Hur många kg hö / 100kg kroppsvikt?

Sv: Hur många kg hö / 100kg kroppsvikt?

Hm.. jag misstänkte att det var något konstigt, fick inte ihop matten ;). Jag vet iaf att om vi tar 8 kg hösilage så är det 6 kg hö, hade glömt %halten men fick för mig att det var 75.

Som jag sa när vi diskuterade detta så är 1,2 kg hö/ 100 kg ett minimimått. Man både kan och bör ge mer än så. De flesta hästar behöver mer och om de blir runda kan man ju ge t.ex. halm för att tillgodogöra tuggbehovet.

vi brukar ge ca2 kg(el mer)/100 kg. dvs vårat halvblod (500 kg) får ca 12 kg och araben ( 350) får ca 8-9 kg. hö ska man inte snåla med ^^

Haha, vad kul att du svarar ;)
Denna diskussionen har man haft med många genom åren...
Särskilt när jag hade en agronom som rumskompis (i Uppsala), som höll på att bli tokig på hoppryttarna i stallet som bara drog ner högivan hela tiden, medans vi ökade den :D
Har för mig att det står 1,5kg i SLU´s böcker bl a, men jag kan ha fel...
Vi syns i Umeå?
Kram

Ja, när jag frågade veterinären om råd förra året så sa hon att det var 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt som gällde (som minimum). Och för hösilage 2,5 kg per 100 kg kroppsvikt. Sen kan ju hösilage vara väldigt olika blött så det är ju egentligen svårt att säga, men följer man detta så funkar det väll även för väldigt blött hösilge skulle jag tro. Är hösilaget väldigt torrt så kan man ju ge lite mindre. Och man ser ju med ögonen också om de får lagom mycket.

Fast minimigivan är 1 kg TS
Jag vet att det är en mängd som brukar hänvisas till, men hur har man kommit fram till den? Och vem har gjort det?

Kanske minimigivan borde vara 1,1 eller 1,2 kg istället?
Eller kanske borde man istället för minimigiva tala om "betesmängd" (i brist på bättre förslag), där man går efter den mängd en häst äter under sommaren + ett påslag för att temperaturkompensation etc.

Jag funderar på sånt här, eftersom många hästtjejer slaviskt följer dom siffror dom ser.

Det är ju till syvende och sist hästen och hästens mage som vet, vad som behövs. Ge fri tillgång under en period, så vet man sedan.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 842
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat