Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

nexxa

Trådstartare
Lite nyfiken :)
Hur många hästar finns i stallet, hur är det uppdelade i hagar? Alltså hur många hästar i varje hage? Vad tycker ni om antalet och skulle ni vilja ha det på något annat sätt?
För/Nackdelar?

Jag har mina två i ett litet stall där jag hyr in mig (alltså inga fler hästar än mina) Mina går tillsammans och trivs bra ihop. Fördelar är när man fodrar och ska släppa in, blir inte så mkt trängsel. Nackdelen är när man ska rida och ingen av mina hästar kan vara ensama ute och man måste ta in båda

Jag har gärna hästar 2 o 2 vintertid för enkelhetens skulle med fodring men fler hästar i stallet så ingen häst blir ensam när man tar in ngn. Ser dock gärna större flock sommartid på minst 6 hästar

Sv: Hur många hästar har ni tillsammans i hagen?

Just nu är de fem och en kvart. 3 i en hage, 2 i en och hingsten i en :D
På sommaren får hingsten sällskap av minishettisen och de andra 4 går ihop :D

Fem och en kvart? :rofl:
Funkar alla bra ihop när de äter och så?

Hehe...ja men minishettisen är ju som en kvarts häst ;)
Islänningarna och han går utmärkt ihop.

Skulle nog inte vilja gå in med hinkar att äta i till stona om de haft islänningarna där oxå. Då hade det varit livat. Ena stoet är ledare och får inte hon som hon vill är det bråk..

6 hästar, 5 hagar :smirk: Detta p.g.a. att det är två hingstar och sedan två ston som inte klarar att gå ihop... Mina två vill jag ha tillsammans, men inte med några andras, då vi inte har samma hö= funkar inte att käka lunch tillsammans.

oja det minns jag när vi hade fyra hästar ihop, mina två och en annan tjejs två vi var tvungna att ha ihop en tid pga förstörda hagar en tid osv.
Och det var ingen bra kombination hästar då de inte passad ihop alls
Hade dödsångest varje gång man gick in där :eek: :crazy:

oj det var utrspitt, går de i stora hagar ? Sidan om varandra?

i somras hade vi nästan alla hästarna i samma hage, så det var 9 damer med 5 föl som rusade runt där, så fick hingstarna gå för sig.

det är ett flockdjur och jag tycker man ser att de trivs att gå många.
de uppför sig mycket bra mot varandra hela tiden (nästan)

Så här ser våran hagfördelning ut:

Stohagen 9 hästar
Valackhagen 5 hästar
Sen går 2 valackar i en egen hage tillsammans pga att den ena ej går så bra ihop med andra.
Ett sto går själv, funkar inte ihop med andra. Men hon har andra hästar på båda sidor om sin hage.

Min går i stohagen, tillsammans med sina tjejkompisar. Fördelen är att det aldrig blir någon häst ensam, alla rider ju inte samtidigt. En till fördel är att de har skoj! Min häst gillar att gå med många som hon kan busa med! Det är rätt stora hagar så de kan springa ordentligt:D
Nackdelar kan jag inte komma på några direkt, det skulle väl i så fall vara att skaderisken ökar något.

På sommaren går allihop tillsammans i en enda stor flock, det fungerar jättebra!

Antiqua skrev:
På sommaren går allihop tillsammans i en enda stor flock, det fungerar jättebra!

Alltså valackerna,stona och de 'ensamma' går ihopa på större yta? Går det bättre då?

10 hästar i stallet.
Dom går 2 och 2 i hagarna, men jag behöver inte ta in "kompisen" när jag tar in min.
Det finns ju hästar i hagen bredvid.

Ja, då går de i en hage som är 20 hektar (tror jag), och den hage som vi växlar med är nästan lika stor. Det funkar jättebra!
Däremot vet jag inte hur vi ska göra med stoet som idag går själv, i sommar. Hon har bara stått i vårt stall ett par månader, och hon funkar INTE ihop med nån!
Men det blir ett senare problem:p

Finns nu 6 hästar i stallet.
Det finns 5 hagar varav en jättestor, en liten där sjuka hästar får gå och resten normalstora.
Mina 2 hästar går med en annan häst i den jättestora hagen, sen är det 2 st i en av dom normalstora och en som går ensam i en normalstor. Men den ska också gå med nån, vi vet inte var bara, hennes kompis togs nämligen bort igår. :(

8 hästar totalt i stallet.

4 hästar i en hage
2 och 2 i de andra.

Jag tror lugnt att alla hästar hade kunnat gå ihop förutom en utav valackerna som betäcker stona, som stoägare går det alltså bort. Men jag är nöjd som det är nu hästarna funkar bra ihop, och 4 st är ganska lagom.

Vi har 5 hästar i stallet. I den ena hagen går min plus en till vallack och ett sto. I den andra går stallägarens 2 hästar. Funkar jättebra, hagarna är STORA och ligger brevid varandra (dock dubbla staket). Det är sällan problem när man släpper ut, tar in eller fodrar. På sommaren går de alla 5 tillsammans i en ännu större sommarhage.

Jag har eget stall och två hästar. De delar utestall och hage och älskar varandra. Jag har, liksom du, problem med att skilja dem åt.
Vi har nyligen flyttat hit och planerar fler hästar fram i vår när de kan gå ute hela dygnet.
Nästa höst är det tänkt att stallet ska vara klart.

Immer

Min häst går på lösdrift. De är 5 hästar i hagen. 4 ston och en vallack. Funkar prima tycker jag.

3 hästar i stallet, ett hbl sto(20år), en islandsvalack(10år), och min russhingst (7månader) alla i samma hage, funkar utmärkt. dom rejsar runt som tokar ett par ggr/dag.. äter från samma hötuss, och så vidare.. till sommaren ska dock min få gå på hingstbete, om jag hittar något med småponnyer här i närheten..
så får vi väl se till hösten sen hur vi gör med hagarna...

vi har 4 hästar och en hage, just nu är alla valacker! och det funkar bra förutom att min ibland blir bortjagad från höet eftersom han är ranglåg.. och sen så käkar dom andra på min hästs täcken oxå..:S

Vi har ett tjugotal hästar uppdelade i två hagar, ston och valacker. Tyvärr så är stona få, vilket gör att vi har bara 3 st i den hagen. Valackerna är 17 st till antalet, och går i samma hage.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 841
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka