Hur många hästar finns hos er?

Elinbeyla

Trådstartare
Hej!

Var svårt att få ihop en bra rubrik men min fråga är till er som har stall / lantbruk / mark. Hur många hästar har ni och hur mycket tillgång på mark?

Vi är ev på G att köpa mindre gård och jag vill i framtiden kunna erbjuda inackordering i mitt stall. Dock skulle jag vilja veta lite hur andra har det med plats per häst? Visst man kan säkert klämma in en hel del hästar på några hektar men jag vill veta hur övriga Västsverige ser ut där vi har våra hästar.
Även ni som är inackorderade finns det tillräckligt med plats för er häst? Många små/ stora hagar?
Hur mycket plats i stallet? Kan man binda upp flera höstar? Stor sadelkammare?
Ja berätta lite! Bilder är också välkomna!



Någon som "köpt till" mark? Vi har nämligen möjlighet till det om vi nu köper denna gård.
Ange gärna hektar om ni har möjlighet!

Har sökt och finner inte riktigt någon liknande tråd där folk delar med sig om sina gårdar.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

jag har läst att det behövs ett hektar per häst.men det måste ju bero på vilken mark man har.:)
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Siffran 1 ha/häst är väl för ett hyfsat sommarbete? Det finns ju hur många hästgårdar som helst med frimärkshagar som inte kommer upp i den storleken.

Själv har jag egen gård och 2 ha mark. Fyra boxar som bebos av en häst och en ponny. Skulle kunna hyra ut de andra, men det verkar så jobbigt att ha med folk att göra att jag låter bli. :p Jag har delat upp större delen av marken på fyra hagar. Tre av dem är sommarhagar och en är vinterhage. Vinterhagen är störst, bor i Skåne och för att undvika att hästarna bara står i lera upp till knäna, gjorde jag den större än de andra (ca 90 m x 90 m). Då rör de sig över en större yta och sparar marken lite. Att jag har tre sommarhagar beror på att jag vill kunna flytta dem mellan hagar och låta gräset växa i de andra. Oftast räcker två av dem till augusti ungefär och sen har jag dem i den sista i ca två månader (den är oxå ganska stor) innan de får använda vinterhagen. Tycker det funkar bra.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Alldeles för många hästar på ännu mera mark.
Minst 1ha/häst oftast 2.
Och då så är det små hästar mellan 130-145 cm.
Nu så har vi så mycket mark att så många hästar vill jag då aldrig ha.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Har 3 hästar och 2 hektar hage.

Hästarna har mer bete än dom äter så vi får slå det några gånger år och bara en som behöver avmaskas vartannat/varttredje år.

Sedan har vi en bit vi tar hö på.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Jag har två islandshästar och sammanlagt 2,5 hektar mark. 0,5 hektar är tomten och de sista 2 är åker som vi har en del till hage och en del till att ta hö på. Betet räcker gott då jag växlar mellan två hagar.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

3 ponnyer, 4ha inkl byggnader så ca 3ha till hästarna. Har en utlånad också.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi har just nu 5hästar, 1 för mkt egentligen. Vi har mer mark som vi arrenderar men förhoppningsvis ska en säljas innan de kommer ut på sommarbetet. Sommarbete har vi 4ha, 1ha för varje häst brukar vi räkna med räcker. Vinterhagen är 2ha.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Just nu har jag tre hästar i stallet.

Har ca 2 ha vinterhage som e uppdelat pga hingst i stallet. Sen har jag ca 2 ha sommarbete. E lite lite för 2-3 hästar, speciellt när det är torka. Men iår kanske jag ska få annat bete också så då räcker det. Vi har de inte på bete så länge juni till sista aug går de på bete.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi har just nu 3 hästar, förra vintern var där 5. Vinterhagen är på ca 1 hektar, sandjord. Beteshagen är på 7 hektar naturbete, där går de maj-oktober, i år tar vi in extra hästar, men har gjort lite olika genom åren.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Runt 1,5ha-2ha per häst är väl rimligt, men det är grymt beroende på hur marken ser ut. Sedan när man kommer upp i stora marker är det inte heller lika viktigt med många hektar per häst, man får goda möjligheter till att sprida mark över säsong osv ändå.

Jag skulle nog överhuvudtaget inte vilja hålla ens 1 häst (nu är ju ensamhästar uteslutet för dem som kan ämnet) på under sådär 4 hektar. Om jag inte stallar upp dem stora delar av dygnet och det kan jag inte tänka mig av andra djurhållningsskäl.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi bor i nordvästra Skåne, och vi har 4 kallblod, modell större. Vi har 4 ha egen mark samt 2,5 ha arrende.
Vinterhagen är inte så stor, bara runt 1600 m2, men den är hårdgjord så hästarna slipper vada i lera.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi köpte en liten gård i vintras. Den är 3,8 hektar (fanns mer men vi hade inte råd med mer, så resten såldes till en granne).
Det är ca 1 hektar skog, ca 2,5 hektar äng/vall, och resten trädgård, väg mm.
Skogen har jag hägnat in till vinterhage/lösdriftshage. Det finns ligghall i kortsidan av ladan (stallet är i mitten av ladan). I dagsläget är hälften av vallen inhägnad till bete men vi ska hägna in resten också.


Det finns stall med 3 stora boxar och en shettisbox. Man kan binda upp en stor häst och en ponny samtidigt i gången/gångarna (det är som en bredare gång med en liten gång i vinkel).
Det finns en sadelkammare som är uppvärmd.
Det finns plats i ladan och på loftet för hö etc.
Jag har i dagsläget en stor häst (nsv) och en maxad shettis men kommer ev ha en till häst i framtiden (ca C-ponny, fjord).
Jag hade inte velat ha mindre mark till hästarna, men det funkar såhär. Hade jag haft råd hage jag velat haft minst ett par hektar till för att kunna låta betet vila ngt år eller kunnat ta vallfoder.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Jag bor på en liten hästgård med sex boxar. Vi har 1.5 ha hagar och sen lånar vi sommarhage lite längre bort på vägen. Den hagen är ca 1.5 ha. Det funkar men jag hade gärna haft massor av mer mark. :)
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Sommarbetena blir så småningom fulla med ogräs. Om man vill lägga om hagarna emellanåt är det bra med mera mark än man absolut behöver så det finns möjlighet att lägga om hagarna med.

Har man lättfödda hästar som ska hållas på diet är det lättare att tilläggsfodra dem om somrarna än se på det fina gräset som växer i hagarna. Så lite beroende på vilken typ av hästar man har är det hur mycket mark man "behöver"/vill ha.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Har två hästar hemma. Vinterhagen är ca 2000 kvm, arrenderar två sommarhagar på 1-2 hektar vardera.
Till våren ska jag kolla upp möjligheten att köpa en av arrendehagarna
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

vi kommer att ha ca 10 hektar bete till våra hästar då vi flyttar ut till våran nyköpta gård mitten av mars,jag har 5 hästar.hur fördelningen kommer att se ut med sommar och vintarhagar har jag inte bestämt ännu.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi har 12 ha egen åker/betesmark och ca 5 till på arrende. Och en hel del skog. Runt 6 hektar av åkermarken är stängslad och så har vi en del skogshagar. Tar eget hö också.

Har 5 lättfödda ponnyer så vi har definitivt mer bete än vi behöver till dem, ponnyerna går i skogen stora delar av sommaren också. Men vi har får också som vi växel- och sambetar med.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

9 hästar.
8,6 Ha inhägnade hagar uppdelade på vinter och sommarhagar.
2 uppställningsplatser
i byggbarack med 15 sadelhängare 7 garderober, bord + 4 sittplatser samt kaffebryggare och Micro.
Sommarhagarna räcker hela sommaren då de är inne på nätterna och får då mat inne samtidigt.
I mitt område om man jämför med andra stall har vi STORA hagar.
Stockholm
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Sommarbetena blir så småningom fulla med ogräs. Om man vill lägga om hagarna emellanåt är det bra med mera mark än man absolut behöver så det finns möjlighet att lägga om hagarna med.

Har man lättfödda hästar som ska hållas på diet är det lättare att tilläggsfodra dem om somrarna än se på det fina gräset som växer i hagarna. Så lite beroende på vilken typ av hästar man har är det hur mycket mark man "behöver"/vill ha.

Vad menar du med ogräs?
Jag har själv mina på ett naturbete där det gått hästar sommartid sen iaf 1976 vad vi vet, då utan gödning eller plöjning. Perfekt hästbete med en ängsflora med örter som säkert skulle kunna kallas för ogräs. Man skulle inte kunna ta hö där, men utmärkt som bete.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 290
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp