Hur många på lösdrift?

T

Torpedarn

Var kan man hitta information om hur många hästar som ryms på en lösdrift, hur mycket mark per häst och hur stor ligghall?

Sv: Hur många på lösdrift?

Jag anser att 1 hektar/häst är minimum. Dock har jagt min egen i en mindre hage än så just nu, i hopp om att den ska bli större och det har fungerat bra hittills. Han har en bra flock som han trivs i och han rids mycket.

80% av boxstorlek/häst gäller i ligghall. Takhöjden är densamma som i stall och 2 utgångar krävs. Takets lutning kan också spela roll tror jag. Läs mer på jordbruksverkets hemsida. Där hitta du alla tabeller och mått.

Menar du att LÖSDRIFTEN skall ha 1 hektar per häst ? Jag tycker det låter VÄLDIGT stort ! Inte för att det är dåligt. Men en hektar per häst är väl vad man beräknar på ett bete ?

så en ligghall med "bara" en långsida öppen är alltså inte godkänd iom att det bara finns en in/utgång??

Ja. Lösdriftshagen ska vara minst 1 hektar/häst anser jag. Det är inte stort, tvärt om litet.

Jaha, jag håller inte med.

Kan du motivera varför ?

För övrigt så blir det ju i princip omöjligtmed lösdrift i vissa delar av landet för mer än ett par hästar.

Däremot kan jag förstå Nickes parasitargument.
Men med träckprov och avmaskning samt att man tar hand om högarna så är ju det problemet ganska lättlöst.

Däremot kan jag förstå Nickes parasitargument.
Men med träckprov och avmaskning samt att man tar hand om högarna så är ju det problemet ganska lättlöst.

Nja, jag vet inte om jag kan påstå att det är så lättlöst. På helt oanvänd mark, eller enormt stora strövarealer tar det nog tid att bilda rator och infekterade ytor. Men de flesta idag har inte så stora ytor att tillgå, så jag tror att det kommer att även behövas maskinell kraft att plöja upp eller på annat sätt betesrensa markerna framöver, när alltfler har sina hästar ute större del av dygnet.
Dessutom bildar gödsel jord och i sin tur lera, som inte är så rolig för hästarnas hovar, så det är inte alltid så lätt att få ett bra system på det hela, om man som sagt inte har enorma arealer.
För ingen går väl runt på flera hektar med en skottkärra och plockar upp alla högarna.

För att djuren ska ha möjlighet att kunna leva och agera på ett naturligt sätt i flock. Vi pratar om djurens välmående och beteende ur mental synpunkt.

Man kan inte bara se det praktiska och fysiska i saker och ting. Det är levande djur vi talar om. Och det är deras livssituation vi avgör. Hur de ska spendera de övriga 22 timmarna av sina dagar då matte inte är där. Det blir många timmar på ett helt liv.

Tänk alltid först på hästens mentala välmående.

Jo, alltså jag är FÖR lösdrift, men jag måste nog erkänna att jag inte förstår varför lösdriftshagen måste vara så stor.

Vi har våra på olika lösdrifter, olika storlekar olika varianter. Och även beten. Jag kan faktiskt inte se nödvändigheten i så (vad jag tycker) extremt stora hagar.

KL

Visst förstår jag argumentet om parasiter & 1hektar/häst men ändå inte.
Man kommer ju inte från parasitproblemet, utan skjuter det bara framför sig om man inte mockar hagarna.

Vi kommer till vintern ha ett till två hektar bete för två stora och en liten häst. Där kommer de gå till april, sen byter jag hage då den biten skall vila lite så kvigorna kan gå där på sommaren!

Dock är deras ligg hall inte så stor, men jag kommer inte ha boxar eller liknande som jag hade tänkt först, men nu känns de mest onödigt = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka