Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag hade råd med 2 när jag bodde på gård men nu när jag hyr in mig så har jag råd med 1.
Det kostar mig runt 2500-3000 kr i månaden utslaget på hela året med grovfoder, Hovslagare, utrustning m.m.

Jag hade haft råd med 2 om jag hade haft ett jobb. Så jag ska vara tacksam över att jag har råd med en eftersom vi bara har en inkomst att leva på.

Har även 2 kaniner och en hund. Känner inte att jag har fått dra ner på så mycket sen jag köpte häst i våras mer än att det blir lite mer planerade inköp numera. Inget onödigt köpande.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har nu 2 hästar som går på bete maj-augusti och lösdrift hemma på gården resten av året. Har haft 4.

Grovfoder utanför betessäsong 1 500 (odlar eget men lejer för slåtter och balning)
Kraftfoder/tillskott (typ selen mm) för att utjämna värdena på grovfodret 1 000
Skoning 1 300
Försäkring 1 500
Spån/ halm 500
Träning 1000

Men då är inte driften av gården/ traktor/ släp/ dragbil/ diesel/ utrustning/ ridhusavgift/ licenser/ tävling/ veterinär inräknat.

Pengar över?! :D Jag vill nog inte veta vad de kostar totalt per månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Men stallplatsen då? Hovslagare 250 kr/månad plus foder 700 kr/månad, då återstår 50 kr/månad till stallplatsen, och då är hästen fortfarande oförsäkrad, har ingen som helst utrustning och får inte så mycket som en morot extra, än mindre vaccinationer etc.

Som jag skrev, jag har mina hemma.

Betesmånaderna blir det inget foder alls förutom mineraler, dessa månader lägger jag undan samma summa pengar som jag sedan använder till vintern.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Inte kan jag räkna heller. Det blir 20.000kr över om man slår ut det per månad.

Det täcker ju både försäkringar och utrustning :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Kan också spalta upp det lite enkelt..

Som sagt, löpande kostnader. Byggnader med alla dess kostnader är inte medräknade, inte heller utrustning.
Installning 8 mån, bete 4 mån.

Per år:
Hösilage 13000
Halm, spån 2000
Lusern, mineraler. 3000
Förs. 3500
Hovslagare 9000
Vacc 3000

Utslaget per månad blir det knappt 3500 kr.

Brukar träna 4-6 ggr/månad, 800-1200:-/månad. Men detta är inget som ingår i den löpande driftskostnaden tycker jag. Inte heller utrustning eftersom det kan variera så oerhört i kvalitet och kostnad.

Det som drar iväg i kostnader är ju om någon häst blir sjuk, och som nu när vi bygger nytt till hästarna. Men i och med nybyggnaden höjer vi även fastighetsvärdet så det är svårt att sätta en kostnad/vinning på det.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har en häst, löpande kostnader är c:a 3.000 kronor i månaden. Då igår stallplats, in/ut släpp, spån, ridhus etc...Jag står inackorderad, ridhus och paddock på gården. 20 minuter skritt till anlagda ridvägar. Stallägaren lägger in spån pick packar höpåsar. Så det är himla skönt att bara mocka och pilla med sin egen häst :D
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har aldrig haft mer än fyra hästar samtidigt.
Just nu har jag tre, men snart fyra igen om mitt sto fölar som hon ska.
För mig med egen gård, kostar fyra hästar ca. 10.000kr per månad.
Då är spån, grovfoder, kraftfoder, försäkringar och hovslagare inräknade.
Alltså tillkommer vetrinär, kiropraktor, träning, tävling, utrustning, etc.
Jag tycker att 10.000kr är mycket pengar att lägga varje månad, men jag gör det gärna, för att jag valt att ha det så här.
Men jag tror faktiskt att min smärtgräns är nådd sedan.
Jag vill ju kunna lägga lite pengar på andra saker med.
Men en del folk verkar ju samla på hästar.
Hur har de/ni råd? Hur många hästar har ni och vad kostar de er?
Har ni pengar över till något annat?

Jag har två hästar, en islänning och ett fullblod.
Fler har jag inte råd med utan att göra avkall på för mycket annat.
Har islänningen utlånad till en kompis som betalar allt för honom så därmed har jag bara kostnader för fullblodet just nu och det är dyrt nog.
Gjorde en snabb överslagsräkning och insåg nyss att jag betalar närmare 12000kr/mån för 1 häst!
Inte undra på att det svider i plånkan, men då är allt inräknat med träningar, bensin, foder, strö, transport, utrustning osv.
Ändå tycker jag inte att jag shoppar speciellt mkt till mina hästar men visst har de bra utrustning med bla varsina nya både hopp och dressyrsadlar som inte är av billigaste sort.
Nu har jag häst inackorderad men det är inte stallhyran som är det dyra för mig. Hästen är relativt dyr i försäkring och inga roliga foderkostnader alls, har dessutom ganska hög bensinkostnad för att ta mig till/från stallet.
Kommer islänningen hem så kostar han inte mkt då han bara behöver hö och får typ 1dl lucern som gott efter ridning så 1 säck räcker ju ett helt år :p

Men hursomhelst så är smärtgränsen nådd med mina två hästar.
För jag vill kunna göra annat, jag vill kunna gå ut och äta ibland, gå på bio någon gång, köpa kläder, åka iväg på någon resa utan att ha snålat och sparat som en gnu i flera år för att kunna vara borta en vecka eller två.

Har redan nu funderat på att sälja en då det går åt mkt tid och pengar, men samtidigt så älskar jag ju min prins och prinsessa så de får vara kvar ett tag till :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Ja det är dyrt runt Sthlm. 5 tom 8 0000 i månaden för inackordering i stallhyra...
Däremot undrar jag över summan för veterinärvård?
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.

Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.

Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...

Fast det låter väldigt dyrt även i Stockholm. De flesta stall kostar inte så mycket och om de gör det så brukar åtminstone stråfoder (dvs. hö, hösilage eller ensilage) ingå. Det kostar t.ex. 8650 kr per månad att stå på Stockholms Ridhus och då ingår ingår kraftfoder, stråfoder och strö samt mockning och fodring alla dagar i veckan. In- och utsläpp kostar extra. Du har nog svårt att hitta något dyrare. Även om kraftfoder inte ingår låter det helt extremt med 3000 kr per månad för det. Då ska ni proppa i hästen helt vansinniga mängder. Några hundralappar låter mer rimligt. De flesta hästar klarar sig för övrigt utmärkt på ett bra vallfoder. Att ge mängder av kraftfoder är direkt olämpligt.

Veterinärräkningar på 5000 kr i månaden låter också överdrivet. De enda reguljära veterinärkostander man har är ju årlig vaccinering och tandraspning. Det handlar om 1000-2000 kr totalt. I övrigt är det ju om man har otur och hästen blir sjuk eller skadad. Då ska man naturligtvis ha en bra försäkring som träder in. Det kostar ett antal hundralappar i månaden, beroende på vilken försäkringstyp man har. Därutöver tillkommer självrisken om olyckan är framme. Men det är ju svårt att kalkylera.

Vad hovslagare i Stokholm kostar vet jag inte, men jag betalar 1100 kr och hästen skos var 8:e vecka. Det varierar så klart.

Kostnaden för träning låter också lite hög, om ni inte tänker träna väldigt mycket eller för någon superdyr tränare. Jag lägger ca 1000 kr för träning per månad, en gång i veckan.

Det är ju så klart bättre att räkna för högt än för lågt, men ni lär nog bli positivt överraskade utifrån era beräkningar ;)

Jag har råd med en häst. Mina kostnader är
4750 kr, stall med full service 7 dgr per vecka utom mockning
Strö och stråfoder ingår i hyran
Lucern + tillskott, 500 kr/mån
Hovslagare 500 kr/mån
Försäkring 500 kr/mån (osäker på kostnaden faktiskt)
Träning 1000 kr/mån
Totalt: 7250 kr

Därutöver tillkommer utrustning, eventuella besök hos equiterapeuten m.m. Där kan kostnaden variera stort men ligger nu ganska lågt sedan ny sadel m.m. har inköpts.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Kostnaden för träning låter också lite hög, om ni inte tänker träna väldigt mycket eller för någon superdyr tränare. Jag lägger ca 1000 kr för träning per månad, en gång i veckan.

Jag tycker att det låter som en helt rimlig träningskostnad.
Min dressyrtränare tar 350kr för 30 min men då måste jag åka hem till henne med bil + släp som kostar både tid och pengar, snålt räknat kostar det 550kr att träna för henne en gång.
550x4= 2200kr och då har jag bara dressyrtränat en gång i veckan.
Utöver det vill jag träna markarbete/hoppning/terräng 1 gång i veckan också så då får man minst dubbla det.
Då är det bara soppa pengar inräknat i priset och inte slitage på bilen och att man måste ha ett släp som också kostar att användas...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.

Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.

Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...

Jag tror inte att eran kalkyl är helt rätt
Stallet ok 5000-10000 kr men då ingår allt foder, strö och tjänster
Hovslagare som kostar mer än 2000kr per gång?
Varför ska ni lägga 5000kr i månaden på vet?
Hör kan du räkna med 1-2 vaccinationer på år och en tandkontroll. Sen tillkommer övriga kontroller och kanske massage.
Försäkringskostnad
Träningar är säker lagom
Tävla för 2000kr i månaden är jätte mkt!
Foder för ytterligare 3000kr förstår jag inte
Och övrigt 2500kr? Tycker det verkar överdrivet...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag tror inte att eran kalkyl är helt rätt
Stallet ok 5000-10000 kr men då ingår allt foder, strö och tjänster
Hovslagare som kostar mer än 2000kr per gång?
Varför ska ni lägga 5000kr i månaden på vet?
Hör kan du räkna med 1-2 vaccinationer på år och en tandkontroll. Sen tillkommer övriga kontroller och kanske massage.
Försäkringskostnad
Träningar är säker lagom
Tävla för 2000kr i månaden är jätte mkt!
Foder för ytterligare 3000kr förstår jag inte
Och övrigt 2500kr? Tycker det verkar överdrivet...

Fast tävla för 2000kr i månaden är ju inte jätte mkt?
Inte om man räknar med bensinpengar och att man kanske behöver hyra en transport. Beroende på nivå på tävlingen är det ju inte speciellt billigt med anmälningsavgifter heller.

2500kr på övrigt är väl inte så överdrivet? Iof beror det ju på vad övrigt innebär, för mig innebär det utrustning.
Behöver man en ny/bättre begagnad sadel så är ju det iaf 20-25000:- många gånger, sadeln behöver ju stoppas om med jämna mellanrum, lägg till ett nytt täcke eller två av vettig kvalité, ett nytt bett någon gång, ett par tyglar som går sönder, en ny lädergrimma ja sånt som går åt helt enkelt så är det ju inte alls svårt att snitta på 2500:- i månaden om man inte alltid väljer lågbudget grejer.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Halm vetisjutton, det är normala storbalar, runt 2 ton per år?

Hösilage 6.5-7 ton, ganska torrt.

Det kan gå åt ett par 100kg hö också beroende på när betet tar fart.

Räknar på ca 6kg silage (ts runt 65-70% vilket är lite för högt för min smak) per russ och 9kg per d-ponny. De pillar lite grann i halmen och så länge snön inte är för djup så skrapar de gräs.

Förra året var dyrare med två åringar. Då åt de nästan 15kg hö per ponny. I år skulle de bli feta på samma mängd.

Blir det skitkallt lägger jag ut mer hö.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har inte räknat med uppstallningskostnad på min egen gård.
El etc går på hushållsekonomin inte på hästkontot.
Grovfodret kostar 3kr/kg och alla hästar är skodda.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

En häst som fodras och tränas rätt har hovar med bra tillväxt.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två hästar och de kostar mig också runt 10 000 i månaden med träningar och sånt. Jag har sällan pengar över till något speciellt.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

100 kr per månad och häst? låter väldigt billigt. Men då är ingen av dem skodda? och ingen försäkring? Så det som kostar är hösilage och strö?

Angående målarfärg, för några år sedan så lade jag också en hel del pengar på att måla om stallet på somrarna, och även paddockstaketet men det har jag slutat med pga dels lathet och även att jag tycker det är för dyrt. Nu håller jag mig till att tvätta ordentligt en gång per år. Men visst är det trevligare med nymålat, helt klart.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 757
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 090
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp