Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Intressant tråd!
Jag har 6 st hästar.
Fullblod går som avelssto (dock tom i år, men rids ej) barfota.
Kbl travare rids på hemma nivå, skodd fram.
Vbl travare pensionär, barfota.
korsning fbl/ kallblodstravare. Rids. träningar ca 500/mån, barfota.
B-ponny shettis/Wm rids och körs, skodd fram.
Swb 2-åring barfota än så länge men kommer snart att behöva skor runt om.

Jag är sponsrad med stallplatser inkl el av pappa, så jag har hästarna hemma hos honom. Samma med bete han har ca 30-40 hektar så finns gott om bete som vanligtvis räcker från maj-oktober i början och slutet stödfodras självklart.

mina hästar åt förra vintern ensilage för ca 20 000
halm brukar jag köpa ca 10-15 rundbalar/år för ca 2500
spån har jag delvis gratis (råspån) men köper några pallar/år ca 5000
havre köps för ca 1500/år
lusern ca 2500/år
groov ca2000/år
hö 2000-3000/år
mineraler+saltstenar/ 1500år
hovslagare ca 12 000/år (ca15 000/år när lillkillen börjar med skor)
vaccinationer ca 4000/år
tandkoll/equiterapeut och liknande ca 4000/år
Försäkringar ca 8000/år (de två äldsta oförsäkrade övriga har lite olika upplägg.
Får det till ca 5500/ månad.
Utrustning budgeterar jag inget till då jag har sjukt mycket grejer så inte behöver köpa nåt på 10 år om jag inte väldigt gärna vill.
Har egen transport äldre (-94 tror jag) men fullt fungerande. Egen ridbana där jag oftast rider så ingen ridhusavg el liknande.

Självklart köper jag massa grejer också men det är bara för att jag gillar att shoppa.

Jag får vanligtvis ut ca 15 000/mån och har förutom 6 hästar också två franska bulldoggar att försörja :)

Min sambo betalar mer än mig på våra gemensamma räkningar (han tjänar mer) Och jag tar större ansvar med sysslor i hemmet. Barn är inte aktuellt.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Vi har två hästar, och de kostar mig ca 1000 kr/st om jag räknar in hovslagare, foder, stallplats, ridhusavgift och försäkring. Därtill tillkommer träningar för ett antal tusen per år, och utrustning likaså.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

kl - Jag har två hästar, hemma. Har haft dem i stall tidigare, men har byggt en lösdrift och provar på. Tidigare räknade jag i runda slängar 3000-3500/häst, kanske att de äter lite mer nu.

Hö 1000 kr
kraftfoder, betfor, lucern, mineraler ca 400
skoning 600/månad (12oo var åttonde vecka)
Försäkring 700
Torv 200

Sen tillkommer ju avmaskning, vaccination, träning, utrustning...finns många hål att stoppa i när man har häst.

Borde faktiskt bara ha en :/

Men frågan om hur många man har råd med är ju individuell, det ser vi här. Hur man har häst, vad man köper för hö, hovslagare, försäkring mm. Och inte minst vilken inkomst man har ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag bor i Sthlm, och 1500.- kostar endast de hovslagare som skor på klinik.
Ingen av de utbildade tar 1500.-
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ang hovslagare så är min rätt ung, utbildad här och fullbokad för nya kunder. Hon tar vitt 1000 kr helskoning och 300 kr verkning. Jag ska dock tjata på henne att höja priserna. Förutom att det jag ser ser väldigt bra ut får hästen inte längre kritik för sina veka kotor, skorna sitter super längre än innan, inga tappskor trots stora utlägg (åtm så länge slipen funkat, när den var paj åkte båda av ganska omgående), inga glappande skor alls OCH hästen har till och med fått en tappsko pålagd utan att jag varit hemma = extremt gott betyg från min mesmört!

Och det går att boka nästa tid direkt, den blir sällan ändrad och om den blir så får man lätt kontakt via sms för ny tid, och hon hör alltid av sig om hon är minsta sen. Drömmen verkligen :-D
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag skulle tippa på max 4000kr för bägge hästarna. Ingen av dom är högt försäkrad och den ene är dessutom triangelmärkt. En har skor och den andre verkas. Och ny spånbal behövs bara läggas in varannan vecka.

Då har jag inte tagit med träningar.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två hästar, sto med föl vid sidan :) Jag betalar 1100kr i mån. Då ingår lösdrift, fri tillgång på hösilage, mineraler & havre om det behövs & verkning på båda hästarna :)
När fölis blir avvand kommer han kosta 1100kr inkl verkning, lösdrift & all foder.
Stot kommer jag flytta närmare mig och då kommer hon kosta 2600kr/mån (inkl boxplats & all foder) . Skulle hon stå kvar så kostar hon 1300kr
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

*kl
Det är med andra ord inte bara jag som drar runt mina hästar billigt utan att snåla :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har 1 häst, inhyrd.
Om man slår ut allt på 12 månader. (8 månader "inne" och 4 "ute).
Så kostar hon mig ca 2.500 i månaden.
Då är de spån, hösilage, Lucern, hovslagare, träningar. Även betfor och Hippo är inräknat.
Då jag har henne på foder betalar jag således ingen försäkring.
Har ridbana i stallet, där även tränaren finns.
Ev blir det några turer till ridhus i vinter.

Jag hade inte haft råd med fler, då jag har 1 hund o 1 katt hemma också.
Jag jobbar som vårdbiträde, går på en halvtidstjänst och får ut ca 9.500-10.000 i månaden.....
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Vi har två hästar, och de kostar mig ca 1000 kr/st om jag räknar in hovslagare, foder, stallplats, ridhusavgift och försäkring. Därtill tillkommer träningar för ett antal tusen per år, och utrustning likaså.

Du får gärna specificera dina utgifter. Har hästarna skor eller verkar de bara. Har du tillgång till gratis strö osv. Måste vara väldigt billiga raser att försäkra.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Du får gärna specificera dina utgifter. Har hästarna skor eller verkar de bara. Har du tillgång till gratis strö osv. Måste vara väldigt billiga raser att försäkra.


Beror ju lite på vad man har för försäkring. Jag betalar knappt 500 kr / månad totalt i försäkring för 4 av mina hästar. Alla har utökad veteriärförs men ingen livförsäkring. Det är ju livföräkringen som är den dyra delen.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Welsh cob, d-ponny.

Försäkring 500 kr (A1+liv)

Stallplats 900
strö 350
hösilage + foderhalm 600
kraft + mineraler ca 250

Nypon + hyaluronsyra, 500

Skoning var 6-7 vecka 1100 (ca 700/mån)

ridhusavgift 200

vaccinationer + tandvård ca 200/mån (räknar m 2500/år)

Träningar 1000-2000 kr

tot 5200-6200 kr en normal månad.

+ utrustning, avmaskning, träckprov, kiropraktor + ET några några ggr/ år, hästtransport m omkostnader osv osv.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Korsningsponny och Nordsvensk

- 1350kr per häst och månad för lösdriftsplats, inkl hösilage och strö.
- Båda är barfota, håller efter verkningen själv varannan vecka och tar ut hovis (500kr/häst) som kontrollerar 4 gånger /år.
- Har redan all utrustning jag behöver och köper begagnat om jag skulle behöva något nytt. Så det hamnar på någon 100lapp/år
- Tandläkare ca 1000kr/år
- Träckprov 2 gånger /år 200kr/gång och häst. Avmaskar vid behov.

Vaccinerar inte mina hästar och har dom inte försäkrade men lägger undan mellan 500-1000kr/månad på ett budgetkonto, har gjort det sen ponnyn föddes för 3år sen, ibland upp till 3000kr/månad beroende på vilket jobb jag haft just då. Men där ligger en orörd budget.

Är student just nu och får 9000kr + lön på 2000kr, bor nära skolan så kör sällan bil. Buss till stallet och billig hyra i lägenheten. Shoppar sällan kläder eller äter ute, är mycket för storkok. Har även 2 hundar som kostar ett par 100lappar/månad.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Grundfrågan "Hur många hästar har man råd med?" går väl knappt att svara på. Det beror helt och hållet på vilken ekonomi man har och vad man vill göra med hästarna.

Jag hade säkert haft råd att ha 3 shettisar som sällskap men jag har bara råd att ha en ridhäst eftersom jag vill kunna träna och eventuellt också tävla. Hade min lön varit dubbelt så hög så hade jag kunnat ha 3 halvblod i full träning. Fast då hade jag å andra sidan säkert varit tvungen att jobba mer och istället inte haft tid. Jäkla dilemma det där. :p
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två hästar, sto med föl vid sidan :) Jag betalar 1100kr i mån. Då ingår lösdrift, fri tillgång på hösilage, mineraler & havre om det behövs & verkning på båda hästarna :)
När fölis blir avvand kommer han kosta 1100kr inkl verkning, lösdrift & all foder.
Stot kommer jag flytta närmare mig och då kommer hon kosta 2600kr/mån (inkl boxplats & all foder) . Skulle hon stå kvar så kostar hon 1300kr

+ vaccinationer, ID-märkning av fölis, registrering, ev försäkring, avmaskning + ev träckprov, nån form av utrustning/förbrukningsvaror brukar man ju få komplettera med osv. (Antar jag)

Verkar som att det är många poster som flera här inte räknar in i kostnaden för sina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Grundfrågan "Hur många hästar har man råd med?" går väl knappt att svara på. Det beror helt och hållet på vilken ekonomi man har och vad man vill göra med hästarna.

Jag hade säkert haft råd att ha 3 shettisar som sällskap men jag har bara råd att ha en ridhäst eftersom jag vill kunna träna och eventuellt också tävla. Hade min lön varit dubbelt så hög så hade jag kunnat ha 3 halvblod i full träning. Fast då hade jag å andra sidan säkert varit tvungen att jobba mer och istället inte haft tid. Jäkla dilemma det där. :p

Håller med. Jag vill inte ha så många hästar som möjligt utan kunna känna att jag kan ge den häst jag har det den behöver i form av träning, utrustning, ev veterinärvård/komplementärmedicinsk behandling osv. Jag vill inte behöva fundera på om jag har råd med ET a 1000-1500 kr osv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 757
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 090
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp