hur många ggr klipper ni på en vinter?

M

makejo

Jag klippte min den 15.e september för han hade redan fått så mycket tjock päls att han var helsvettig och blöt efter varje ridning och tog tid att torka.
Nu har han redan satt mycket päls igen fast han varit täckad hela tiden efter det. jag helklippte sisst men hade tänkt en spårklippning nästa gång eftersom det börjar bli riktigt kallt nu.
När är bäst att klippa igen? har hört att bästa tiden är okt-nov att klippa varför?
Om jag klipper nu innan han får ännu tjockare päls så kanske det håller bättre?? och den hinner växa ut en del igen innan det blir ruskigt kallt. och om han har hunnit få jättetjock päls till jan-feb kan man klippa igen då eller? har en tinker så han har rätt rejäl pälsväxt :) dom andra i stallet behöver bara klippa högst en gång eller ingen (arab och varmblod)

Sv: hur många ggr klipper ni på en vinter?

Vi började i augusti och har klippt "värstingen" tre gånger hittills. Blir väl två till på honom uppskattningsvis. Vi gör enbart spårklippningar.

Att klippa sent kan påverkar sommarpälsen, så det gör vi helst inte.

Jag har ett halvblod, brukar klippa honom ca tre ggr/år då han sätter Mycket päls.

Jag har klippt en gång och gör det till helgen igen,Men jag helklipper och kör med tjocka täcken.Blir väl ytterligare ngn klippning senare,Vill helst inte klippa efter Januari då jag är rädd att "sommarpälsen" blir förstörd.

Vi klipper våra tävlingshästar ca. 1 gång i månaden och hela vintersäsongen.Hur mycket päls de sätter beror ju på arv, miljö ,hur lång utevistelse de har per dag.En av våra hästar klipps 3 ggr.medan en annan klipps 8 ggr per vinter och då tillbringar de ändå lika lång tid ute per dag.Alltså väldigt individuellt.

Jag har hittills klippt 2ggr - en gång i början på september och en gång i mitten av oktober, beroende på väder kan det nog bli en gång till. Klipper bara "halva" halsen, bogen och bringan.

Jag klippte min i oktober för sedan yterrligare än gång i början av december. Sedan behövde jag inte klippa fler gånger utan det höll i sig tills sommarpälsen kom.

jag brukar klippa första gången i början på oktober och andra i slutet på december. brukar bli precis lagom :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 525
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Den 31 Maj somnade min gentleman in för gott. Livsgnistan fanns inte längre hos honom och helgen innan bestämde vi oss för o låta...
Svar
16
· Visningar
1 577
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka