hur många klasser?

R

Rebecca-M

Hejhej!
Ska anmäla mig till en pay n jump, och har funderat på att anmäla mig till 40, 60 o 70 cm, alltså inga höjder, men dt är ändå 3 klasser.

Vad tror ni, är dt för mkt ?:confused:
Kram Rebecca

Sv: hur många klasser?

Vad jag har hört så får inte en häst starta fler än 2 klasser på 1 dag. Vet inte om de stämmer men har hört de många ggr iaf.

Jag tycker det beror mycket på vilken kondition hästen har. Det skulle kunna gå om du inte rider fram så länge. Det är ju ändå små hinder, ingen större ansträngning att komma över.
Högre klasser ska man däremot inte hoppa fler än två.

Men måste du hoppa alla tre klasserna då? Går det inte bra med 50 + 70?

Enl TR får en häst göra max 2 starter per dag.

Pay n jump räknas som klubbtävling, där är det klubbarnas regler som gäller. Men sen kan man ju ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt på tre starter.

Tycker inte att man borde hoppa fler klasser än två på en dag, så som någon tidigare skrev, varför inte 50+70?

Är hästen i kondition och hoppar såpass bra så den upplever hindren som små och lätta ska det inte vara något problem för den att orka, förutsatt att din framridning är väl avvägd (behöver knappast hoppa fram till de två sista klasserna). Brukar inte vara alltför många eller tekniska hinder på en klubbhoppning.
Så det tycker jag faktiskt du kan göra. Men hör med klubben för säkerhets skull, att det går bra för dem, så de inte har max antal starter.

Jag tycker som alla andra, rid 50 - 70 istället, då spar du på hästen också

Det som är med pay and Jump är ju att om du inte klarar banan felfritt så får du ett till försök på dig. Så även om du bara är med i två klasser så skulle du kunna hoppa banan 4 gånger om det inte går på de 2 första försöken.

Såg detta på pay and jump idag som klubben höll och hästarna var ganska redigt trötta efter den fjärde rundan.

Så att hoppa 3 klasser när höjden skiljer så lite, när du ändå har chansen att försöka igen, verkar ganska onödigt.

Det beror väl på hur man gör.
Om du har som mål att rida felfritt och kommer rida om ifall du får fel, ja då är det för mkt.
Om du bara går in och hoppar banan, sen går ut oavsett antalet fel, ja då kanske det är okej om hästen är i GOD kondition.
Sen ska både du och hästen ha tävlingsvana. Att åka iväg på första/andra "tävlingen" och hoppa tre klasser tycker jag inte är något schysst mot hästen.

Om du ska hoppa tre klasser måste du tänka på att man kan inte sitta och rida fram massor. Att sitta och rida fram 20-30 minuter gånger 3 är ganska mkt.
Skritta fram mkt och trava som uppvärmning. Ett par varv i galopp och nåt språng/hinder max.

Sen måste ju också hästen vara i så pass god kondition att den orkar hålla igång ett par timmar utan att bli jättetrött i varken huvud eller kropp.
Många ridskolehästar går ju 3 ggr på klubbtävling, men de rids också normalt sett i ett par timmar varje dag!

Personligen skulle jag inte hoppa 3 ggr, tycker inte det finns någon anledning alls till det.
Varför vill du hoppa tre klasser?
Bättre att då åka på fler payn jumps istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2