Hur många balar går åt...

Gullan86

Trådstartare
...med HÖ för er?

spinner vidare på hösilage tråden men frågar istället hur mkt HÖ ni gör av med till era hästar, hur många hästar ni har och hur mkt de äter.

beräknat på 8 månader kan vi säga.

köper ni in allt på en gång eller i omgångar? hur får ni hem det?

Sv: Hur många balar går åt...

I år kommer mina hästar att få 1 bal/dag/häst (1bal=8-9kg)
så det blir ca 30*8 (orkar inte räkna).

Köpa? nä tar det från åkern dom varmaste dagarna på året :o
och det som blir över eldar jag på våren.

Kram

Det går åt två "traktorägg" i månaden till mina två :) en shettis och en fjording, vi brukar hämta tre åt gången, med vanlig släp, så det räcker i 1,5 månad :)

Vi köper ca 600 balar hö och kör hem allt på en gång. Varje bal väger ca 15 kg. Får eventuellt köpa till lite, men tror att det ska räcka i stort sett hela vintern. Vi har två stora hästar, en vuxen ponny och två ettåriga ponnyer.

Mitt halvblod äter 10-15 kg. Inhyrningen äter bara 7 kg och min ponny 8-10 kg. De vuxna kommer att få halm ute också. Ettåringarna äter ungefär 10-12 kg per ponny skulle jag tro.

Jag har bete kvar så jag räknar att de vuxna börjar äta full giva först i november. Ettåringarna äter knappt 8 kg nu.

Min häst har fortfarande en del bete kvar och får bara hö till natten i boxen ännu så länge men om jag räknar full högiva oktober-maj så blir det ju 8 månader.

Balarna jag köper innehåller ca 14-16 kg hö. Jag kan inte i nuläget säga exakt hur mycket hö han kommer att få per dygn - jag har inte fått min analys ännu - men det brukar ligga på ca 8-10 kg. (Får även halm att tugga på i ett skjul i hagen på dagarna för att uppfylla tuggbehovet).

Vi har väldigt begränsat med uttrymme uppe på loftet och både hö och halm ska få plats så jag köper 20 balar hö en gång i månaden (+ halm.)

På 8 månader blir detta 160 balar à 20 kr balen = 3200 kr

Vi har endast en häst och vi hämtar själv med släp - bonden finns ca 2 mil härifrån.

Jag räknar på 5kg hö/dag för shettisarna o 8kg för araben som är d-ponny. Förra vintern gjorde jag åt 5 rundbalar i månaden till 2 d-ponnysar, o 4 shettisar. Iår har jag bara 1 d-ponny men 6 vuxna shettisar o 2 föl, så det kommer gå åt mkt grovfoder i vinter.
Ska försöka fodra med hösilage i möjligaste mån i vinter

Min D-ponny får ca 9 kg hö/dag på vintern, nu får han dock bara 4 kg/dag eftersom de fortfarande har bete kvar i hagen. Varje bal är på ca 10 kg, vi köper 30 balar/gång som vi lassar in i hästkärran och kör hem (ca 2 km), räcker ungefär en månad. Vi kör på våra 30-omgångar tills det inte behövs mer, alltså tills de går på bete igen.

Vi hämtar i regel hö en gång/ månad. Köper 36 balar, då det är allt som går på kärran.
Går åt lite drygt en bal om dagen, då det är lite olika vikt på dem.

Mina får ca 1,5 bal/dag tillsammans.
Jag har två hästar, en islänning som får 4-5 kg och ett varmblod som får 8 kg. Sen har vi halm i småbalar också som dom får av.
Vi fick in 460 småbalar hö i år, resten balades i storbalar som jag får ta av ifall det jag har inte räcker...

Så på 8 månader borde det bli 360 balar på ett ungefär!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 431
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama