag bara undrade lite allmänt hur mkt (en vältränad då) kallblodstravare kan dra.
aah, precis men jag menade inte att ja skulle lasta på min häst en massa ton timmer, utan jag bara undrade lite allmänt hur mkt (en vältränad då) kallblodstravare kan dra.
Ja överlag var dom bättre förr på att ställa innan jobben.
Numera verkar gubbarna som bara hört om hur hästarna jobbades förr, ha noll koll på det jobb som lades ner för att få jobbet så smidigt som möjligt.
Har fått glåpord mer än en gång av gubb när vi inte ville låta hästen gå ner sig IGEN i deras blötmarker. För det var väl en ära att få dra fram deras skjutna älg eller bära ut skogsplantor.
Sommarvila?? Körde dom inte hö i lappland förr??
tänker likadant.. fast dom kanske inte drog hem höet på sommaren, men i min hemby i Norrland så var hästarna med och skördade/ vände höet och sådde och preparerade markerna m.m. Jag har då aldrig hört talas om att hästarna vilade medans bonden klippte och vända höet förhand.