Sv: Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?
tre hästar, alla i samma hage.
För mig är det ingen tvekan om att släppa in fler, men det finns inga fler att tillgå.
Två hästar är för mig minimum, tre är bättre men fem är mer lagom hästmässigt. För att få ihop en mer komplett grupp alltså. Men så mycket beror ju på "personkemin" att det är svårt att säga vad som är optimalt vid varje givet tillfälle.
Än så länge måste jag ta in alla om jag skall rida på en eftersom ena hästen är föl/åring och väldigt bunden till de andra två. Mer till stoet än till valacken givetvis, men ändå.
Det räknar jag med att jag kommer att kunna vänja av med eftersom hon växer upp och inser att alla kommer tillbaka som de skall. Jag har tidigare kunnat rida ut på var och en av de vuxna utan att någon blivit hysterisk. När det bara var de två alltså.
Trängsel eller annat ser jag inget av eftersom jag dels har fri tillgång på hö och dels håller dem på lösdrift. Skulle en trång situation uppstå vet alla sin plats och den som är lägre i rang backar "automatiskt". Inget vidare dramatiskt alltså.
Jag har varit med om mer reguljär fodring i hage med fyra hästar och tyckte inte att det var värre än med två så länge de visste av sin plats. Tyvärr var det kanske inte alla hästar som respekterade detta alltid, men det funkade definitivt för det mesta!