Hur många gånger bajsar en häst per dag?

A

afsana

Konstig fråga kan tyckas men min häst har varit sjuk i en veckas tid och har succesivt börja äta igen.
Han är uppe i ca 3 kg hö om dagen och ca 4 del betfor.
Är det normalt att bara bajsa två ggr/ dag vid denna mängd mat. Han rids inte men tar små promenader.
Hjälp mig!
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Tycker att det låter lite med 2 ggr per dag men öka hömängden och se om hästen bajsar mer då. Hur stor häst är det? Har den haft kolik?
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Min äter mellan 10 och 12 kilo hö/dygn och bajsar ca 15 ggr.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Min äter ca 10 kg hösilage per dag, och det brukar ligga ungefär 4 skitar i boxen innan jag mockar. Resten har hon gjort i hagen under dagen, och sen bajsar hon givetvis några gånger när hon kommer in igen, och under natten såklart.
Så det blir nog 10-15 skitar per dag!
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Tja, som du vet hade jag en häst i samma läge för några dagar sedan. Tror den la sådär 2 skitar per dygn när han åt runt 2 kg hö om dagen och drack 2-3 liter.

Låter rimligt m a o.

Fortsätt truga med betforn, jättebra! Min rörde ju den inte tyvärr...
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Mitt halvblod får 12 kg hösilage om dagen. 2 kg av detta får han i sin grushage där han går mellan ca 9.00-15.00, och där ligger det oftast 4 högar, kan var 3 eller 5.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Tja, som du vet hade jag en häst i samma läge för några dagar sedan. Tror den la sådär 2 skitar per dygn när han åt runt 2 kg hö om dagen och drack 2-3 liter.

Låter rimligt m a o.

Fortsätt truga med betforn, jättebra! Min rörde ju den inte tyvärr...
Han äter bara betfor om jag har i en näva havre också. Bättre än inget alls.
har inte druckit något idag heller men hana ponnyhumör har kommit tillbaka! När vi är ute ock promenerar vill han bara in i skogen och äta en massa torrt gräs eller ljung. Just ljung verkar vara favorit. Försöker att han inte ska äta så mycket annat än hö och betfor då han varit dålig i en vecka. Första dagarna åt han ingenting heller.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Tycker att det låter lite med 2 ggr per dag men öka hömängden och se om hästen bajsar mer då. Hur stor häst är det? Har den haft kolik?
Det är en c-ponny. Han har varit sjuk i en veckas tid med feber och blodproverna visade en lindrig infektion. De första dagarna åt han inte alls. Nu dricker han inte istället. Vet har varit ute fyra ggr. Två gånger dropp 15+10 liter. En gång igår fick han ca 30-35 liter vatten direkt ned i magen.
Vi skulle bara börja lite smått med ca 2 kg hö de första dagarna.
Han är rektaliserad 3 ggr, ingen förstoppning samt normala tarmljud.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Låt han äta det han vill när ni tar promenader. Även visset gräs och ljung låter ju magen hålla igång även om det inte är mycket näring. Vätska ger det ju också.
Promenaderna tror jag stenhårt på så länge hästen inte har jättehög feber. Ta dem i hästens tempo och låt naturen vara hans smörgåsbord om "maten" frestar. Mycket handlar om att "få igång" mage och tarmar när de inte ätit vettigt på ett tag.
Kan du hitta några tuvor grönt gräs någonstans längs en husvägg? Låt han beta!
Din verkar faktiskt ha mer aptit än min, det ger sig säkert snart ska du se! Min har ätit full ranson för första gången senaste dygnet, insjuknade fredags kväll förra veckan.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Med tanke på din hästs sjukdomshistoria är det helt ok med två högar per dag. För en häst som inte har matvägrat vore det däremot onormalt.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Låt han äta det han vill när ni tar promenader. Även visset gräs och ljung låter ju magen hålla igång även om det inte är mycket näring. Vätska ger det ju också.
Promenaderna tror jag stenhårt på så länge hästen inte har jättehög feber. Ta dem i hästens tempo och låt naturen vara hans smörgåsbord om "maten" frestar. Mycket handlar om att "få igång" mage och tarmar när de inte ätit vettigt på ett tag.
Kan du hitta några tuvor grönt gräs någonstans längs en husvägg? Låt han beta!
Din verkar faktiskt ha mer aptit än min, det ger sig säkert snart ska du se! Min har ätit full ranson för första gången senaste dygnet, insjuknade fredags kväll förra veckan.

Tack för stödet du ger. Det har kännts ganska hopplöst många ggr under veckans gång. Då det dessutom är vår första häst och vi bara haft honom 3 månader och vi är gröna vad gäller häst har jag haft en stoor klump i magen sen han blev sjuk! Problemet är att han inte dricker. Han ligger mycket i sin box på fm och reser sig ibland bara om man går in och knuffar på honom. När han sedan kommer ut är han i stort sätt lika pigg som innan han blev sjuk. Underligt!
Hoppas, hoppas han har druckit imorgon när jag kommer ut till stallet.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Som sagt, min drack bara 2-3 liter under flera dagar och klarade sig "bra" på det. När de bara står stilla och knappt äter verkar det som att vätskebehovet inte är skriande högt. Visst var min häst uttorkad, visade "positivt" nyptest av huden, men veterinären bedyrade att han inte var allvarligt uttorkad och att vi kunde hålla ut ett par dagar till. När precis de dagarna gått så vände det lite och ännu en dag till hade han druckit närmare 10 liter.

Jag for till stallet tre gånger om dagen (före, under och efter jobbet) för att truga med mat och ljummet vatten. Spenderade mååånga timmar där under ledig tid för att pyssla och truga.

Sista "förlösande" undrar jag om inte min stallkompis bidrog till. Hon föreslog att jag skulle "svälta" honom så han "bad" om mat och åt upp hela tiden. Dvs bara ge minigivor som jag visste att han skulle äta upp och inte ge mer förrän det var slut. Antingen funkade det eller så var det bara dags för kroppen att äta, jag vet inte. Men psykologin är nog inte helt fel ute. Det är godare med små aptitretare än ett dingnande smörgåsbord av överflöd!
Givetvis vatten hela tiden, men bara en näve i taget av kraftfoder och ett halvt kilo hö i stöten i boxen. Allt som inte var uppätet städades bort. Testa om du har möjlighet att vara i stallet mycket så att du kan fylla på ofta!
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Har du varit i kontakt med en hästklinik?
Tänker på stopp i blindtarmen, symtomen kan ge miskad matlust mm, de kan också verka mer kräsna o petar mkt i maten . Avföringen blir också ngt ljusare o porösare, bajsar mindre än vanligt. Vetrinären ger då hästen parafinolja , slangar den ner i magsäcken. De här bekymmren är mkt vanliga under vinterhalvåret då de kan knapra i sig mkt smutts i geggan eller snöblandade marken, vattnet ute kan också frysa till, mindre vättska utomhus.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Har du varit i kontakt med en hästklinik?
Tänker på stopp i blindtarmen, symtomen kan ge miskad matlust mm, de kan också verka mer kräsna o petar mkt i maten . Avföringen blir också ngt ljusare o porösare, bajsar mindre än vanligt. Vetrinären ger då hästen parafinolja , slangar den ner i magsäcken. De här bekymmren är mkt vanliga under vinterhalvåret då de kan knapra i sig mkt smutts i geggan eller snöblandade marken, vattnet ute kan också frysa till, mindre vättska utomhus.
I söndags kom en vet ut. Han trodde först på kolik men egentliga inga koliksympom förutom endast svaga tarmljud och ingen avföring i analampullen. Han kom inte längre in med sin hand i tarmen då han var för stor och grov för hästen. Han gav kramplösande, paraffinolja och vatten. Han gjo´rde denna procedur två ggr i söndags, kl 11 och 18. Åkte sedan in till Strömsholm då det ej kommit avföring. Denna vet. kom åt att känna ordentligt i tarmen. Var tom i magen enl henne. Hästen blev kvar för övervakning till nästa dag då han var pigg, tyckte de. Dagen efter hade han 39,2 i feber igen. Det har varit många procedurer kring detta sjukdomsförlopp. Det vet kommit fram till är att han troligen har en infektion som sedan övergått till bakt. infektion då han hade gulgröns snor i onsdags. Fick sulfa i torsdags.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Hoppas att det löser sig, har de slangat henne borde ett stopp ha lossnat. Inte kul när de blir sjuka:( hoppas att den kryar på sig nu.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Som sagt, min drack bara 2-3 liter under flera dagar och klarade sig "bra" på det. När de bara står stilla och knappt äter verkar det som att vätskebehovet inte är skriande högt. Visst var min häst uttorkad, visade "positivt" nyptest av huden, men veterinären bedyrade att han inte var allvarligt uttorkad och att vi kunde hålla ut ett par dagar till. När precis de dagarna gått så vände det lite och ännu en dag till hade han druckit närmare 10 liter.

Jag for till stallet tre gånger om dagen (före, under och efter jobbet) för att truga med mat och ljummet vatten. Spenderade mååånga timmar där under ledig tid för att pyssla och truga.

Sista "förlösande" undrar jag om inte min stallkompis bidrog till. Hon föreslog att jag skulle "svälta" honom så han "bad" om mat och åt upp hela tiden. Dvs bara ge minigivor som jag visste att han skulle äta upp och inte ge mer förrän det var slut. Antingen funkade det eller så var det bara dags för kroppen att äta, jag vet inte. Men psykologin är nog inte helt fel ute. Det är godare med små aptitretare än ett dingnande smörgåsbord av överflöd!
Givetvis vatten hela tiden, men bara en näve i taget av kraftfoder och ett halvt kilo hö i stöten i boxen. Allt som inte var uppätet städades bort. Testa om du har möjlighet att vara i stallet mycket så att du kan fylla på ofta!
Hur var din häst dålig på för vis? Min står mest med huvudet i ett hörn och rumpan utåt mot boxdörren (låt mig vara ifred). Först idag vända han sig om när vi öppnade boxdörren. Sedan vill han ligga ner mycket. Speciellt på förmiddagarna. Vet tycker inte att det är någon fara att han ligger, har ju inte kolik. Ibland reser han sig inte upp förrän man knuffar på honom.
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Han hade som sagt bara febersymptom, vilket gjorde honom hängig och ointresserad.
From som ett lamm inne i stallet där han normalt är rätt så "tuff".
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

Min skiter en 5-7 högar, och det bara i boxen. :crazy: Ute gör hon säkert ifrån sig med. Ändå får hon inte överdrivet mycket mat, 7 kilo hösilage och 1,5 liter havre till en 14årig halvblodstant på ca 550 kilo. Visserligen står hon på halm, men hon äter inte så värst mycket av den heller. Man kanske skulle hyra ut henne som naturlig gödselspridare? :p
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

fy detta låter nästan som du pratar om mina ponny:crazy: blev dålig lördag kväll sluta äta och dricka fick väldigt hög temp 40.9 (dem stog med över 40 graders feber i 5 dagar).
Vet kom ut söndag morgon äter inte fortfarande men är ju inte så konstigt då han har feber tog prover då hon kunde utesluta kolik visa kraftig infektion. ponnyerna sondas2-3 gånger per dag och står med dropp. Under dem 5 följade dagarna hade dem sprutdiarre men ena bajsa 2 gånger per dygn och andra 3-5 och enligt vet är det inte så konstigt om dem inte får i sig något. Nu är minsta ponnyn bättre äter ca 1 kilo omdagen och har gjort det nu två dagar avföringen har då också börjat öka andra är dock inte bra och äter eller dricker inte än och avföringen är liten. Tror inte du skall oroa dig kommer nog igång så fort magen också gör det. Hoppas din pålle blir bra snart :D
 
Sv: Hur många gånger bajsar en häst per dag?

fy detta låter nästan som du pratar om mina ponny:crazy: blev dålig lördag kväll sluta äta och dricka fick väldigt hög temp 40.9 (dem stog med över 40 graders feber i 5 dagar).
Vet kom ut söndag morgon äter inte fortfarande men är ju inte så konstigt då han har feber tog prover då hon kunde utesluta kolik visa kraftig infektion. ponnyerna sondas2-3 gånger per dag och står med dropp. Under dem 5 följade dagarna hade dem sprutdiarre men ena bajsa 2 gånger per dygn och andra 3-5 och enligt vet är det inte så konstigt om dem inte får i sig något. Nu är minsta ponnyn bättre äter ca 1 kilo omdagen och har gjort det nu två dagar avföringen har då också börjat öka andra är dock inte bra och äter eller dricker inte än och avföringen är liten. Tror inte du skall oroa dig kommer nog igång så fort magen också gör det. Hoppas din pålle blir bra snart :D
Den ponnyn som fortfarande inte äter eller dricker får den fortfarande dropp eller slangas?
Var ute hos hästen idag och gick ut på en promenad i skogen. När vi kom tillbaka in satte han faktist ned mulen i vattenhinken. Jippi....tänkte jag....vågade knappt andas. Men det höll bara i sig ett par sekunder, sedan tog han upp mulen igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
455
Senast: Sesca
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 037
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp