Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Jag utgår från samma kraftfoder varje år, havre och betfor. För det mesta fungerar det bra, någon gång har jag fått lägga till något extra fodermedel.

Edit: och någon gång har jag kunnat plocka bort kraftfodret helt!

Jag brukar ofta byta kraftfoder från år till år utifrån vad analysen visar. Men... det beror ju på vad man redan har tillgång till i kraftfoderväg hos tex stallägaren. Sen har jag ju mina "favoriter". Jag ger ju helst så lite kraftfoder som möjligt. Om proteintillskott behövs brukar jag först kolla om det fungerar med havre (som ingått i min hyra i de stall jag stått). Om det inte räcker för att täcka upp proteinbehovet så brukar jag köpa Krafft Protein som ger mycket protein per kg foder.
Om det istället vore energin som var för låg (fast det har den aldrig varit hittills i mitt fall) så fick jag kanske öka på med något mer energirikt foder.

Ok, varför jag funderar är att förra året när jag skickade in hösilageprovet ville jag ha en foderstat uträknad. Då fick jag till svar att jag skulle fodra med krafft grund. Från samma företag iår skulle jag fodra med havre. Jag förstår inte skillnaden, vad är det som gör att de föredrar det ena framför det andra? Nu kan det ju vara mycket som spelar roll, men rent generellt? :smirk:

Det kanske är så att företaget är knutet till ett visst fodermärke...? :angel: :D Dit jag skickar kan man tex få ett gratis foderstatsförslag från ett företag som säljer ett visst märke.

Det kan ju också vara så att du hade sämre värden på grovfodret i fjol, och därför då behövde ett kraftfoder med tex mer protein, som det ofta är i de färdiga blandningarna.

Ja dom är knutna till ett visst företag ;)

Hmm, det är nog så :smirk:

vitsen med analysen är ju att man inte ska behöva lägga till mera eller "kraftigare" kraftfoder än nödvändigt.

Och eftersom analysen ser olika ut från år till år så blir det även olika kraftfoder från år till år.:idea:

För 2 år sedan:Lucern och hösilage för att höet var fullkomligt uruselt med 10 g smrp.

Förra året: Havre och betfor.

I år: Lucern och soja.

ok... då är jag med :smirk:

*kl*

Har en fundering ang foder. Ni som tar analys på erat hö/hösilage, brukar ni använda samma kraftfoder varje år och ökar/minskar kraftfoder beroende på analysen, eller brukar ni byta kraftfoder varje år?`:confused:

Man använder givetvis det som passar bäst för just det aktuella höet. Det är ju oftast efter smbrp-värdet man anpassar sig och behövs det mer protein brukar jag försöka att hålla mig till LUSERN eftersom det är det mest naturliga alternativet. Behövs det får man lägga till kraftigare proteinfoder som t ex soja, b-jäst, linfrökaka eller så. Sen efter det kollar jag vilket mineralfoder som passar bäst (OM det nu behövs alls!) och oftast, om man fodrar med lusern, passar Krafft Miner VIT bäst (eftersom den balanserar upp kalcium/fosfor-kvoten).

Håller med dig helt o fullt ts! Analys är bra, men ögat (den vanes) är bättre, mer verklighetsbaserad om man säger så. Dessutom en sak som jag ofta stött på, är det många som har konstiga utfodringsrutiner. Tex finns det människor som undrar varför deras hästar inte bygger muskler och funderar på foderstater osv. Samma människor rider ett rejält pass för att sedan släppa ut en trött och hungrig häst i hagen!! Och hästen får vänta alldeles för länge på sitt protein som musklerna skriker efter! På sin höjd får hästen lite hö att tugga på. Efter ett väl uträttat arbete kräver kroppen protein om det ska bli muskler.

Jag menar inte att man inte ska släppa ut hästen i hagen efter arbete, men glöm inte fodret...

Ok, varför jag funderar är att förra året när jag skickade in hösilageprovet ville jag ha en foderstat uträknad. Då fick jag till svar att jag skulle fodra med krafft grund. Från samma företag iår skulle jag fodra med havre. Jag förstår inte skillnaden, vad är det som gör att de föredrar det ena framför det andra? Nu kan det ju vara mycket som spelar roll, men rent generellt? :smirk:

När det gäller krafft grund och havre så är ju MJ-nivån och SMB Rp ungefär detsamma per kg. Däremot innehåller Grund 5g Ca och 3 g P per kg, medan havre ligger ungefär på 0,6 Ca och 3,5 P.
Kan ju vara just mineraler och ev vitaminer som skiljer kanske?
Men å andra sidan brukar det gå att kompensera med rätt mineralfoder. Jag skulle nog aldrig köpa ett pelleterat foder som har ungefär samma protein och energiinnehåll som havre eller betfor. När jag köper pelleterat vill jag ha någon sammansättning som är svårt att uppnå med tex havre.

Sen är det klart att det också är som någon sa: foderföretaget vill ju sälja just SITT foder.

Jag har två gånger fått en uträknad foderstat med analysen. Men jag valde att istället göra en egen beräkning.

Jag har två gånger fått en uträknad foderstat med analysen. Men jag valde att istället göra en egen beräkning.

Ja jag sitter och räknar lite på det också för att "dubbelchecka"
Men som du skrev tidigare så vill ju företagen sälja just sitt foder så är det ju :smirk:

Samma människor rider ett rejält pass för att sedan släppa ut en trött och hungrig häst i hagen!! Och hästen får vänta alldeles för länge på sitt protein som musklerna skriker efter! På sin höjd får hästen lite hö att tugga på. Efter ett väl uträttat arbete kräver kroppen protein om det ska bli muskler.

*Nyfiken* Vad tänker du då att man ska ge för foder efter ridning? Säg att jag har ett riktigt bra hö, med kvot på över 7 (d.v.s. mycket protein i förhållande på energi) och ger hästen 1 kg av det, alternativt ger hästen 0.5 kg havre (kvot 9), då får ju hästen faktiskt mera protein av höet än av havren:idea: !
(Rätta mig nån om jag har fel!)

Dessutom är det ju inte så noga vid vilken tidpunkt hästen får i sig proteinerna, det är ju totala intaget under dygnet som räknas. Mina hästar har fri tillgång på hö dygnet runt, så de har ett jämnt intag - kroppen har alltid tillgång till protein att ta av.

Dessutom ger jag ju hellre hö, som ju tar lite längre tid att äta, än kraftfoder, till en häst som just har arbetat, snällare för magen och mindre risk för foderstrupsförstoppning.

*kl*

En andra tanke så här långt efteråt ... ANALYSEN är ju inte problemet egentligen, utan den uträknade FODERSTATEN. Eller ännu hellre kunskapen om hur man räknar.

Analysen är ju bara så bra som provet är taget.

jag som nog räknas som de yngre(21 år) räknar ut foderstaten själv, när jag fick honom så gick han på alldeles för mkt mat för det han gjorde, så jag minskade på allt, sedan när man märkte att han magrade av så började man fodra upp honom igen tills jag fick en önskvärd vikt och hullet var fint...fick analys på hösilaget nu och med min dåvarande foderstat så fattades bara lite jäst och mineraler sen var den tip top, beräknaren(hippocampus) ville att jag skulle ha mer hösilage men svårt att tvångsmata pållen:D

Du har så rätt så många fall bland annat här där folk har stirat sig blind på analyser eller så stirrar dom sig blinda på fodrets namn som tillexempel krafft ponny som är en utav få pelleterade foder från krafft som ger mer energi än protein.

Själv lärde jag mig på en gång att inte stirra mig blind på analysen. Det skulle inte ha gått å rida min iochmed att när man tog galoppen så var det inte direkt en lugn galopp man fick å det gick inte att få henne att ta det lugnt heller. Det var verkligen som så att hon slängde sig raklång mot marken å bennen bara for framåt i full hastighet. Så mer proetin en vad en normal häst behövde krävdes å även att hon låg på en lågt arbetande foderstat å inte en normal arbetande foderstat. Sedan har allt gått som smort så att säga även om hon fortfarande aldrig var den lugnaste hästen i stallet.

Jag tror det är svårare med en häst som behöver tillsättas energi i sin foderstat, jag tror det är lättare att se sig blind där än om hästen behöver mer protein för då är man mer villig att göra något åt det. Det är min tanke gång.

*kl*

Har en fundering ang foder. Ni som tar analys på erat hö/hösilage, brukar ni använda samma kraftfoder varje år och ökar/minskar kraftfoder beroende på analysen, eller brukar ni byta kraftfoder varje år?`:confused:
Jag har bytt ut en del foder efter vad damen min har behövt lägga till i foderstaten men i princip så har det alltid innehållet något från kraffts sortiment antingen lusern eller nya groven. Vi har inte jämt haft kannon hö även om sista året jag ägde min ponny hade väldigt fint hö så behövdes ändå lite protein läggas till för att hon ska hålla sig fint i hull å muskler å kontrollerbar :angel: Fast hon var ju endå 16 år å det är ju något som man måste tänka på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 410
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 751
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka