Hur man lär hunden skall!!!

Sv: Hur man lär hunden skall!!!

Skallträning skulle jag inte kalla det dära för-då du varken berömmer h*n för det eller ger komando till det..utan du lattjade med hunden helt enkelt...

men visst kan du väl använda dig av dammsugaren när du ska träna in skall:)

Själv funderar jag på hur jag ska få min annars så enormt pratglada schäfer kille att skälla på komando :angel:
Får tänka ut ngt Han går igång på...*tänker*
 
Sv: Hur man lär hunden skall!!!

Hihihi! Alla sätt är bra utom dom dåliga! Själv hade jag också ett annorlunda sätt att lära min hund skall på..eftersom ingenting annat funkade. När han var yngre stog han ofta och tittade ut genom fönstret, han hoppade upp med framtassarna på fönsterbrädan. Såg han en hund därute så - ja jag vill inte påstå att han skällde men han "muttrade" på dom. På den vägen är det och nu kan han "skall" klockrent.Har bara varit lite problem att få honom att skälla ordentligt, det har varit mycket falsett! Men jag slutade berömma honom för det och belönade honom först när han skällde "på riktigt". Visst, ibland kommer falsetten men det är inte så ofta längre. Han har ju blivit äldre och är inte längre i målbrottet...! Hihihi!
 
Sv: Hur man lär hunden skall!!!

oftast så ser man på hunden precis när dom tänker skälla. prova att säga "skall" precis innan och beröm sedan när han skäller. Du kan ju använda dammsugarn.. hehe. sen kan du ta bort damsugarn mer o mer o öva utan.
 
Sv: Hur man lär hunden skall!!!

fråga; kan ni damsuga utan att han går igång?

Nope, men det var ju så jag kom på att använda den för att få honom att skälla!! Har provat med boll, trasa, godis ja, allt innan men då blir han bara tyst och sätter sig och väntar!

Skallträning skulle jag inte kalla det dära för-då du varken berömmer h*n för det eller ger komando till det..utan du lattjade med hunden helt enkelt...

Jag lattjar med hunden för att få honom att skälla på något, sen blir det ju liksom en liten ritual runt det och han lär sig att när matte gör si eller så och jag skäller så får jag det "roliga"
Berömmet är att han får dammsugarslangen som han älskar att bita i.

oftast så ser man på hunden precis när dom tänker skälla. prova att säga "skall" precis innan och beröm sedan när han skäller. Du kan ju använda dammsugarn.. hehe. sen kan du ta bort damsugarn mer o mer o öva utan.

Precis, jag använder dammsugarn för att få i gång honom, med tiden när han vet att jag förväntar mig ett skall så kommer även kommandot in i bilden. Till slut har jag bantat bort hjälpmedlen och bara kommandot är kvar!

Han har varit ekstremt svår att få till skall men min söktränare frågade om det inte var någonting han gick igång rejält på och då sa jag skämtsamt jo- dammsugaren!! Han gick inte nog igång på boll eller dylikt utan satte sig mest ner för att vänta.
Men dammsugarn älskar han (och jag att retas med den.....)

Huvudsaken jag når målet!!! Och vi är på väg dit, nu fattar han att om han skäller så får han bollen/trasan också!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 225
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp