Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

Sv: Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

*lånar knapp*

Jag har 10 hästar hemma i stallet just nu..8 ston 1 valack och ett hingstföl.
Tyvärr har jag tvingats sätta ihop hingstfölet med valacken i egen hage eftersom den lilla börjar bli lite väl hingstig och jag föredrar att själv välja hingst till mina ston.

Tidigare gick de alla tillsammans. Jag har två stora foderhäckar i hagen där de har fri tillgång på grovfoder och jag föredrar verkligen att kunna ha hela flocken ihop. Dessutom verkar stona med föl verkligen uppskatta att få hjälp med "barnpassningen" emellanåt och jag ser bara fördelar med att fölen får växa upp med många hästar.

Det är verkligen ALDRIG bråk och att ta in dem är hur enkelt som helst...det är bara att ta dem som står närmaste grinden. Ju fler hästar i flocken...desto tryggare unghästar.
Så känns det i alla fall...

Det står 4 hästar i stallet. De tre halvbloden går tillsammans. Shettisen går i en egen hage. De stora har fri tillgång till hösilage och det kan shettisen inte äta då han lätt får fång.

Varför inte det:confused:
Jag har ett sto som bara kan gå med sina föl till en viss ålder. Hon har sparkat av ben på andra hästar.
Hon och de andra tycker det är mycket lugnare när hon går själv.
I övrigt har jag tre som går tillsammans.

Två just nu, men förhoppningsvis tre om nån vecka. Ska titta på en ponny till barnen som jag hoppas vill följa oss hem.

Jag har enslilagebal i hagen å det funkar bra. Inget bråk öht.

*knapplån*

Har sex hästar, alla i samma hage just nu (7,5 hektar). Tre dräktiga ston, en valack, ett snart tvåårigt sto och ett 9-månaders hingstföl. När som helst ska jag dela på dem så att hingstfölet (som ska behållas som hingst) och valacken går för sig.

Carina på Silver Arabians

vi har 9 hästar i stallet & alla går tillsammans sommar som vinter! en underbar flock! :) jag tycker att antalet är jätte bra, hästar är ju flockdjur, det är blandade åldrar från 9 månader till 30 år, storlekar från 130 cm till 180 cm, ston & valacker, olika raser & temperament på alla. ;)

fördelarna är ju att hästarna kan leva som i en flock, dom som trivs med varandra går tillsammans, dom som vill busa med varandra gör det, dom som vill vara helt för sej själva är det osv. hagarna är stora & räcker gott & väl till alla, dom kan gå vart dom vill, i skogen eller på öppna fälten osv! ;) det är ingen som är elak eller så, men det är helt klart vilken rangordningen är. härligt att se så många hästar fungerar så bra tillsammans! :) utsläpp/insläpp (går lösa) eller att plocka ut en häst ur hagen & middagsutfodra fungerar också hur bra som helst, inget trängsel alls! :)

den enda nackdelen jag kan komma på är att när det är middagsutfodring är det MYCKET hö att bära ut! :p men det går ganska så bra ändå! ;)

För tillfället går alla hästarna ihop, 8 st, på lösdrift. Numera funkar det bra och alla får komma in i ligghallen. Tidigare var de lite sura på varandra så då fick vi dela på dem, men nu funkar det som sagt.

oj det var utrspitt, går de i stora hagar ? Sidan om varandra?

Ja, tyvärr är det väldigt utspritt... Men det är nog ingen idé att släppa ihop två hingstar tillsammans med stona, eller vad tror ni :angel: De har rätt stora hagar, men vi vill ha så att man kan skifta hagar om det skulle bli lerigt eller liknade, så därför behöver vi 10 hagar att ha i bruk vintertid :o På sommaren skall det ju även finnas bete till alla... Så då behövs det 5 sommarhagar också, stallet har inte obegränsat med mark, så att det är ju inga enorma hagar. De går brevid varandra, men med breda gånger emellan så att de inte kan komma åt varandra. Mina två skulle gärna få ha lite sällskap, men vad gör man när jag köper dyrt hö med väldigt bra värden, och de andra köper "skithö" som ej är analyserat? :confused: Det blir knepigt när man skall fodra både frukost och lunch i hagen...

Vi har 6 hästar i stallet. Och dom går 2 i varje hage, och jag tycker det fungerar bra.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 841
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka