Hur många dagar går de dräktiga?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare katjaA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 321
K

katjaA

Hej! Undrar bara hur många dagar de går dräktiga? Går ponnyston lika länge som "stora" hästar eller är det någon skillnad? Vi funderade på att köpa ett dräktigt shettissto men jag är helt grön när det gäller dräktighet och fölning!!:o
Har många års erfarenhet men inte av fölisar!
Hoppas ngn har ork att svara, tack tack!

Sv: Hur många dagar går de dräktiga?

Någon gång måste man lära sig, och hästar brukar klara sig själva vid fölningen! Ta hjälp av någon som har vana =)

De går dräktiga ca 330 dagar, +/- 30 dagar kan man säga. Ponnyer och hästar går dräktiga lika länge.

Vad är det för shettis? :)

Hej igen! Vårt lilla sto har vi ingen stam på tyvärr.. Vi köpte henne som sällskap och hon var/är dräktig.. Jätte rar liten flicka!

Var på fölkurs för ett par veckor sedan. Fick då info av vetrinären att dräktighetstiden är beräknad till 340 dagar, +/- 10 dagar för stora hästar och 330 dagar +/- 10 dagar för ponnier. Men allt mellan 320 dagar och 360 dagar är normalt...och det händer att en häst kan dra över 360 dagar oxå. (Min D-ponny har idag gått 366 dagar.)
Enligt en engelsk undersökning av engelska fullblod är genomsnittet 341 dagar. / Maria:confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka