Hur många dagar i veckan?

Pernilla_

Trådstartare
Hur många dagar i veckan rider/jobbar ni era hästar? Har alltid tagit för givet att man rider varje dag,och 1 vilodag ca varannan vecka. Men det är ju inte så självklart,är väl många som rider bara 3-5 dagar i veckan?

Funderar nämligen på om jag egentligen behöver medryttare,eller om hästen kan vila de dagar jag inte kan. Det blir isåfall vilodagar på måndagar,tisdagar och varannan fredag och söndag.

Går det? Fast hästen behöver väl träning?

help please:)

Sv: Hur många dagar i veckan?

Jag tränar och tävlar i western. Min fyraåring går 4 ggr i veckan just nu. Vintertid 3 ggr i veckan. När hon är lite äldre blir det 4-5 ggr i veckan. Inte mer...

jag försöker rida varje dag. vissa kanske höjer på ögonbrynen och tycker att mina hästar behöver vila någon gång, men det kommer upp saker hela tiden ändå som gör att det blir någon vilodag var 7e - 9e dag sådär. har jag ridit "riktiga" hårda pass tar jag tex lugnare uteritter i skritt dagen efter så det känns ju oxå som "vilodagar" då.

Hur du gör beror ju på hur du rider när du rider och hur hästen känns och är som individ. vissa blir ju lite wacko av att stå för mkt :)

min brukar gå 5 gånger i veckan. o då är bara kanske 3 av dom ordentliga pass. 2 gånger blire skritt i skogen typ. hästen trivs bra me de^^ lite lata båda två

mina vilar ungefär varannan dag, rids varannan.
rids lite mer ca 2 veckor innan inför tävling.

Om man rider hästen korrekt, kan man nog rida varje dag ganska hårt. Jag rider min häst ganska svettig alla dagar, en vilodag i veckan.

Det beror ju helt och hållet på individen säger jag! Har en häst som inte går att vila, tyvärr blir ju även hon trött i kroppen och då är det ju bara att lägga in tre dagars skritt men i övrigt försöker jag rida varje dag.

fast.... det beror ju iof också på vad det är för upplägg i stallet och sådär, hon skulle säkert kunna vila 1-2 dagar i veckan om hon var ute från 8 på morgonen till 8 på kvällen men så funkar det inte på mitt stall!

Har man en "normal" individ som klarar av att vila en dag i veckan brukar jag tycka att det är bra beroende på hur träningen ser ut i övrigt!

Nu blev det skitdåligt skrivet och allt sånt men jag hoppas poängen kom fram ändå..

Senast ändrad:

jag blir förvånad över hur mycket vissa tycks rida sina hästar.
själv rider jag ca. 1-3 gånger varannan vecka ungefär, men
mina pållar verkar trivas bra med det.
eller är det på tok för lite..?

Rider oftast 5-6 ggr/vecka, men ibland kan han få 2-3 dagars vila för att riktigt återhämta sig och ibland kan han gå varje dag för att jag riktigt ska gå igenom honom en vecka och sen vila ett par dagar.
Men han går ute mellan 05,00-21/23,00 på vinterhalvåret och dygnet runt på sommar/vår/höst så jag är inte orolig att han får för lite motion!
Sen så är han bara 6 år också.

Menar du att du inte rider de varje vecka?
Det kan säkert gå om man bara skrittar och travar lite. Men man kan nog inte kräva ngt större av dem.

Våra går jämt nästan..Föl stona står 1-2ggr i veckan när vi böjar rida de igen...Annars får de 1 vilodag varann vecka ungefär, ibland mindre och ibland oftare..

Jag rider för det mesta 5 dagar i veckan. 1 dag får hon vila helt och bara bli pysslad med och 1 dag försöker vi hitta på något som inte är så ansträngande, en promenad för hand, lite lekar o.s.v. Såklart varierar det, ibland blir det ridning alla veckans dagar eller lite mer vila beroende på tid, humör och väder.

Jag planerar inte in vilodagar, de uppkommer så ofta ändå. Utan rider varje dag men tar det lugnt och bara lullar i skogen efter särskilt hårda pass.
Tror inte riktigt på det här med vila utan föredrar att ta en skrittrunda eller promenad istället.

Det JAG tror många verkar glömma är att hästar precis som människor använder sina muskler. Muskler behöver 48 timmars vila för att inte brytas ner. Oftast gör man ju ungefär samma sak. Man vill att hästen ska gå på tygeln, skänkelvikningar. Osv. De som däremot verkligen rider ut helt på fria tyglar och galopptränar någondag. Hopptränar. Det är ju en annan sak. Men det viktigaste för hästen är ju att den får gå i hage dagligen. Fysisk träning ska ju inte överarbetas. OM hästen har träningsverk så är ju risken mycket större att det börjar protestera och då undrar man varför hästen gör som den gör... å så tar man ut kiropraktor, massör osv.

Jag tcker 4 dagar i veckan är alldeles lagom för en hobbyryttare som kanske inte har sin häst på MSV-Georg nivå. Tänk på hur du själv vill träna? Inte varje dag på gymmet? Men visst, vill man rida varje dag så kan man ju det. Men det BEHÖVS inte för att uppnå samma resultat som den som rider varje dag. Det viktigaste är HUR man rider.

Mvh Michaela

Jag rider ca 4-5dagar/vecka, men då är min bara 5 år också så det känns lite extra viktigt att hon får vila ordentligt mellan träningspassen.
Det är olika hur mkt riktig träning och bara lulla i skogen det bli, men oftast är det inte "hårda" pass mer än 3dagar/vecka, beroende lite på hur det ser ut med träning/tävling såklart. (Och då är "hårda" pass är allt annat än att bara lulla på i skritt/trav typ 30-40min..)

Lulligt värre blev det, hoppas att nån förstår iaf ;)

Rider mina 6 - 7 dagar i veckan.

Jobbas igenom ordentligt 4ggr i veckan dvs dressyrpass, markarbete och hoppräning om det behövs...

Sen blir det klätterträning/smidighets träning och sen ut i skogen och "busa" lite...

Blir något tömkörnings lr longerings pass ibland också...

Känner jag att hästarna är i behov av vila så vilas dom, känner mina hästar så pass bra så jag känner fort när det behövs extra mycket vila.

Ibland kan jag låta dom få stå 2 dagar...men häner sällan nu på sommarn.

Det beror ju lite på vad man vill göra med hästen och vad man har den till...

min pålle arbetas ca 4-6 ggr i veckan. då är det varierat med uteritter, dressyr, hoppning, tömkörning mm. mest uteritter blir det.
intensiteten på passen varierar också.

Nu har mi ponny minisemester på en veckas vila, men när vi kommer igång igen kommer hon få en vilodag per vecka, fast den är mest för min skull. Det enda jobbiga hon gör per dag är ett ridpass på ung 1 timma, resten av dagen latar ju hon sig bara i hagen/boxen :D

edit: det är ju varierande träning både på bana och i skog, och även ett rent skrittpass.

den som tävlas mkt går ca 10-12 pass/vecka.
Vilar var 10;onde dag kanske.
Men skrittar ut väldigt mkt.

min är i tävlingskomdis o går 4 - 6 dagar i veckan. Går även i stora hagar under dagarna. Han går bäst om han hinner vila en del.

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: warg
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama