Hur många instruktörer kan man rida för?

F

foldar

Ni måste bara hjälpa mig nu! Det har blivit något konstigt mode att alla i stallet ska rida för så många instruktörer som möjligt. Om man inte hänger med på allt så får man konstiga blickar och blir kallad "bangare". Jag rider gärna för instruktörer som funkar för mig och min häst, men inte för alla! Hur många gånger i veckan kan man rida för instruktör? Flera i stallet rider 2-3 gånger per vecka och ibland helgkurs också. Blir det inte konstigt för hästen om man rider för så många olika? Vad säger ni? Jag rider lektion kanske en gång varannan vecka och kurs en gång varannan månad, men skulle gärna rida varje månad om jag hade råd.

Sv: Hur många instruktörer kan man rida för?

Man kan väl rida för så många man själv vill. Däremot kan man kan kanske fråga sig varför.
Det blir ju både dyrt och och förvirrande med olika instruktioner.
Å andra sidan kan man ju plocka det man vill från olika instruktörer.

Det är bra att rida för många olika instruktörer det har tillochmed Atli Gudmundsson sagt. Eftersom alla säger så olika saker så kan man ju plocka det bästa av alla som "Raggis" sa här ovan. Men jag skulle aldrig rida fler gånger än en gång i veckan. När man har varit på kurs eller lektion så vill man ju ha ett tag på sej att smälta allt och träna in det man lärt sej på lektionen och det var inte 2 dagar, iaf inte för mej.

jag skulle nog inte rida för mer än 2 stycken under samma period. Och då kanske 1 eller 2 lektioner i månaden skulle räcka.

Ser inget problem med att rida lektioner ofta men skulle inte vilja ha olika instruktörer fullt lika ofta ... Alltså, att ha en "hemma-instruktör" och gå helgkurser för någon annan är för mig ok, så länge som de är medvetna om varandra.

Sen kan jag byta nån av dem om så skulle vara, men inte fler personer den perioden/ året. Alla har ju sina idéer och lösningar, och att blanda för mycket funkar i allafall inte för mig som person.

Jag rider för 4 stycken, det räcker tycker jag. På min häst har jag ridit för Jóhann Fridgeirsson,Gudmunur Einarsson och Lisa Rosell som har Lövstaholm någonstans i Västerhaninge. På Fors Gård där jag rider på ridskolehästarna har jag Anneli Nytström.
Man ska nog kanske inte ha för många utan anpassa sig efter de ridlärare man redan har, annars tror jag att det skulle bli ganska komplicerat.

Hej !

Jag tycker själv att 2-3 gånger lektion i veckan är lite för mycket, jag vill helst hinna träna på de saker jag lärt mig också ;) men ibland så krockar kurserna/lektionerna så att det blir ungefär 2 i veckan.

Jag tycker att du ska plocka ut de instruktörerna som ger dig mest och hålla dig till dom. Den är helt onödigt att åka runt på lektioner där du inte lär dig något !

Jag tycker också att ett bra tips om du rider för flera instruktörer är att du plockar ut det du tycker är bra med lektionerna. Det har hänt flera gånger öfr mig att tränarna säger helt tvärt emot varandra, som " ha huvudet högt i tölten" och " ha huvudet lågt i tölten" :smirk: Då får du helt enkelt bestämma själv vad som känns bäst och hålla dig till det !

Lycka till !

// Malin

Jag har inte ridit för så många olika ridinstruktörer, men jag har tränat för väldigt många olika instruktörer i den japanska kamsport jag utövat.

Min erfarenhet är att det kan vara förvirrande att "utsättas" för många olika instruktörer om man inte har en stabil grund att stå på, att ha något att jämföra allt nytt med.
Att plocka det man vill låter ju bra i teorin, men det förutsätter två saker, dels att man faktiskt kan sålla ut det som passar en själv, och att man sen kan sätta ihop det till en fungerande helhet, vilket är väl ett av kriterierna på en bra instruktör (kan man redan det så behöver man kanske inte så mycket instruktion).
Men det finns en poäng att ha många instruktörer och det är att man kan får perspektiv på det man själv gör, vilket inte är samma sak som att man försöker rida på samma sätt som alla olika instruktörer lär ut.

Jag rider idag för två islandshästinstruktörer, en av dem regelbundet varje vecka. Den andre går jag på kurs för ungefär två gånger i terminen. Min bedömning är att målet med deras instruktion är väldigt lika, men de har lite olika pedagogik. Jag känner inget behov av att vidga mina vyer utöver detta i dagsläget. Jag skulle gärna ha mer instruktion, men i så fall av någon av dessa två.

Man får väl rida för hur många man vill, men jag skulle iaf bli himla förvirrad eftersom jag vet att alla instruktörer är olika och ser olika saker. Tror också att hästen blir förvirrad om man måste ändra en massa hela tiden.

Jag rider för två instruktörer, dock har jag inte egen häst så det kanske inte riktigt går att jämföra eftersom jag inte rider samma häst varje gång. Jag rider dels på ridskolan och dels privatlektion där jag rider samma häst varje gång, för en lärare som har egna hästar. Privat rider jag ca varannan till var tredje vecka, ridskolan varje vecka när det är termin. Jag tycker det utvecklar min ridning men det är ju så att jag inte har möjlighet att rida varje dag så då kanske det är så att man utvecklas mer på de extra gånger man rider. Dock känns instruktörerna ganska samstämmiga, tycker jag får jobba med mina brister på ett bra sätt för båda. Sen kan jag ju bara jobba med mig själv och inte på samma sätt med hästen som om man hade haft egen.

Kanske ska tillägga att det är islandshästar jag rider på båda ställena.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30