Hur många ggr/år avmaskar ni era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Duffy

Hej! Undrar hur ofta ni avmaskar era islandshästar? Fick höra att man bör avmaska hästarna fyra gånger per år, före betet, på hösten, sedan på vintern och någon gång på våren. Är inte säker på att detta stämmer, men det var iaf fyra ggr. Avmaskar ni hästarna på vintern? Jag frågade om man inte borde avmaska en häst som min som går ute i stort sett hela året ändå mer, eftersom den då är mer utsatt för mask.

Sv: Hur många ggr/år avmaskar ni era hästar?

Eftersom många av maskarna börjar bli recistenta mot maskmedlen som finns så rä det bästa att göra ett test INNAN man avmaskar så vet man om man alls behöver avmaska.
Det är oxå snällare mot naturen :)

Man kan göra test innan betessläpp, efter installning och ev på vintern november-januari.

Jag avmaskar dock utan test, har ca 10 hästar.
Avmaskar före betessläpp ( ca mitten på maj ), när betet är slut och innan de går in i vinterhagen ( mellan början september och mitten oktober, beror på vilken tillgång till bete jag har ) och i november-december, mest med tanke på unghästarna.

Sv: Hur många ggr/år avmaskar ni era hästar?

En FAQ ang avmaskning finns på hästvård.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka