Hur många lämnar tänt i stallet inatt?

Alexandra_W

Trådstartare
Det finns ju gammal folktro/gammalt skrock som säger att på julaftonsnatten kan alla djuren prata med varandra. Och jag är 'lärd' sen liten att på julaftons kväll lämnar man tänt i ladugården/stallet. Och det har hängt med upp i vuxen ålder, fast nu är det mest en mysig tradition.

Men lite nyfiken på vilka fler det är som hört det och som tillämpar det?

Moderator får flytta tråden om den är fel, visste inte riktigt var den hörde hemma.

God Jul.

/Alexandra - som kommer lämna tänt inatt. Och som skrattat halva förmiddagen åt alla 'nidpresenter' som 'djurenä gömt på diverse ställen i stallet. En hiskeligt ful jäkla julgran dekorerad i halm har 'mystiskt' dykt upp under natten när jag var på jobbet med ,)

Sv: Hur många lämnar tänt i stallet inatt?

jag tror att djuren kan prata med varandra 365 dagar och nätter i året, så nä jag har inte ljuset på. dom är ju inte beroende av ljus för att kommunicera.... :p

däremot kanske man skulle sätta ut gröt till tomten nu som man bor på landet?

Jag ska lämmna tänt i stallet inatt! Det låter igentligen lite kusligt med att djuren pratar med varrandra men det kanske dom gör.. Vem vet förutom dom?:confused:
Hoppas du får en bra jul och en MASSA julklappar som du önskat dig och som du blivit nöjd med! Hörs senare!:banana:

Det där med att ha tänt i stallet har jag aldrig hört :confused:
Tomten har ju sin lilla lykta med när han kommer, och hästarna har ett bra mörkerseende, så jag låter det vara släckt i natt också.;)

Immer

jag tror att djuren kan prata med varandra 365 dagar och nätter i året, så nä jag har inte ljuset på. dom är ju inte beroende av ljus för att kommunicera.... :p

däremot kanske man skulle sätta ut gröt till tomten nu som man bor på landet?

Själva anledningen, enligt skrocket/folktron till lyset skulle vara att de kan prata över 'artgränserna' på julafton. Dvs korna kan prata med hästarna, mössen med korna, fåglarna med stallkatten osv. Och att det är det som skulle vara det 'speciella'.

Varför de behöver lyse är väl mer svårmotiverat, mysigare att se den man pratar med kanske, men de ser ju rätt bra i mörker, så..

När jag var liten trodde jag ju benhårt på att det var sant och jisses så jag spionerade i ladugården och i stallet, men så fort jag kom tassande blev slutade de uppenbarligen prata, för tyst var det :angel:

Men jag gillar att ha det som tradition.

Tomtegröt kör vi också med, fast det skulle JAG lägga ner om det bara var jag. (Dessutom tycks inte tomten här gilla gröt *s*)

Jag är för nojig för att lämna lyset på...Stänger strömmen helt till stallet varje natt. Får lita på att tomten har lykta med sig och att månen förgyller natten. Blir rätt ljust inne i stallet då;) God Jul alla!!!

Nej lampan är släckt men däremot hände det underliga saker i natt:eek:

Var ju lite körigt igår så hästarna kom inte in förren vid tolv slaget istället för vid tio...

Helt plötsligt är två av stallkatterna borta:confused: hör att de jamar och letar överallt, till slut hittar jag dem under en av vattenbaljorna som vanligt vis används på sommarbetet:eek:Hur har de kommit under där:confused: de är ju tunga baljor så de har knappast lyft dem själva!

Hästarna var också underliga, istället för att börja äta så stod de och tittade på något men vad:confused:

Dessutom var det tänt i sadelkammaren...Hm ja något underligt var det och araben var såååå gosig i morse så jag hade hela håret fullt med mat när jag kom in igen, den andra hästen stod en lång stund och slickade mina händer:angel: nog för att de är gosiga i vanliga fall men det här var lite överdrivet:D

Senast ändrad:

Nyfiken fråga och lite OT. Vad är det som gör att du inte skulle våga ha lampan på? Har du/ni mycket andra 'strömgrejer', eller är det 'bara ändå'?

Jag har ju 'delad' ström i stallet, och jag stänger av allt utom en taklampa som går på 'egen kabel' (vet inte hur man ska säga, men den hänger inte ihop med det andra), som ger ledljus. (Kontakten till resten sitter längre in, den till ledljuslampan sitter direkt innanför dörren, så slipper man treva)

Nej lampan är släckt men däremot hände det underliga saker i natt:eek:

Var ju lite körigt igår så hästarna kom inte in förren vid tolv slaget istället för vid tio...

Helt plötsligt är två av stallkatterna borta:confused: hör att de jamar och letar överallt, till slut hittar jag dem under en av vattenbaljorna som vanligt vis används på sommarbetet:eek:Hur har de kommit under där:confused: de är ju tunga baljor så de har knappast lyft dem själva!

Hästarna var också underliga, istället för att börja äta så stod de och tittade på något men vad:confused:

Dessutom var det tänt i sadelkammaren...Hm ja något underligt var det och araben var såååå gosig i morse så jag hade hela håret fullt med mat när jag kom in igen, den andra hästen stod en lång stund och slickade mina händer:angel: nog för att de är gosiga i vanliga fall men det här var lite överdrivet:D

Jag tror du bör vara noga både med tomtegröten och smörklicken ikväll, stalltomten tycks inte vara på så gott humör? ;)

Jag släcker. Tror inte hästarna skulle uppskatta att ha det tänt för det är så ljust att vi skojat om att ta emot personer med vinterdepression för ljusterapi.

I o f s finns det en "nattlampa" som jag tänder först på morgonen och är det inte alltför mörkt ute räcker den till när hästarna tas ut.

Senast ändrad:

Jag har alltid tänt en svag ljusslinga nattetid,mysigt för hästarna och för mej som kommer på morgonen.

Men hejsanhoppsan! Det var mer än vad jag visste! Kul att lära sig nått nytt... Är det ett vanligt "skrock" som jag borde ha hört?:o

Det där med att ha lyset tänt har jag aldrig hört. Däremot är det väldigt viktigt att hästarna får färskt bröd på juldagens morgon. För hälsa och välgång det kommande året.

// Anna

Jag vet att de kunde prata i natt, men jag släcker alltid i alla fall.

Den tradition som jag följt i över 35 år är att man måste hänga en rund brödskiva utanför hästarna boxar natten TILL julafton, annars rider tomtarna hästarna svettiga under natten.

De bor ju ute så ingen vits med att ha tänt ;)

Den lilla som sover inne har dock haft släckt, annars hade hon nog inte sovit något.

Mina pållar är mkt kommunikativa ändå, speciellt den stora kan få folk att göra som hon vill, typ hämta täcken och sånt.

*kk*
Däremot hade stallkatten, som aldrig ens brukar vara så mkt i stallet, hemskt mycket att prata med mig om i morse.

Kanske skvaller om vad hästarna pratat om.... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka