Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Måste väl fattas en nolla där....

Har man hästarna hemma får man ju även räkna in ev avdrag och räntar på lån, el och försäkring på gården. Samt skötsel av beten osv.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Gården vi bor på är eg bara en villa med stor (4ha) tomt. Bär vi flyttade hit fanns ligghall, stall(inte boxarna) och hage. Vi valde inte att bo här för att kunna ha hästar, så de behöver inte bära del av ev lån osv. Försvinner hästarna bor vi kvar.

Men å andra sidan skulle det rymmas ett par hundringar på boendekostnaden också.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har 2 hästar just nu på egen (hyrd) gård.

Inte ens 1000kr/mån för båda inkl hö, försäkring (billiga raser), lite mineraler och någon spånbal att slänga in i ligghallen då och då. Blir kanske lite mer när höt är analyserat och jag kanske behöver ge mer/andra mineraler.

Dom verkas några gånger om året, 500kr/häst. Jag verkar själv mellan gångerna.

Hade utan problem kunnat ha råd med fler :p
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ja, verkligen! Beror säkert en del på var man bor, men mest på vilket sätt man har häst verkar det som. Om man har lösdrift och barfotahästar så blir det ju naturligtvis inte lika dyrt som om de står i stall med fullservice tex.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Sedan slog mig tanken hur mycket det hänger ihop med hur man använder sina hästar. Jag har nog en del fördomar där.
Skulle vara intressant att veta om någon skogsmulle står på fullservice och någon tävlingshäst på lösdrift. Själv har jag vanliga hobbyhästar.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

En häst som fodras och tränas rätt har hovar med bra tillväxt.

Behöver din/dina häst/hästar alltid verkas så ofta, året runt? Har du alltid haft samma hovslagare eller har du märkt någon skillnad om du bytt?

Min behövde nämligen skos ca var 7 vecka vintertid och ca var 5 vecka sommartid med förra hovisen.

Med nya sitter skorna tio gånger bättre (glappar inte alls öht) med intervall på 8 veckor vintertid och 6 veckor sommartid. Hans vinklar ändras knappt alls utan växer väldigt jämnt, får lite hovvägg att ta av på sommaren bara som hindrar att han går längre även om det inte alls är katastrof.

Nyfiken på varför det är sådan skillnad. Det har alltid varit likadana intervall oavsett om han varit i en hårdare träningsperiod eller om han har vilat, nu går han ganska sparsamt. Han har liknande foderstat som innan men åt betydligt mer i vintras mot normalt men har haft samma (lite överhull) hull hela tiden förutom en kort sväng i våras då han var normal i hullet (dvs lite tunnare än vanligt).

Enda skillnaden i foder är att han fått lite högre dos biotin och zink o koppartillskott eftersom jag läst mig till att det oftast är brist. Denna vintern ska jag göra ett försök att räkna på mikromineralerna.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

kl
2 hästar hemma. Lösdrift, fri tillgång på hö. Inga mängder m kraftfoder behöver de (trots att båda rids ordentligt, den ena tränar vi för instr. och tävlar ibland). Hovslagare (båda skos) och försäkring. Köper spånpellets och strör med i ligghallen och boxarna (de tas in dagligen och äter mm).
Skor var 7-8 v. Vaccinerar båda. En är försäkrad för 15 den andra 40. Totalkostnad för båda blir ca 3000 högt räknat. (Utrustning och träningar/tävlingar tillkommer).
Eget vatten. Har inte lagt på elkostnad då den är försumbar eftersom vi inte värmer stallet. (har dock en värmekabel i vattnet för det inte ska frysa).

Har dock en inkomst också, har en inhyrning på lösdriften. Det hö jag räknat med till mina båda räcker även till denna, den får lite krubbskrammel när mina får kraft, det ingår också. Ca en rundbal/v går det åt.
Avdrag för denna 1000:-/månad.

Tränare ca 500/månad i snitt.
Har köpt dyr sadel en gång i världen och de pengarna går till ny sadel när det är dags att byta. Köper begagnat gärna, även täcken o dyl av god kvalité, eller Börjes.
Har ett skruttigt släp som vi renoverat och köpt billigt. Haft det länge nu.

Men ca 1500:-/häst om jag räknar med pengarna jag får in.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Här är också stor skillnad mellan sommar och vinter angående hur hovarna växer. Högst 7 veckors intervall på sommaren men ofta 10 veckor på vintern. Det har hänt några gånger att hovslagaren kommit på utsatt tid efter 8 veckor och sagt att "nej den här hästen skor jag inte om redan, skorna sitter bra, vinklarna är bra och det finns ju knappt något att ta". Så för mina hästar är det stor skillnad mellan årstiderna.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jo det är det nog för de flesta (vad slår gräs och sol liksom :D) men Centaur hade ju väldigt korta intervall. Jag räknade med att sko min 4-5 vecka på sommaren men med nya hovisen gav ju 6 veckor bra resultat så det fick bli så.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast tävla för 2000kr i månaden är ju inte jätte mkt?
Inte om man räknar med bensinpengar och att man kanske behöver hyra en transport. Beroende på nivå på tävlingen är det ju inte speciellt billigt med anmälningsavgifter heller.

2500kr på övrigt är väl inte så överdrivet? Iof beror det ju på vad övrigt innebär, för mig innebär det utrustning.
Behöver man en ny/bättre begagnad sadel så är ju det iaf 20-25000:- många gånger, sadeln behöver ju stoppas om med jämna mellanrum, lägg till ett nytt täcke eller två av vettig kvalité, ett nytt bett någon gång, ett par tyglar som går sönder, en ny lädergrimma ja sånt som går åt helt enkelt så är det ju inte alls svårt att snitta på 2500:- i månaden om man inte alltid väljer lågbudget grejer.

Fast jag håller inte med. Att tävla för 2000kr i månaden är mkt! Måste höra till ovanligheten!
Självklart kostar de högre klasserna och meetings mkt men att lägga 25.000kr på tävlingar är mkt pengar.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Beror kanske på var man bor, om det blir långa körsträckor?

När jag tävlade 2 ggr i månaden så räknade jag med att varje tävlingsdag (2 starter) kostade mig 500 kr och då ingick anmälningsavgifter och bensinpengar. Sen tillkommer kanske om man köper flera mål mat? Jag tar ganska ofta med mig mat tycker man får så små portioner ändå när man köper. Kaffet köper jag dock.

Fast jag kom just på att jag ju lyckades placera mig ett par gånger och då fick jag ju startavgiften tillbaka :D Så ett tips för er som vill hålla ordning på ekonomin, se till att placera er vid tävling.

Ska man sen hyra transport kostar ju det också men jag antar att tävlar man mycket så har man en egen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

En fälttävlan på allra lägsta nivå kostar vanligtvis minst 500 kr anmäln + vetavgift. Och de flesta kör lätt 20 mil enkel resa, i alla fall folk utanför Skåne som inte har så många terrängbanor. Halland har tex 2 st banor som vanligtvis arrangerar tävlingar, typ 1 per år eller max 2. Att köra ner till Skåne inkl den där kullen på vägen (närmst förutom Tranemo typ) är inte helt gratis.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Sen några veckor tillbaka har jag bara en häst, men det är första gången på över tio år som jag bara har en. Jag har haft två sen 2002, och vissa perioder har de varit tre, jag har levt på studiemedel hela tiden och jobbat på somrarna.

Sista halvåret för mina två ponnyer har kostnaden sett ut som följande:

Stallhyra, 2000 kronor/månad för ena ponnyn som stod på boxplats, 1500 för den som gick på lösdrift. Då ingick allt utom mineraler, men å andra sidan räcker mineralerna länge, bort mot tre månader.
Hovslagare, 1300/gång (en halvskoning och en verkning), ungefär sex-åtta veckors intervall mellan gångerna.
Försäkring, dyrt att punga ut just när det ska betalas, men det är å andra sidan en kostnad som kommer bara en gång/år.
Vaccinationer, en gång mot botulism och vid annat tillfälle mot stelkramp/influensa, samt checkat av munnen på treåringen och dragit en vargtand på henne.

Då räknar jag inte in om veterinären behöver komma ut för annat än vaccinationer, eller om något går sönder så man måste köpa ny utrustning. Eftersom mina hästar inte tränar/tävlar (än), så finns det heller inga såna kostnader. Med mitt studiemedel har det ändå varit tufft att få det att gå runt, så visst märks det ekonomiskt att jag bara har en kvar.

Jag planerar för att ta ut hästen och tävla när hon blir äldre, och är medveten om att jag kommer betala mer då. Med ett jobb och fast inkomst skulle jag nog klara att ha tre, men mer än så skulle nog bli jobbigt både ekonomiskt/tidsmässigt.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Vi ska åka på träning med coben nästa vecka.

Det är ca 20mil enkel resa. Min bil drar ca 1l diesel per mil. = 40*14 = 560kr. Sen kostar instruktören 400 och ridhuset 50. Det är ca 1000kr. Ungefär vad två starter på samma dag skulle kosta också.

Två tävlingshelger per månad skulle med andra ord gå på ungefär just 2000kr förutom de få gånger det är tävling 4mil hemifrån. Men det hör till undantagen.

Och då har jag inte räknat verklig milkostnad på bilen.

Jag har ponnyerna extremt billigt i vardagskostnader räknat. Vill jag tävla så är man snart uppe i kostnaderna för en normal uppstallning. Just nu är jag inte sugen på att tävla men det kan ju ändras.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag gissade att alias dressyrtjejen-97 vill tävla i dressyr
Jag gissar på att dt är första ponnyn eller hästen och jag gissar att nivån närmaste tiden är lokal-regional.
Men vad vet jag, det kanske leveras en mästerskapshäst till henne as we speak! Och då tror jag att budgeten för träning och tävling ska ökas!
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har haft fyra, förstår inte alls hur vi fick ihop det då. Nu har jag två, en ridhäst och en gammelponny som går på lösdrift.

De kostar ca 4500-5500,- per månad. Jag skulle inte ha råd med en till. Kanske hade klarat de kostnader som kommer varje månad, men skulle något hända så hade det varit kört direkt.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har själv råd med ca 1 häst
Jag har 2 hästar

Min ekonomi går ihop genom sponsorer och familj.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Jag har haft två som mest (plus en tredje ute på foder, men slapp ju de kostnaderna). Det kostade mig totalt runt 2000 kr i månaden för båda. Inkluderat lösdrifthyra, foder och årliga vaccinationer. Verkade själv.

När jag bara hade en häst var det dyrare i och med att jag var tvungen att stalla upp kollektivt istället för att ha hemma. 2000-2500 kr/mån. Plus att jag lade mer pengar på träningar, prylar och klinikbesök den perioden.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ehh, det är inte skorna som "behöver slås på ofta", har helt normala skor, men jag vill ha hästen verkad så ofta. Jag tycker inte det är okej att låta skorna sitta på tills de ramlar av eller är utslitna som vissa andra gör. Vill ha bra hovvinklar hela tiden.

Alla utbildade hovslagare här ligger runt 1500 inkl skor och någon klåpare kommer inte i närheten av mina hästar om han så skulle sko gratis.
Skodde min fram i går, av utbildad hovslagare, mycket duktig o seriös.Det kostade mig 650 kr .Verkade den andra för 350 kr.Så totalt 1000 kr.han kommer ungefär med 7 veckor mellan.

Jag hyr boxplats för 600 kr i månaden styck.in o utsläpp ingår.köpte hösilage i småbalar för 12000 kr(snålar inte med kvaliten här) ,detta räcker stallperioden ut.Spån för 5400 (fyra pallar)men förhoppningsvis räcker det mer än ett år .Mina får inget kraftfoder.
Har ett hästsläp som kostar en del.Likaså tränare.
Två är alldeles tillräckligt , fast mest för att tiden inte räcker till flera.Vill gärna göra annat också.:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 757
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 090
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp