Hur många centimeter är 1 hands?

Rosen

Trådstartare
Har sökt i alla böcker jag har och även på internet. Hur mycket är en hands? I engelska hästtidningar står hästens mankhöjd i hands. Ex 15,2 hands.

Sv: Hur många centimeter är 1 hands?

1 hand är 4 tum, d v s 10 cm ungefär. Den andra siffran är tum (2,5 cm) som du lägger till hands. Så en häst som är 15.2 är 150 cm + 2 tum (5 cm) = 155 cm.

En " (tum) är 2,54 cm.

Med andra ord är en häst som är 15.2 ~ 157,5 cm (exakt 157,48 cm).

Helt korrekt om man räknar på millimetrar när! Sen beror det ju på hur tjocka skor hästen har vid mätningstillfället - eller om den är barfota och nyverkad, om man vill vara en "petimeter" :smirk:

Fast nu rörde det sig ju inte om millimetrar utan centimetrar. Nästan 2,5 vilket gör nästan en hel ".

Skillnaden mellan 14.2 o 14.3 hands är ju väldigt viktig. D-ponny eller liten häst ;)

One Hand, a traditional unit of distance, now used mostly to mesure the hight of horses.

One hand equals:
- 4 inches
- 1/3 of a foot
- 10,16 centimeters

:bow:

jaja, men det var ju 15.2 så nån ponny är det ju faktiskt inte frågan om. Och jag skrev "ungefär" för att det skulle bli lätt att räkna !:idea:
Men, du vinner, jag ger mej! Ska försöka hålla mej till millimetrar ( petimetrar) i fortsättningen !

Senast ändrad av en moderator:

Jag har världens bästa mankhöjds-mätare som jag köpt på Granngården. Den har cm på ena sidan och hands på andra sidan + att den har vattenpass så man vet att det blir rätt. Kan rekommenderas! Tror den kostade mellan 200-300kr

Ja, en mankhöjdsmätare den bör ju ingå i varje ansvarsfull ryttares utrustning ! :idea:

Hej om ett sto är 12.5 hands hur högt är det då?

Siffran 12.5 låter lite dum, eftersom det går 4 tum på en "hand", så egentligen skulle det stått 13.1, så enligt min kalkylator blir det i runda slängar ~134 cm (25,4 X 4 x 12) + (5 x 25,4) = 134 o det blir samma resultat om man räknar med 13.1 hands

Senast ändrad:

En " (tum) är 2,54 cm.

Med andra ord är en häst som är 15.2 ~ 157,5 cm (exakt 157,48 cm).

Men 15,2 x (4 x 2,54) = 154,432
Så var ifrån kommer de extra centimetrarna någonstans?

MVH Ann

Men 15,2 x (4 x 2,54) = 154,432
Så var ifrån kommer de extra centimetrarna någonstans?

MVH Ann
Det är inte 15 komma 2 hands utan det anges t ex 15 punkt 2, d v s 15 hands och 2 tum så 15.2 hands blir 15 x (4x2,54) + (2 x 2,54) = 157,48 om man skall vara noga. Så de "extra centimetrarna" bara finns där om man räknar rätt

Det är inte 15 komma 2 hands utan det anges t ex 15 punkt 2, d v s 15 hands och 2 tum så 15.2 hands blir 15 x (4x2,54) + (2 x 2,54) = 157,48 om man skall vara noga. Så de "extra centimetrarna" bara finns där om man räknar rätt

Jaha, men det framkom inte av tidigare inlägg att 2:an ska räknas i tum, för i matematikens värld så är 15.2 just 15.2 med andra ord så ska det utläsas "15 hands and 2 inches". Tack för förklaringen.

MVH Ann

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025