Hur många kg hö / 100kg kroppsvikt?

bapro

Trådstartare
Ja det står ju i rubriken, men hur mycket hö/ 100kg kroppsvikt bör man minst ge hästen / dag.
Jag har alltid gett ganska mkt hö & samtidigt fått lära mig att det är 1,5 kg hö/100kg kroppsvikt...
Men nu har jag hört andra säga att det är minst 1,2 kg som gäller!
Vilket är rätt?

Har en ganska stor häst på 650kg, hon ska ju enligt 1,5 kg´s regeln ha minst:9.75 kg hö
Men enligt 1,2 kg´s regeln: 7,8 kg
Det skiljer ju 2 kg :eek:

Sv: Hur många kg hö / 100kg kroppsvikt?

Hej, tror det är minst 1,2 kg / 100Kg häst men rekomenderat är 1,5- 2 kg / 100kg häst.

Rek. utfodring är MINST 1 kg ts/100 kg häst och dag. Omräknat i hö är det ungefär 1,2 kg.

Med hösilage kan det bli betydligt mer (omräknat i foder) beroende på vilken ts-halt silaget håller.

Ge hästen fri tillgång, så ser du snart hur mycket den behöver.

LIA

1,5 kg/100 kg häst har jag fått lära mig.
Och att det som sagt blir betydligt mer kg med hösilage.

Men sen beror det ju oxå på vad höet/silaget har för näringsinnehåll.
Kanske det behöver ökas eller minskas för att få rätt balans.

Minimigivan är som Lovisaleonora_ skrev: 1 kg ts/100 kg/dag...detta blir 1,2 kg hö. Mindre än detta får du inte ge ur djurskyddssynpunkt. Men självfallet sätter man ju inte en grovfodergiva till minimum om man inte behöver.

Antagligen menas detta: minimigivan är ju 1,2 kg hö, men det rekommenderas ge helst 1,5. Tror folk blandar i hop minsta tillåtna giva och rekommenderad giva. Även om båda 2 är rätt på sitt sätt, så är det ju om man hårddrar 1 kg TS...även om det är lite grovfoder...Men som sagt, under 1,2 kg hö ska man ju inte ge....allt över detta är ju bara plus.

Den minsta rekommenderade grovfodergivan är, som andra skrivit, 1 kg TS/100 kg häst och dag. Den rekommenderade givan är 1,5-2 kg TS/100 kg häst och dag.

Hur mycket 1,5 kg TS blir i verkligheten är dock en annan femma, beroende på hur mycket vatten det är i höet kan det skilja ganska mycket. Därför är det bättre att utgå ifrån TS värdena när man räknar foderstater.

När man räknar ut mängden hö räknar man först ut hur många kg TS hästens ska ha. Därefter dividerar man det med TS-halten och får då fram hur mycket hö man ska ge.

/Sara

Senast ändrad av en moderator:

Man ser ofta på hästen hur mycket den behöver, om den är lättfödd eller svårfödd..
Men det finns många som ger alldeles för lite, kanske för att de inte
känner till att det faktiskt finns ett rek. minimum.

Mitt halvblod (ca 550 kg) får mellan 8-10 beroende på hur kallt det är
ute och hur mycket det finns att äta i hagen.

De får även 1 kg lunch i hagen mitt i vintern.

:cool:

Tack för svaret alla! Då är alltså både 1,2 & 1,5 rätt på sitt sätt...
Tyckte bara (när jag diskutterade detta med en i stallet) att 1,2 kg x 100kg verkade extremt lite, men å andra sidan så är det nog inte vad som rekkommenderas heller utan minimigivan på vad man bör ge ur djurskyddssynpunkt typ... (nu har jag fattat det rätt va?)

Min häst har aldrig fått mindre än 11 kg hö/dag (vet ej ts på det, men torrt iaf)
På vintern när vi ger hösilage få hon MINST 15kg...

TYcker bara att det är skrämmande hur lite hö många ryttare ger bara för att det är rädda att hästen ska bli för rund om magen.

Många räknar ju med att deras häst väger 500kg... ta det ggr 1,2...
Det blir bara 6kg hö! Till ett halvblod?! På en hel dag?!
Men hallå, hästar har ju ett visst tuggbehov att tillfredställa (så vi får väl hoppas att den hästen som bara får 6kg hö/dag i af står på halm) & sedan så blir inte en häst direkt fet på hö heller, bättre då att minska krafftfodret *suck*

LIA skrev:
Ge hästen fri tillgång, så ser du snart hur mycket den behöver.

LIA

Fungerade inte på våra hästar... De gick på fri tillgång och ponnyn åt dubbelt så mkt som han skulle ha :crazy:.

Ponnyn får: 6 kg hö/8 kg hösilage. d-ponny, går ganska hårt.
unghästen: 10 kg hö, minst. brukar få mer
gammeltanten: 8 kg hö.

Som jag sa: "så ser du snart hur mycket den behöver"
Blir hästen för rund, minskas på fodermängden tills balans uppnåtts. I första hand skulle jag minska på kraftfodret.

Din ponny får 8 kg hösilage= 4 kg torrsubstans. Är inte det i minsta laget? Fr a om man tar hänsyn till att den "går ganska hårt"?

Rent allmänt undrar jag, varför man utgår från att hästen ska ha en minimitilldelning? Rimligare vore väl, om man nu inte vill/kan ge fri tilldelning, att gå på ett medelvärde mellan mini och max (om någon räknat ut det)? Då slapp man kanske även se tjejerna väga hö med sina brevvågar. :o

LIA

LIA skrev:
Din ponny får 8 kg hösilage= 4 kg torrsubstans. Är inte det i minsta laget? Fr a om man tar hänsyn till att den "går ganska hårt"?
LIA

Hur vet du att hon har 50% ts-halt???

Det vet jag att hon inte har, taget strå för strå. Men det är ett troligt cirka-medelvärde på hösilage. Det har exempelvis hamnat ungefär där, varje gång jag kollat våra balar.

LIA

Det kan du inte ta för givet vi har just nu ett hösilage på 74% ts, så bara för dina balar ligger runt 50%ts hela tiden behöver väl inte hennes göra det, eller?

Camilla

Jag skrev "exempelvis"!
Men är det egentligen något att tjafsa om?
Det viktiga borde vara att hästarna får ordentligt med grovfoder. Men det kanske inte intresserar?

LIA

Minst 1,5 men helst mer!!! Det är mycket bättre för hästens mage!!! De är ju gjorda för att alltid ha något att äta på!

Vi har ca. 75 % ts. :smirk: Vilket alltså blir 6 kg hö, och han blir väldigt bukig om han får mer.

Som jag uppfattade det så förstod jag som att du menade att hon skulle märka hur mkt den behövde, genom hur mkt den åt. Men jaja...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 842
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat