Hur många kilo hö för olika hästar.

Sv: Hur många kilo hö för olika hästar.

Är väl kanske för att jag haft storhäst, som jag tkr det låter lite med 4 kg :p

nog kan det vara så :angel: jag har ju både stora och små men oftast får även dom små 5-6 kg "bara för att" :o vi har ju lösdrift sedan några år tillbaks och då går alla ihop på fri tillgång (enklast så)

varför ger du bara 2 gg per dag ?? tkr själv att 4 kg hö per dag låter lite även för en shettis, med tanke på tuggbehovet. Sen måste man ju räkna på energivärdena. Blir den tjock om den får mer ??

Fast tuggbehovet kan man ju tillfredställa ändå :)

Våra får också "bara" mat två gånger om dagen numera eftersom vi för det mesta inte har tid att fodra mitt på dagen längre. De får morgon och kväll och kvällsgivan är så stor att den täcker större delen av natten. Det viktiga är ju inte hur många gånger man fodrar utan hur lång tuggtid de får.

På dagarna har våra i princip fri tillgång på halm i ett skjul i hagen och det fyller morgon-utsläpparen på.

Nu vet vi ju inte om ts ger sin shettis mer tuggtid i form av halm - kan ju vara så. :)

Nu får min D-ponny, arab på 148 cm
3,5 kg hö på kvällen
1 kg hö till lunch

och så lte kraftfoder.

Går i stor hage på dagarna med lite gräs kvar.

Fast tuggbehovet kan man ju tillfredställa ändå :)

Våra får också "bara" mat två gånger om dagen numera eftersom vi för det mesta inte har tid att fodra mitt på dagen längre. De får morgon och kväll och kvällsgivan är så stor att den täcker större delen av natten. Det viktiga är ju inte hur många gånger man fodrar utan hur lång tuggtid de får.

På dagarna har våra i princip fri tillgång på halm i ett skjul i hagen och det fyller morgon-utsläpparen på.

Nu vet vi ju inte om ts ger sin shettis mer tuggtid i form av halm - kan ju vara så. :)

Exakt så har jag det med;)

Mitt 8 åriga vblsto som är liten o nätt (152 cm) får 7 kg hö/dygn just nu(uppdelat på 3 ggr) Finns gräs i hagen än så länge så hon rer sig.
Får kraft också.

Jag vet att en veterinärska sade till mig att en ponny runt de 147-148 cm i mkh bör få 8-10 kg hö per dag. Ger själv 12 kg hösilage

D ponnyn (143 cm) och araben (151 cm) får fritt. Jag räknar med att de äter ca 10-12 kg/dag var sen när betet är slut. Sedan så får de även eventuell kraft efter behov, lusern och mineraler.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 411
Senast: mahlmt
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka