Hur många klubbtävlingar/pay and jumper? (Unghäst.)

H

Hannzo

Innan man går upp på lokal nivå?

Hästen har tävlat några små klubbtävlingar med ägaren mellan 50-70cm.

Jag har tävlat hästen 2 ggr nu, båda gångerna startade vi 70cm & 80cm. Han är inte tittig av sig inne på banan.

Hur gör ni? När vet man att hästen är redo att starta 90cm på en lokal tävling?

Kastar in en film från i måndags, från 80cm klassen, vi kom 2:a. :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=1FoLNmqY6YY

:love:

Sv: Hur många klubbtävlingar/pay and jumper? (Unghäst.)

Du kan ju börja med att rida en 90cm pay n´jump. Går det bra och hästen känns fin så är det bara att börja tävla "på riktigt".

Rid några felfria payandjump/klubb på 90 cm så är det inga problem att hoppa en lokal 90 sen!
Du behöver inte rida överdrivet länge på klubb 90 cm innan du hoppar en lokal 90 cm, det är oftast mkt snälla banor i de klasserna, skillnaden är väl att det är lite mer att titta på runt omkring, lite mer tävlingsatmosfär på lokal :)

Tuff häst du har :banana:!

Rid iallafaall 1-2 90 klasser på klubbnivå där allt känns bra. Sen är det väl bara att ut och tävla!

Jag har ridit 3 clear rounder (pay and jump, 50, 70 & 90cm) på min bebishäst. Nu ska hon ut på sin första lokala i April, ingen mer innan de.
Allt handlar väl egentligen om när du känner att du & häst är redo för de, tillsammans.
Man behöver ju inte ta så allvarligt på en lokal tävling, räcker med att tänka clear round eller träning.
Som sagt, hoppa någon enstaka 90 på pay and jump sen kan du nog åka ut på lokalt,
är egentligen bara lite mer att titta på, inte så svåra banor för hästen.
Lycka till

Men hur många fler 70 & 80cm klasser bör jag hoppa innan vi ger oss på 90cm pay and jump? Vi har tävlat 2 ggr (Båda gångerna 2 klasser, 70 & 80). Kommit 2:a i båda 80 centimetrarna.

Jag skulle inte hoppat fler 70-80 cm klasser på den hästen. Nu är det dags att gå upp ett snäpp.

Grattis till andraplatsen ;)
Lite onödig information; jag rider på stora ekeby.

Åh, vad roligt! Var du också med i måndags eller?:)

Okej, ja, det känns som att vi borde gå upp ett snäpp faktiskt. Hoppa 80 + 90 cm menar du då?

jag tycker nog att du kan gå upp till 90 och rida några gånger på det. Sen när det känns bra så är det bara att ut på lokala :P

Grattis till placeringen :D

Jag tycker att först ska prova att hoppa pay and jumper i 90cm först :) Och känns detta bra, så kan du ju prova att starta en L:D :bump:

Va fint det var!:) Själva höjden och banan var ju inga problem alls. Men jag tyckte den såg väldigt trött ut de sista hindrena, hur är det med kondionen och styrkan?:angel: Men söt häst!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka