Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

De betar ca 7mån/år och hösilaget här är så billigt att jag skäms när jag betalar räkningen.

Hovis kommer vår sjätte vecka och det är bara en som har skor. Den skodda kostar förstås mer per månad men utslaget på alla fyra så stämmer det.

Lättfödda ponnyer is the shit ;)

Eller snarare "hästar som bara går i hagen och inte gör nånting is the shit" - skulle du rida/köra/göra nånting med dem, så skulle du ju behöva lite utrustning till dig själv och hästarna, kanske lite tillskottsfoder mer än bete 7 mån/per år och hösilage, tillgång till en ridbana/ridhus ibland, försäkring, vaccinationer, skor...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Eller snarare "hästar som bara går i hagen och inte gör nånting is the shit" - skulle du rida/köra/göra nånting med dem, så skulle du ju behöva lite utrustning till dig själv och hästarna, kanske lite tillskottsfoder mer än bete 7 mån/per år och hösilage, tillgång till en ridbana/ridhus ibland, försäkring, vaccinationer, skor...

Men hon har ju säkert utrustning. Man kan använda gamla grejer mycket längre än vad de flesta av oss gör. Min lädergrimma är 7 år och fortfarande fin. Billiga nylongrimmor á 29:- i hagen, men bara om jag måste. I detta stallet får de vara utan i hagen, så nu är mitt Grimm-svinn 0.
Mitt träns o sadel är också i nyskck, trots att det är 7 år sedan jag köpte honom. Det enda som är löpande materialkostnad är täcken. Men det är någon tusenlapp/år, brukar köpa på rea eller mässan eller beg. Kraftfoder någon hundring per månad per häst.

Det går att ha häst snorbilligt om man hittar billigt stall eller eget.
Betalade förut 250 för en rundbal fint hö o 350 för en rundbal hösilage. Verkning 300-350. Skoning 500. Ja, vitt, för jag fick kvitto. :) landsbygden is the shit ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

De är både vaccinerade och fullt utrustade för vad de ska göra. Två är födda 11 och en är pensionär.

Ska spalta åt er när jag slutat jobba idag.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast då blir ju ändå täckeskostnaden en hundralapp per månad ungefär, man själv behöver väl nya handskar eller ny hjälm eller en ny tröja att rida i nån gång, nån gång per år behöver man kanske en ny borste eller hovkrats. Lite slitage blir det ju ändå, om man använder sakerna. Har man stallet hemma tillkommer ju också en massa slitage på allt från sopborstar till skottkärror till drivmedel till traktor, lite ny sand eller spån till ridbanan, etc etc. Även om det är utgifter som inte kommer varje månad, så bör man ju räkna med dem, om man ska ta fram en rättvisande siffra.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Nja, handskar, borstar o sådant räknas till min shopping, sådant shoppar jag för att det är skoj :D
Köper inte speciella tröjor till stall, har vanliga stickade som är omoderna men ändå fina som sorterats ut ur vanliga garderoben. Ridbyxorna är av sorgligt :p god kvalitet, har tre halvdyra som håller år efter år. De senaste är två år o räknas som nya för mig. Ser nya ut. Rider 3-4 ggr /vecka, hinner inte mer. :o

Sand o det andra lägger jag 0 kr på, för jag hade lösdrift. Köpte bara Hö o strö. O staket, men det såg jag som engångskostnad. Utslaget på året kanske man bör räkna 200/månad för förnyelse av trasiga stolpar?
Ingen ridbana o ingen traktor. Fick höet hemkört för summan jag nämnde. :)
Skogsvägarna var underbara o gratis.

Nu står jag i stall för 2100 för båda, inkl utsläpp plus Hö. Strö o kraft tillkommer, men de behöver inte mycket. Båda är runda nu och borde bara äta mineraler, fast de får lite extra för mysfaktorn och för att mineralierna ska maka bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag tycker det låter mycket med 10 000 i månaden för fyra hästar om inte träning/tävling är inräknat. Har du dyrt grovfoder, och är alla hästarna skodda?
Hur har du räknat med uppstallningskostnaden nu när du har egen gård?

Just nu har jag mina väldigt billigt, ingen tränas (jag är höggravid) och de går fortfarande ute på bete. De får lite hö på kvällen som jag precis börjat med, men hela maj - september så är det enbart bete som gäller. Jag räknade lite på det i våras och kom då fram till att den hästen som tränades/tävlades kostade 3500 i månaden (2 tävlingar i månaden) medan det treåriga halvblodet som bara gick och skrotade i princip kostade 1000 kr i månaden.

Ponnyn vi har kostar ännu mindre tror inte det blev mer än 250 kr i månaden.

Jag försöker alltid välja det ekonomiska alternativet, tex betalar jag försäkringen en gång per år istället för månadsvis, jag köper storbalar hösilage med högt värde så inte mycket behöver läggas till.

Halm får jag av min far men jag får betala pressningen, fast det blir billigt ändå. Vaccinering försöker jag ta samtidigt med tandkoll så att vet inte behöver åka ut mer än nödvändigt.

Utrustning har jag inte räknat med i mina omkostnader. Jag betalar heller ingenting för min stallplats, mer än att jag hjälper till att hålla ordning på gården så en del ogräsrensning o lite sånt (min fars) Stängsel köper jag men tycker inte det är så dyrt, köper ekstolpar direkt från tillverkaren och de håller i många år, elband och eltråd är inte så dyrt.

Hovslagaren blir ju mycket billigare när man har dem oskodda som jag har just nu, och ofta kan intervallerna bli längre än 8 veckor eftersom de sliter lite själv.

Som mest har jag haft 6 hästar, och då var ingen i träning (växande unghästar, dräktiga ston) så det blev inte så dyrt.

Att tex ha två hästar i träning/tävling tror jag inte jag skulle ha råd med.
I år har jag betäckt två ston och det kostar ju en hel del just att betäcka, men sen blir månadskostnaden låg istället.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

För att få det helt rättvist räknat borde man kanske räkna med utrustning i alla fall?

Ponnyn fick ett nytt täcke för 200 kr för två år sedan, de två stora har just nu ärvda täcken som jag köpt på Ullared för några år sedan, så det är ingen hög kostnad. Köpte förrestän ett flugtäcke i våras för 200 kr till ena storhästen.

Båda stora har också ärvda träns, de kostade väl runt 1200 kr var när jag köpte dem för runt 6 år sen så ingen jättesumma heller. De ser ut som nya så jag tänker inte köpa nytt än på ett tag.

Ponnyn är visst den som har dyrast utrustning kom jag precis tänka på, ja sadel och träns köpte jag billigt men för knappt två år sen fick hon ny sele och rockard, det gick sammanlagt på 8000 kr. Det ser som nytt ut och jag hoppas att det håller många år till.

Den ena storhästen har en sadel jag köpte för 3000 kr och den andra har en dressyr som jag köpte för 1200 och en hopp som jag tror jag gav runt 1500 för. Det är äldre sadlar men i fint skick.
Köpte ny hjälm i våras också, tror den kostade 1400 kr.

Jag skulle behöva en ny skottkärra också, får se om jag kanske sliter på den gamla en vinter till :D

Svårt hur man ska räkna utrustning tycker jag.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.

Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.

Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har egen gård, sexton hästar varav fjorton är i gång för närvarande.
De kostar mig ca 100kr/mån och häst. Vissa saker köper jag dyrt (fodret), annat har jag hittat relativt billig lösning för (strö). Jag får gratis hjälp med gödselhanteringen.
Hovslageri kostar mig inte så mycket eftersom jag verkar dem själv större delen av året och tar ut hovslagare när de ska skos av säkerhetsskäl. Har inte alla hästar igång under vintern utan låter unghästarna vila.

Jag har en hög inkomst, så jag har också råd att rida kurs för fem-sex tusen kronor per månad.
Jag köper de kläder, böcker och så vidare jag önskar mig själv när jag önskar dem, behöver sällan tänka på om pengarna räcker.

Under sommaren har jag köpt målarfärg för omkring tio tusen kronor för att jag tyckte det var finare att måla om stallet.

Jag köpte kontant för sparade pengar en ny bil i vintras.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ehh, det är inte skorna som "behöver slås på ofta", har helt normala skor, men jag vill ha hästen verkad så ofta. Jag tycker inte det är okej att låta skorna sitta på tills de ramlar av eller är utslitna som vissa andra gör. Vill ha bra hovvinklar hela tiden.

Alla utbildade hovslagare här ligger runt 1500 inkl skor och någon klåpare kommer inte i närheten av mina hästar om han så skulle sko gratis.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Eller snarare "hästar som bara går i hagen och inte gör nånting is the shit" - skulle du rida/köra/göra nånting med dem, så skulle du ju behöva lite utrustning till dig själv och hästarna, kanske lite tillskottsfoder mer än bete 7 mån/per år och hösilage, tillgång till en ridbana/ridhus ibland, försäkring, vaccinationer, skor...

Fast det är ju en ponny och har man bra hösilage behövs ju inte så mkt mer.. min ena storhäst som tävlar skulle lätt klara av att gå på lösdrift och bara äta bra hösilage utan några som helst tillskott medans min andra inte skulle göra det.. så det beror ju på hästen.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har en häst, hon kostar mig ca 7000 kr månad, bor i Stockholmstrakterna.
inkl hovis, träning och försäkring.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Även hästar som tränas och tävlas går att hålla billigt.

Jag räknade just att mina tre kostar 4190kr per månad (utslaget över hela året). Då ingår hö, spån, el, bränsle till traktorn, försäkring för en häst, försäkring av byggnader, verkning och två ridlektioner per månad. Säg 5000 om man lägger på vatten (svårt att veta hur mkt som går åt till hästarna), hästmassör och veterinär (det är ju svåra poster att räkna ut eftersom det kan variera så mycket). Lån har jag inte räknat på eftersom det går på det gemensamma kontot samt är rätt lågt. Lån finns inte på de maskiner vi har men någon reservdel kan ju räknas med i de där 5000kr, det är alltså frågan om så gamla grejer att man lagar dem med spett, slägga och silvertejp.

Tävling är svårt eftersom det ju är helt frivilligt samt beroende av om det ordnas några tävlingar, hur ofta de ordnas, hur långt bort de är (om både häst och människa behöver boende) och hur många klasser man rider. Det kan ju i princip bli en skenande kostnad om man vill.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har en häst. Stallplatsen kostar 5500 kr och då ingår ALLT som stö, mockning, in o utsläpp, av o på med täcken, hö, kraftfoder, miniraler osv osv. Har tillgång till ridhus, ridbana, fälthoppnings bana och rundbana. Sen var 9:e vecka skos hästen och det kostar 750 kr. Så i snitt kostar min häst 5833 kr i månaden. Sen så köper man väl ibland hovolja, lädertvål o läderbalsam så hästen kanske kostar 5900 kr i månaden. Det vill säga 70,800 kronor om ÅRET. Helt insane vad mycket pengar jag skulle kunna ha sparat om jag inte hade häst haha.
Min häst är oförsäkrad och vaccineras inte.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag kanske ska tillägga att den häst jag tävlar klarar sig alldeles utmärkt på det hö jag köper och behöver knappt mineraler. Hobbyhästen däremot kan tidvis behöva något mer men det är väderberoende, på sommaren betar den och på vintern går höpengarna till eventuellt kraftfoder.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ehh, det är inte skorna som "behöver slås på ofta", har helt normala skor, men jag vill ha hästen verkad så ofta. Jag tycker inte det är okej att låta skorna sitta på tills de ramlar av eller är utslitna som vissa andra gör. Vill ha bra hovvinklar hela tiden.

Eftersom jag tävlar och tränar Distans så sliter min häst väldigt mycket på skona och det händer att jag ibland måste sko om hästen efter 4-5 veckor eftersom skona är helt utslitna. Men det tycker inte min hovslagare om eftersom det inte finns knappt nåt att verka efter så kort tid så att han är rädd att skona inte kommer att sitta så bra.

Men vid normal ridning så är det inga problem att gå 7-8 veckor utan att hovarna har växt speciellt mycket. Tycker att 4-5 veckor låter väldigt kort tid. Tror inte att det skulle funka på nån av mina hästar.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Hösilage 22 balar a 225kr = 4950kr
Halm 10 balar a 275kr = 2750kr
Hovis 6*1550kr = 9300kr
Hovis 3*1000kr = 3000kr
Mineraler 3*400kr = 1200kr
Saltsten 12*50kr = 600kr
Potatisprotein 3*550kr = 1650kr
Betfor 3*120kr = 360kr

23810kr per år

Vaccinationer 3500kr/år (a2, tetanus och botulism)

Försäkringarna är liksom utöver det här.

Kvar blir 10.000kr till utrustning och liknande.

Nästa år lär bli dyrare eftersom båda 11orna ska gå treårs etc. Då lär de också skos iaf tre perioder. Och vi åker lite mer med de.

Jag har ridbana hemma, har en rockard som passar båda de inkörda ponnyerna som har varsin sele. Den som rids har två begagnade sadlar.

Det finns ju fler sätt att ha häst på än uppstallad med full skötsel och två träningar i veckan för b-tränare. Och ändå aktivera sina pållar :)

Har eget släp också som är betalt kontant.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

1385936_10151634321381640_1211556019_n_zpsa79925ed.jpg


Två russ, en connemara och en welsh cob. Naturraser som inte kräver så mkt föda ;)

Hovis är utbildad och silaget är inkl moms!
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Min welsh behöver verkas var femte, skorna håller just nu två perioder. Min kallblodstravare var likadan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 757
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 090
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp