Hur många gånger om dagen får era islandshästar mat?

Sv: Hur många gånger om dagen får era islandshästar mat?

Vad har du för värden på höet och i vilket hull är hästarna?

Våra islandshästar (rid) brukar hålla sig i gott hull på 5-6 kg hö (och högst 1 kg kraftfoder).

De får grovfoder 3-4 gånger per dag.

Hej!!
mina hästar får....
6:00- morgon fodring ( kraft + hö )
8:00- ut i hagen ( ibland hö )
13:00- lunch fodring ( hö )
16:00- Kvälls mat ( utomhus, kraft + hö )
20-21- kommer in i boxarna ( hö + Lite morötter i krubborna ) sen är det natt...

Fyra gånger om dagen får våra. Jag tycker dock att våra står lite länge utan mat mellan lunch och middag, 5 h.

Två gånger är alldeles för lite, hästar ska i princip äta hela tiden.

morgon 7.00: kraft och 1,5 kg hö
lunch: 1,5 kg hö
middag: 2 kg hö
kväll: kraftfoder och 2,5 kg hö

Skönt när förutsättningarna är såna att man kan ge så pass mycket.

Min islänning får 3 kg hö, 1 kg halm och drygt 0.5 kg lusern. Sammanlagt blir det 4.5 kg vilket inte på långa vägar hade räckt hela dagen om han hade fått två givor. Nu har han stått på diet, så troligtvis kan jag ge lite mer nästa vinter när han är färdigbantad.

Fyra gånger om dagen får våra. Jag tycker dock att våra står lite länge utan mat mellan lunch och middag, 5 h.

Två gånger är alldeles för lite, hästar ska i princip äta hela tiden.

morgon 7.00: kraft och 1,5 kg hö
lunch: 1,5 kg hö
middag: 2 kg hö
kväll: kraftfoder och 2,5 kg hö

Hur länge står de mellan kväll och morgon då? Eller står de på halm? Annars skulle jag oroa mig mer där. 2.5 kg räcker ju inte så många timmar, om man inte har en häst som äter extremt sakta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat