Hur många hästar finns hos er?

Sv: Hur många hästar finns hos er?

2 hästar + 1 ponny, vinterhagen är 2 hektar och sommarhagen är ca 5 hektar. Lagom tycker jag, hagarna blir inte söndertrampade och det finns gräs under stor del av året.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Här finns en i d-ponnystorlek och en shettis. Totalt har vi väl 3.5 hektar bete och ca 1.5 hektar skog, hästarna har vissa partier i skogen också. Hästarna går på lösdrift. Men vi har även 3 stora boxar och en liten.

Vi har alltid för mycket bete. Alltid någon hage som inte används per år.

Ett tag hade vi några får, då växelbetade dom och det kändes ganska lagom.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

5 hästar. Plats för två hästar i stallgången. Lite tight i sadelkammaren men ok. Vi har extra förvaring i ladan.
Dåligt med sommarbete, de kan gå på det utan att bli feta iaf ;) ibland stödfodras dom med hö. Vet tyvärr inte hur stor marken är :/ men det är två "mellanstora"/mindre vinterhagar där de är uppdelade i två och tre hästar (öppnas upp till båda när de går tillsammans) och en rymlig sommarhage men inte enorm, och en "mindre stor" sommarhage. Hade dock viljat lyxa till och ha dom storlekarna till vinterhagar :)

Tyvärr inga träd eller busk alls i hagarna.
En ridbana som gärna hade fått vara lite bredare.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Gården består av 9ha mark varav 5ha är hagar. Lagom till 2-3 hästar, men vi har bara två i dagsläget.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Jag har två hästar och 5 ha egen mark samt 3 ha inlånat från grannarna. Hästarna går inte på stora marker på sommaren p.g.a fångrisk men däremot har dom drygt 2 ha vinterhage. Jag tar eget hö...
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Vi har 8 hektar och 8 hästar varav tre är inackoderingar. Då räcker det till tre olika lösdrifter, tre mindre sommarhagar, varav en är uthyrd till grannen. Dessutom räcker det till två hövallar (som ger nästan exakt tillräckligt hö för en säsong) och iår får vi hö på ytterligare en ny vall som tidigare varit hage(fick plöja och så om, där var bara ogräs!) Den skall vara hage igen -efter höskörd.

Det jag tycker är för lite är vinterhagarna, de hade jag gärna haft större! Men när det är tjäle brukar jag öppna ut på hövallarna.

På sommaren så krymper jag ner hagarna drastiskt! Börjar med en.liten hage på försommaren, med flyttbart staket så får dom 1-2m nytt gräs varje dag. Fram på höstkanten är allt nerbetat. Då brukar hästarna hålla hullet hyfsat...

De rena sommarhagarna använder jag enbart i april/maj och i september/oktober. Då tar sig gräset hemma i lösdrifterna undertiden. Anledningen är att jag vill att hästarna skall ha tillgång till ligghallarna när det är mycket insekter. Det har varit ett bra koncept!
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Köp så mycket mark ni har råd till, det är svårt att göra en dålig affär på lång sikt när man köper mark. När det väl är avstyckat så brukar det vara svårt för att inte säga omöjligt att köpa till mark, åtminstone här nere. Byggnader kan man alltid bygga till men inte mark.
Bättre att köpa mer än man behöver just nu, det är lättare att sälja än att köpa. Du har också ett högre restvärde en gång när man ska sälja, vi köpte vår gård för 25 år sedan och bara taxeringsvärdet har ökat med 350% ;)

Vi har 12 ha (8 ha åker) och just nu 9 st. hästar. Tar eget grovfoder samt säljer en hel del.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Köp så mycket mark ni har råd till, det är svårt att göra en dålig affär på lång sikt när man köper mark. När det väl är avstyckat så brukar det vara svårt för att inte säga omöjligt att köpa till mark, åtminstone här nere. Byggnader kan man alltid bygga till men inte mark.
Bättre att köpa mer än man behöver just nu, det är lättare att sälja än att köpa. Du har också ett högre restvärde en gång när man ska sälja, vi köpte vår gård för 25 år sedan och bara taxeringsvärdet har ökat med 350% ;)

Vi har 12 ha (8 ha åker) och just nu 9 st. hästar. Tar eget grovfoder samt säljer en hel del.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tack för alla svar!
Vi har kollat läget kring att köpa mer mark runt gården vi vill köpa. Nu är det så att det är skog runt om och i veckan började Sveaskog avverka på ena sidan och jag antar det drar ner värdet men vad vill man som "hästmänniska" med jordbruksfastighet ha? På ena sidan har dom ju inte rört ännu så det är väl bäst köpa där då? Då får vi ju ved att ta ner också om man ska se de så!

Någon som har koll på skogspriser i dagsläget?
På gården finns idag ett fält/ vall där vi tänkt att man kan ta Hö men är det värt? Är ju inte jättestort men jag vill gärna ha det slaget där för det växer som tusan! :cautious:
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Köp så mycket mark ni har råd till, det är svårt att göra en dålig affär på lång sikt när man köper mark. När det väl är avstyckat så brukar det vara svårt för att inte säga omöjligt att köpa till mark, åtminstone här nere. Byggnader kan man alltid bygga till men inte mark.
Bättre att köpa mer än man behöver just nu, det är lättare att sälja än att köpa. Du har också ett högre restvärde en gång när man ska sälja, vi köpte vår gård för 25 år sedan och bara taxeringsvärdet har ökat med 350% ;)

Vi har 12 ha (8 ha åker) och just nu 9 st. hästar. Tar eget grovfoder samt säljer en hel del.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Du är klok som en bok!!!! :) :banana:
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Alltså mina tre ha hage till fyra ponnyer räcker till bete året runt, jag får tom begränsa. De går på lösdrift och trots den urusla vintern är hagen bara lerig på ett mindre område som är sönderkört av traktor. Och då bor vi ovanpå en vattentäkt som trycker upp vatten så det är aldrig torrt.

Jag skulle säga att det helt beror på vad för mark det är. Min är förr odlad vall med mycket starka rötter.
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

När jag bodde på gården fanns det 3 ha att tillgå och jag hade då 3 hästar och en liten shettis-welsch korsning och jag kände att det var i det minsta laget och fodrade extra om kvällarna

När jag hade inackorderingar på annat stall så fanns det 10 boxar och ca 12-13 ha som räckte lagom till
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Jag tycker det är viktigt med mycket mark till hagar.
Det var ett kriterie när vi köpte gård, det är alltid svårt att köpa till mer i efterhand.

Vi har ett stall med plats för 8 hästar, just nu bor där bara 2 (haft gården i 5mån) och 2 kalvar, men tanken är att så småningom hyra ut några boxar.

Vi har 20ha åker att använda till hagar, bete. Som vi vill.
I år har 2ha varit vinterhage, 5ha kommer bli bete och resterande 14ha tar jag och grannen gemensamt hö ifrån :)

Sedan har vi 23ha skog i direkt anslutning till gården och där kommer jag röja ur och bygga en del hagar inför nästa vinter.

När jag har fler hästar på gården skall det finns så mycket bete att jag kan växla från år till år vart de går. Det är min tanke :)
 
Sv: Hur många hästar finns hos er?

Hej!

Var svårt att få ihop en bra rubrik men min fråga är till er som har stall / lantbruk / mark. Hur många hästar har ni och hur mycket tillgång på mark?

Vi är ev på G att köpa mindre gård och jag vill i framtiden kunna erbjuda inackordering i mitt stall. Dock skulle jag vilja veta lite hur andra har det med plats per häst? Visst man kan säkert klämma in en hel del hästar på några hektar men jag vill veta hur övriga Västsverige ser ut där vi har våra hästar.
Även ni som är inackorderade finns det tillräckligt med plats för er häst? Många små/ stora hagar?
Hur mycket plats i stallet? Kan man binda upp flera höstar? Stor sadelkammare?
Ja berätta lite! Bilder är också välkomna!



Någon som "köpt till" mark? Vi har nämligen möjlighet till det om vi nu köper denna gård.
Ange gärna hektar om ni har möjlighet!

Har sökt och finner inte riktigt någon liknande tråd där folk delar med sig om sina gårdar.

Tillhör tyvärr inte Västsverige, utan Skåne. Men kanske är intressant ändå..
Vi har för närvarande 21 hästar på anläggningen. Totalt 21 ha mark. Men det är bara en del utav marken som används till hagar. Alla hästarna har vars en vinterhage samt har vi 8 sommarhagar i olika storlekar. Resterande utav marken odlar vi vall på.
I stallet finns det 5 st uppställningsplatser, hade önskat fler. Vi har en enorm foderkammare och en stor sadelkammare. Ridhus 22x66, gott om plats att rida på för 21 hästar. Ingen trängsel då vi rider olika tider på dygnet.

Hade så som tidigare nämnt rekommenderat att köpa så mycket mark som ni har råd till. Då slipper ni känna er uppbundna till antalet hästar. :)

Bifogar lite bilder på hur vi har det :)
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/DSC_0287_zps54ca0340.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/_MG_5310_zpsde6bbfa4.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/_MG_5234-22_zpsc4fee40a.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/_MG_5205_zps2a462fb5.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/_MG_4549-2_zps5a60c1c5.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/DSC_0043_zps745146ee.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/Stallet/000_2176.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/DSC_0267.jpg
 
Jag har knappt 4 hektar till två halvblodsvalacker. Tar eget hösilage på delar av marken. Har tidigare haft upp till 6-7 hästar varav flertalet ponnyer (de senare inackorderingar). Någon hade eget sommarbete och ponnyerna var inne på nätterna hela sommaren. Men det blev ändå snålt med utrymmet och för hårt betestryck tycker jag. Nu sedan inackorderingarna fått flytta ut håller jag på att riva upp och så om alla gräsvallarna successivt, men även när det är klart lär jag inte ta in mer än max två ponnyer/en häst till igen. Har man vant sig vid att hästarna har hyggligt stora vinter- och sommarhagar så skulle det bära mig emot alldeles för mycket att dra ner på dem igen.
 
Där jag har mina hästar finns 75hästar +/- , 200h mark. Det tas eget hö och nån del är uthyrd. Finns gott om plats till alla hästar :)
 
I "mitt" stall har vi plats för 6 hästar. Vi har 14hk mark och 7 av dom används till hagar. Dessa 7hk är uppdelade i två hagar med 3 hästar i varje
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 290
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp