Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

Sv: Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

har 4 st tillsammans 3 hingstar å ett sto nordis sto shettis hingst å 1 russ hingstföl å 1 tinker hingstföl får väl dela på dom när de små blir könsmogna skulle ja tro men just nu funkar de toppen

I nuläget ser min fördelning ut såhär:

5 hästar hemma,
hingsten för sig själv o resten (2 äldre dräktiga ston, ett 4-årigt sto o ett 3-årigt sto) i en hage.

tre hästar, alla i samma hage.
För mig är det ingen tvekan om att släppa in fler, men det finns inga fler att tillgå.
Två hästar är för mig minimum, tre är bättre men fem är mer lagom hästmässigt. För att få ihop en mer komplett grupp alltså. Men så mycket beror ju på "personkemin" att det är svårt att säga vad som är optimalt vid varje givet tillfälle.

Än så länge måste jag ta in alla om jag skall rida på en eftersom ena hästen är föl/åring och väldigt bunden till de andra två. Mer till stoet än till valacken givetvis, men ändå.
Det räknar jag med att jag kommer att kunna vänja av med eftersom hon växer upp och inser att alla kommer tillbaka som de skall. Jag har tidigare kunnat rida ut på var och en av de vuxna utan att någon blivit hysterisk. När det bara var de två alltså.

Trängsel eller annat ser jag inget av eftersom jag dels har fri tillgång på hö och dels håller dem på lösdrift. Skulle en trång situation uppstå vet alla sin plats och den som är lägre i rang backar "automatiskt". Inget vidare dramatiskt alltså.

Jag har varit med om mer reguljär fodring i hage med fyra hästar och tyckte inte att det var värre än med två så länge de visste av sin plats. Tyvärr var det kanske inte alla hästar som respekterade detta alltid, men det funkade definitivt för det mesta!

Jag har två hästar, en shettis och en islänning, som går tillsammans i sin lilla hage. Trivs utmärkt ihop! Shettisen bestämmer, men min ranglåge islänning finner sig jättebra i det, och det är aldrig några större bråk mellan dem.

Som mest har det varit 4 st här samtidigt. Ston i de allra flesta fall. Stona går alltid tillsammans i en hage.

Har haft en valack tillsammans med stona och det gick bra.

Sen har det varit två andra valackar här vid olika tillfällen och de har inte gått att ha till sammans med stona.

Den ena försökte betäcka. Den andra kom hit för att den akut blivit utslängd från fodervärden och ägaren hade inte möjlighet att ta hem den.
Den fick gå i egen hage. Vågade inte släppa in den till stona då jag hade ett mycket dominant ledar sto och han visade alla tecken på att vara hingstig i sättet. Stona var broddade men inte han. Så för att undvika rangstrider och skador fick han gå in en egen hage.

vi har elva hästar i stallet av varierande storlek från minishettis till ardenner :D 10 går tillsammans och minish-hingsten går i en mindre hage inne i den stora så att han inte ska bli ensam..

det går bra men man får ju anpassa med höfodringen ute så att även den stackars hackkycklingen (vilken är en av de större :p) får sin mat.

Vi har fyra hästar i tre olika hagar.
Mina 2 hästar går tillsammans. De andra 2 hästarna går i varsin hage. Mina äter av eget grovfoder + att jag vill ha broddar i hagen.
De andra hästarna är ett svårfött fullblod och en smällfet ponny. Går omöjligt att ha dem i samma hage då ponnyn förmodligen skulle spricka av allt grovfoder och det smala fullblodet skulle förvandlas till ett skelett.
Har alla hästarna i samma hage på sommaren.

Vi har 11 hästar i stallet, 8 valacker och 3 ston och de går uppdelade just så.

Mina pollar två pollar går ihop med min syras häst:) så dom är tre stycken:smirk:
Dom för hö ute två gånger om dagen och vi lägger i tre högar och hästen som är högst i rang äter mest (behöver oxå mest) så han jagar inte bort dom andra och sedan han som är näst högst irang äter näst mest så han jagar inte bort den pollen som är lägst i rang (och äter minst). Hehe fattar ni:D ;)

Jag har bara två hästar och de går ihop, men hade gärna haft en-två till i flocken.

I mitt förra stall gick alla 3 i samma hage.
Och i mitt nuvarande Stall så går alla 3 i samma hage, kommmer antagligen en till när boxen blir uthyrd.

Jag har två hästar. En varmblodsvallack och ett shettissto. Dom går på lösdrift i en hage på knappt 3 hektar och trivs verkligen :) Men om man haft mer pengar och mark så hade jag gärna haft ett par till:D

Fröken_Skåne skrev:
Lite nyfiken :)
Hur många hästar finns i stallet, hur är det uppdelade i hagar? Alltså hur många hästar i varje hage? Vad tycker ni om antalet och skulle ni vilja ha det på något annat sätt?
För/Nackdelar?

Vi har fyra hästar i samma hage. Hagen är stooooor så dom kan gå och vara för sig själva om dom vill. Det är 1 shettis dam, 2 isisar och mitt fullblod. Fördel: Min häst är ju störst och snabbast och springer ifrån dom små. Min förra ponny blev alltid sparkad elr nått liknande eftersom han alltid var minst :(.
Nackdel: Vi har ett super bra hö, och isisarna får inte äta så mkt. Men jag och mamma göder dom ändå :P, så det finns nog egentligen ingen nackdel.

6 hästar i stallet & alla går tillsammans..
Utom shettisvalacken som VI tycker ska gå med dom andra men han är oftast överallt UTOM i hagen.
Alla utom shettisen är ston t.o.m fölungen:D

Det var roligt :) att se i somras när alla stona turades om :bow: att passa fölungen vid fölets "middagslurar" !
T.o.m mitt sto som annars inte har brytt sig särskilt mycket om föl.
(hon har aldrig fått bli mamma än, vet inte om jag vågar betäcka nu hon börjar ju bli några år nu.Född -93)

Vi hyr in pållen i ett yttepyttestall :love: med bara tre hästar.
Vår pålle går tillsammans med stallägarens islänning och den andra inackorderingen går i egen hage.

Jag tycker det funkar jättebra och vill inte ändra på något. Vår pålle och stallägarens häst hade en rejäl "uppgörelse" när vi släppte ihop dem efter att de gått "sidan om" varandra några dagar. Men "snip, snapp, snut" - så var bråket slut!

De får hö och halm i hagen och de samsas jättebra. Vi lägger alltid höet i två högar men pållarna äter på sitt eget lilla vis :D - först äter de tillsammans den ena högen och sedan går de till den andra.

Alla tre hästarna är lugna och trygga även om de någon gång blir helt ensamma.

Vi har bra vinterhagar som inte blir så leriga och sedan har vi två jättefina sommarhagar att skifta mellan så betet räcker från maj/juni till och med oktober ungefär. (Ensamhästen har också två fina egna sommarhagar)

Detta är det absolut bästa och trivsammaste stallet som vi någonsin varit med om och vi kommer aldrig någonsin att flytta frivilligt :banana:

Det finns 8 hästar i vårt stall.
De är uppdelade i tre hagar med 3,3 och 2. Hade helst velat att alla gick i flock på de otroliga marker som finns där.

15 hästar totalt.
4 tillgängliga vinterhagar. (+3 ensamhagar för den som vill)
för tillfället krångel med skador så det är många ensamhästar. annars brukar vi försöka hålla oss till de 4 stora hagarna.

så här ser det ut för dagen;
hage 1; 3 ponnyston
hage 2; 1 st och 1 valack
hage 3; 3 ston och 1 valack
hage 4; 1 sto och 2 valackar
ensamhage 1; valack pga hälta. går annars tillsammans med ston.
ensamhage 2; valack pga sydda sår. går annars med en valack.
ensamhage 3; valack pga sällskapsbrist. kan endast gå med ovan.

Sv: mercedesBenz

Jag tycker absolut inte att en häst ska gå ENSAM i en hage!!!:mad: Absolut inte!!!

Fyra hästar, alla går i samma hage alltid.
Tre vallacker. De är 4, 8 och 19 år, samt ett sto på 21 år :D :love:

Jag har 5 hästar och alla går ihop. Finns inget annat alternativ tycker jag, det är lugnast att ha alla tillsammans. Har sällan bråk vid fodring annat än lite bus och stoj. De vet att de får mat så det räcker åt alla.

Har dock en fölunge som skall behållas som hingst så snart måste jag dela av så fölungen får gå med valacken och kanske någon fölis till och så får mina 3 ston gå ihop. Vill inte ha två hagar, men vill ju inte heller att fölungen ska betäcka stona, det tänkte jag andra hingstar skulle få göra :)

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 841
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka