Hur många kg hö?

M

minus

Hej!
Jag har funderat på att skaffa en foderhäst, och jag undrar då:
Hur många kg hö bör ett halvblod/fullblod ha om dagen? :)
Jättetacksam för svar!

Sv: Hur många kg hö?

allt mellan 10-15 kg beror på hur den är i hull kvaliten på höt..

Det är väldigt olika frrån häst till häst, men det finns minimimängd för vad en häst ska ha att äta och det ligger på 1,5 kg per 100 kg häst. Detta är alltså MINST vad en häst ska äta.

Det är bra kvalité på höet, och hästen ska inte jobba så mycket. Blir mest lättre arbete i paddocken och uteritter.

Eftersom du vet kvaliten på höet antar jag attt du har en analys, så då är det enkelt att göra en foderstat med hjälp av program som du kan hitta på internet.

Det Bollen skrev gäller för hästar som inte gör något arbete alls. Alltså, bara för att överleva. Kallas underhållsbehov.

På hippocampus kan du läsa och lära.

Tack för alla svar! :)
Jag kollar på hippocampus :D

Beror ju på värdena i höt hur mkt den kan äta, utan att gå upp i ivkteller gå ner i vikt...
Men generellt just för tuggtiden skulle jag säga minst 10 kg hö, men gärna runt 15 kg...

Jag hade börjat med att ge hästen 1-2 kg hö per hundra kg häst, pga tuggtiden. Det hade jag haft som minimum. Sen hade jag ökat givan beroende på hur mycket just den hästen behöver, vissa behöver mkt mer än det och andra klarar sig utmärkt och kan tom bli tjocka. Sen beror det ju på ex hur mycket hästen går ute, och hur kallt/varmt det är, hur mycket gräs det finns kvar i hagen mm.

Beror helt på hästen. När våran häst fick 16 kg per dag och redans 1 timme per dag så gick han ner i vikt så nu har vi fått upp honom i vikt och nu går han på 19 kg, så som sagt, det är helt beroende på hästen...

Beror helt på hästen. När våran häst fick 16 kg per dag och redans 1 timme per dag så gick han ner i vikt så nu har vi fått upp honom i vikt och nu går han på 19 kg, så som sagt, det är helt beroende på hästen...

Är det inte bättre att öka kraftfodret om man vill ha mer hull på hästen, eller? :)

Beror ju på, hästen behöver ju inte äta lika mkt... Om du har en svårfödd häst som är kräsen som kanske får 15 kg hö och den fortfarande är mager, men den vill inte äta mer grovfoder så får du ju lov att ge kraftfoder...
Men har du en häst som äter och som i RamonaBs fall då hästen kunde äta mer hö är det bättre att ge mer grovfoder, eftersom hästen är en grovfoder ätare och mår bra av att tugga så mkt som möjligt :)

Vi snackar om MINIMIGIVA..det man inte får underkrida i utfodring. Det beror alls inte på vilken häst man har. Minimigiva är satt ur djurskyddsperspektiv och den får faktiskt inte underskridas.

Och jag vet inte riktigt om du är rätt människa att ge sådana råd eftersom du själv skrivit i andra inlägg att du inte ens vet ts halten på ditt ensilage. Hur kan man då säga att det beror helt på hästen när det i själva verket var du som inte hade en susning om vad du gav.

Senast ändrad:

Är det inte bättre att öka kraftfodret om man vill ha mer hull på hästen, eller? :)

Våran häst är redan så pigg så om vi ger honom mer kraftfoder blir han överpigg istället, vilket man inte vill.

Det beror alldeles på. Grovfodret tycker jag är allra viktigast. Har man en fångbenägen häst gäller det ju att inte ge kraftfoder alls.

En bra regel är att om hästen är tjock; minska i första hand på kraftfoder. Om hästen är för smal; öka i första hand på grovfodret. Sen ska man inte vara rädd att ge kraftfoder till hästar som behöver det. Men många hästar får en massa kraftfoder helt i onödan. Fråga vad hästen fått innan och vad det var för värden på det höet, och kolla på hippocampus som någon skrev. Var framförallt uppmärksam på om hästen förändras, blr tjockare/smalare. Jag tycker det är bäst att ge så mycket grovfoder som möjligt. Så mycket som går utan att hästen blir tjock. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka