Hur många använder C-däck på sina transporter?

Martina_m

Trådstartare
Alltså förstärkta däck?

Det står i reg.beviset att däckdimensionen är 155R13C och allternativa dimensioner är 175R13 och 185R14 (utan C?).

Jag blev lurad på vinterdäcken när jag köpte min transport (skulle ingått 1 år gamla sa de :banghead:), så tänkte vara lite förberedd med den utgiften tills vintern kommer, men vad ska jag ha för däck? C-däck eller inte?

Sv: Hur många använder C-däck på sina transporter?

Tack för ditt svar!

Jag har en Boj S boggie totalvikt 1400 kg. Så det är ok med vanliga däck då?
Så här står det på transportstyrelsen, har det betydelse?
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 100
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1400

Min vän däckhandlaren säger c-däck åt mig, så jag lyder. Regbeviset har jag inte ens tittat vad det står för rekommendation :o

Dubbelaxlat och 2700 kg totalvikt.

Med så hög totalvikt håller jag med om C-däck, det är ju jämförbart med ett enkelaxlat 1300-släp i belastning/hjul.

Jag använde vanliga däck på mitt förra boggisläp med 1990 kg totalvikt. Jag jämförde med personbilar och där använder man vanliga däck upp till ungefär den viktklassen.
jag hade också tidigare en Chevrolet trans sport som väger typ 2400 kg, där använde jag först vanliga däck men efter lite dividerande med däckverkstaden, då jag tyckte att den tenderade att bli slirkig efter ett tag, provade vi C-däck en omgång. Det blev rätt mycket stabilare...

Med så pass hög totalvikt hade jag kört på C-däck även på dubbelaxlat. Särskilt med levande last.

Jag har C-däck på min transport (Kylinge Orion, enkelaxlad).

*kl*
Är det stor prisskillnad på C-däck resp vanliga däck?
Jag kör gärna med kvallitetsdäck, och på bilen räknar jag ca 1300kr/däck.

Alltså förstärkta däck?

Det står i reg.beviset att däckdimensionen är 155R13C och allternativa dimensioner är 175R13 och 185R14 (utan C?).

Jag blev lurad på vinterdäcken när jag köpte min transport (skulle ingått 1 år gamla sa de :banghead:), så tänkte vara lite förberedd med den utgiften tills vintern kommer, men vad ska jag ha för däck? C-däck eller inte?
På tvåaxlade släp har man oftast 13",185/ 14 är stora däck som oftast sitter på enaxlat o bör vara C-däck.

Är det stor prisskillnad på C-däck resp vanliga däck?
Jag kör gärna med kvallitetsdäck, och på bilen räknar jag ca 1300kr/däck.

Vad vanliga däck till transport kostar, har jag ingen aning om. Men med den budgeten, bör du få bra C-däck. Jag betalade 2100:- för (2st) sommardäck nu i april i år.

Det som är intressant är de två siffrorna som står efter dim exempelvis 94 el ngt de siffrorna talar om vilken bärighet i kilo däcken har, finns en tabell till detta, i den står det maxvikt per däck har du en boggi. Multiplicera det med 4 så får du fram vad dina däck tål för Max belastning

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vad skall man ha för däck till transporten egentligen? På registreringsbeviset står det däckdimension 185R14, så så längt är jag med...
Svar
5
· Visningar
872
Senast: alisson
·
Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 572
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025