Hur många kilo hö för olika hästar.

F

feliand

Tror att detta är rätt ställe att starta tråden? annars får ni flytta den!
Hursom, hur mycket hö ger ni på ett ungefär:

a ponnyer
b ponnyer
c ponnyer
d ponnyer

? Jag själv har en shettis och ger 2 kg morgon och 2 kilo kväll och mitt varmblod som är 154 cm i mkh och nätt byggd får det dubbla. Vad hade du gett en b-ponny på runt 120 cm i mkh? Varken tunn eller grov, normal byggd? Funderar på att köpa en liknande denna http://www.blocket.se/vi/17624988.htm?ca=21_s så jag undrar, ska man ge ungefär lika mycket som shettisar? SJälvklart är detta egentligen en individuell fråga, men jag menar helt spontant i allmänhet på ett ungefär ;)

Sv: Hur många kilo hö för olika hästar.

Fel forum, men tråden lär bli flyttad rätt snart.

Man brukar säga att 1,5 - 2 kg TS/100 kg häst är minimigivan grovfoder. TS-halten i hö brukar ligga runt 80-85%, så alltså 2-2,5 kg/100 kg häst. (om jag nu inte räknade alldeles uppåt väggarna fel förstås)

jag hade gett den detsamma som shettisen, skulle den behöva, skulle jag ge den 1 kg extra på kvällen. kraftfoder e de ju lite olika, men generellt skulle jag ge 0.2 morgon och 0.2 kväll, om ponnyn rid/kör nästan varje dag, samt lite betfor. annars brukar dem klara sig fint på bra hö/hösilage om dem bara skrotar mest i hagen och bara rids då och då.kollar annonsen nu... skulle ge henne havre om hon fortfarnde är digivande til fölet. tänk på att fölet ska ha/snor hö oxå;) så där skulle jag slänga in lite extra (halv kilo-1 kg) varje fodring- om han äter det av morsan- det gör min kompis fölunge nämligen-snor mat från morsan hela tiden ;)

Senast ändrad:

Tack så mycket för svaren! Vart är det rätta forumet då?;)

Haha oj din shettis äter lika mkt som min stora dponny :eek: fast min äter två til lunch, fast inte nu när de är bete i hagen.. så får han kraft och havre såklart men det låter som jag svälter min häst eller nå nu :rofl:

just nu får min häst
(D-ponny, 148cm hög ARAB)

(väldigt blött hösilage)
morgon: 1,5kg
middag: 2kg
eftermiddag/kväll:2kg
natt: 12-13kg

^^, plus 1kg havre, 1½kg korn och ½kg lucern

det är ju väldigt olika :idea:
men min ponny är verkligen INTE tjock :p nästan tvärtom :D

Det beror på vad det är för värden på höt. Min digivande D-ponny äter 9 kg/dygn nu. Plus ca tre kg lusern. För att det är lågt proteinvärde men högt energivärde i vårt hö (tyvärr). Jag skulle vilja ge henne mycket mer, gärna fri tillgång men det går inte för då skulle hon blir smällfet av all energi.

Så det går inte och säga hur mycket för det är så olika på hö och hästar hur mycket som behövs. Men mitt måtto är så mycket som möjligt utan att övergöda hästen :D Hellre bara hö än lite hö och kraftfoder.

min d-ponny får:
morgon: 2kg
lunch: 1 kg
em: 1 kg
kväll: 2 kg

Då är hon en New forest som lägger på sig som satan, har provat ge totalt 8 kg per dag men det blev alldeles för mkt, hon blev helt tjockis. Så det här är perfekt för henne.

Min häst är en fullblodskorsning på ca150cm
Hon får
morgon:2kg torrt hösilage
lunch:1kg torrt hösilage
middag:1.5kg torrt hösilage
kväll: 3kg torrt hösilage

plus kraftfoder och tillskott

Min d-ponny 142cm (exmoor/nordis) får:
Morgon 1 kg
Lunch 3 kg
Em 1
Kväll 3,5 kg
(hon äter inte alltid upp allt hö under natten.)

Nordsvensken 154cm får:
Morgon 2 kg
Lunch 4 kg
Em 1 kg
Kväll 5 kg

Just nu får mina ensilage, men under sommarhalvåret får de hö.
De fodras 3 ggr/dag

Min häst strax över ponnymåttet , lättfödd
2-4-6 kg hö eller 3-4-4(5) eller 5-10-15 kg ensilage

Kraft & lucern efter behov.

Fjording stor C, svårfödd
Fritt grovfoder. Tyvärr äter hon inte så mkt som hon skulle behöva så hon får lucern, Hippo Alfa, soja & vetekli också.

Fjording Liten D 2 år, väldigt lättfödd :p
2-3-4 kg hö eller typ (Vet ej exakt) 4-6-8 ensilage

Jag personligen räknar ut foderstaten både efter tuggtid och till viss del från foderstatsprogram (de uträkningarna brukar ju aldrig stämma ändå :grin: )
För mig är det viktigt att hästen får tugga så mkt som möjligt.

varför ger du bara 2 gg per dag ?? tkr själv att 4 kg hö per dag låter lite även för en shettis, med tanke på tuggbehovet. Sen måste man ju räkna på energivärdena. Blir den tjock om den får mer ??

en shetland strax under 1 meter med normalt hull (ts. har uppgett mankhöjden i en annan tråd) väger mellan 175-250 kg beroende på hur grov den är så 4 kg hö täcker ponnyns behov gott och väl rent strå mässigt ;) för dom flesta så är det en lagom mängd.

sedan får man ju fördela givan något så när över dygnet. när jag hade eget stall så gav jag min äldre shettis 1 kg på morgonen, 1 kg mitt på dagen, 1 kg vid insläpp och 1-2 kg till natten (sista fodringen vid 23)

unghästen fick såpass att det inte tog slut i boxen och lite mer än den gamla under dagen (åt dessutom fortare)

Senast ändrad av en moderator:

Kanske går de i gräshagar:idea::eek::eek: Jag ger alla mina hästar hö 2 ggr/dag, de tillgodoser resterande genom att, hör och häpna:eek:, BETA GRÄS - som hästar ska göra.

Påfundet att utfodra 3-4-5-6 ggr/dag kom till för att folk håller hästar i lerhagar, grushagar, för små hagar, eller helt enkelt inte låter dem gå ut alls.

eller på vintern ;) här är iaf. dåligt med bete då ;)

Just nu får mina shettisar 5kg hö var o araben (d-ponny) äter ung 7-8kg, hon äter inte alltid upp allt. Till vinterna när det blir kallt får alla fri tillgång på hösilage dygnet runt.

Eller så kom det som sagt till för att det blir vinter här i skandinavien och det är, som sagt, dåligt med bete då. Éller så kan man inte ge hästen massor av foder utan att den blir fet och då måste man fodra många ggr om den inte ska stå utan mat 11 timmar eller så. T ex en shettis som nämndes här som kanske bara kan få 4 kg hö.

ömm, ja jag vet då inte vart du, bor men vi har du iaf snö här 4 månader, så är lite svårt med gräs då ;) Iaf så har vi fri tillgång i mitt stall när gräset inte räcker till :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 411
Senast: mahlmt
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka