Hur man hittar en bra veterinär för Finn fem fel

kem

Trådstartare
Min häst beter sig konstigt och jag funderar på att göra en veterinärutredning. Men hur hittar man rätt veterinär för ändamålet? Hästen är en 12-årig ridtravare som tidigare gått som skogsmulle, oklart hur noggrant riden hon då varit. Jag har haft henne i ett par år och försökt träna mer målmedvetet, men i perioder har vi haft svårigheter och hon har protesterat i ridningen.

Efter en period i vintras då hon, troligtvis mest pga överskottsenergi, var riktigt het och dryg på uteritt och jag var sådär motiverad, är vi nu i gång med dressyrträning. Första träningarna gjorde hon enorma framsteg, nu är vi tillbaka på att hon protesterar, förutom sista träningen då hon plötsligt går som en klocka igen. Tränaren och jag skrapar oss i huvudet och undrar vad hon håller på med.

Tänderna är nyligen fixade, böjprov har senast gjorts för ett år sen utan anmärkning och hästen visar ingen hälta eller så nu. Protesterna är från att hon försöker springa ifrån arbete, studsar jämfota eller kastar sig, till att hon stegrar sig. Sadelprovning är inbokad, hon har gått med två olika sadlar samt en period barbacka under tiden jag haft henne.

Vill gärna ha funderingar på vad som bör kollas förutom att jag funderar på hur jag ska hitta en duktig veterinär som vill gå till botten med problemet och inte nöjer sig med att hon ser fräsch ut.

Min förra häst betedde sig liknande och i hans fall var det diskbråck som han fått när han ramlat i hagen. Nu är det en väldigt ovanlig diagnos men om jag vore dig hade jag åkt och röntgat/ kollat med ultaljud på si-led, halskotpelarn och bakknäna.

@Anna-KarinO Ryggen eller korset har slagit mig också, hon är inte helt nöjd med att bli skodd bak även om det lika gärna skulle kunna vara dåliga erfarenheter sen tidigare som fysisk obekvämhet. Aldrig hört talas om diskbråck på häst tidigare, men där ser man.

Hade exakt samma med mitt sto. Hon är dock gått omkull 2 gånger (en gång i hagen, sen på väg till stallet fast hon hade 4 broddar i varje) sen jag fick henne. Senaste i januari, försökt med flera olika equiterapeut/veterinär/kiropraktor, ny sadel (stretching, BoT, tillskott) - you name it, we done it. Hon reagerade med att stela sig i ridningen, särskilt efter galop, ta upp huvudet, blåsa iväg, protesterar, små bocka vid galopansprång, vara omöjlig ute och väldigt tittig, har flera bock episoder och rörelsestörning som mest visade sig vid vänster galop (problem att galopera rent i longen och korsade och stel i ryggen). Visade sig efter mycket bä och bö att hon hade problem i halsen, facettleden, och kissing spines. (behandlat även i SI-leden) och hon hade en inflammation i bakknäet, troligen för hon har avlastat för dom andra problemen. Efter långvarig konvalescens är hon nu utdömd då det tyvärr inte varit någon ändring alls efter alla behandlingar. Problemet troligen blivit efter trauma efter hon ramlade så det blivit kronisk. :( men känns ohört tungt när man verkligen försökt, så skulle rekommendera att verkligen kolla dessa områden som en annan också skrivit. Röntgen också för att se evt. förändringar.

Min förra häst betedde sig liknande och i hans fall var det diskbråck som han fått när han ramlat i hagen. Nu är det en väldigt ovanlig diagnos men om jag vore dig hade jag åkt och röntgat/ kollat med ultaljud på si-led, halskotpelarn och bakknäna.
Fick ni några tips om det gick att behandla diskbråcket på något sätt?Har också en häst med diskbråck (b la), enligt vår vet finns det inget att göra. Nu har vår häst så många fler problem/fel som vi försökt lösa under ett antal år så kan kanske vara därför.

Min häst beter sig konstigt och jag funderar på att göra en veterinärutredning. Men hur hittar man rätt veterinär för ändamålet? Hästen är en 12-årig ridtravare som tidigare gått som skogsmulle, oklart hur noggrant riden hon då varit. Jag har haft henne i ett par år och försökt träna mer målmedvetet, men i perioder har vi haft svårigheter och hon har protesterat i ridningen.

Efter en period i vintras då hon, troligtvis mest pga överskottsenergi, var riktigt het och dryg på uteritt och jag var sådär motiverad, är vi nu i gång med dressyrträning. Första träningarna gjorde hon enorma framsteg, nu är vi tillbaka på att hon protesterar, förutom sista träningen då hon plötsligt går som en klocka igen. Tränaren och jag skrapar oss i huvudet och undrar vad hon håller på med.

Tänderna är nyligen fixade, böjprov har senast gjorts för ett år sen utan anmärkning och hästen visar ingen hälta eller så nu. Protesterna är från att hon försöker springa ifrån arbete, studsar jämfota eller kastar sig, till att hon stegrar sig. Sadelprovning är inbokad, hon har gått med två olika sadlar samt en period barbacka under tiden jag haft henne.

Vill gärna ha funderingar på vad som bör kollas förutom att jag funderar på hur jag ska hitta en duktig veterinär som vill gå till botten med problemet och inte nöjer sig med att hon ser fräsch ut.
Det låter som problem i rygg och /eller SI-led.
Har hon även problem att hålla galoppen? Byter hon från en galopp till en annan? Främst bak? Då hade jag först och främst kollat SI-leden och länden. Har den problem där så påverkar det även mycket annat i ridningen.

@Sporthorse Hon håller galoppen men den går ju i 190 och påbörjas ofta genom några jämfotaskutt, som travare ursäktar man ju lätt det med att det ska vara svårt, men i det stora hela så kanske man inte ska ta så lätt på det.

@Sporthorse Hon håller galoppen men den går ju i 190 och påbörjas ofta genom några jämfotaskutt, som travare ursäktar man ju lätt det med att det ska vara svårt, men i det stora hela så kanske man inte ska ta så lätt på det.
Precis det jag menade, hästar med SI-problem brukar skutta och ha sig vid fattningar, kan även leda till att dom får spänningar i sidorna och upplevs som stela i en eller båda sidorna.
En veterinär ska veta vad som bör kollas utifrån din beskrivning.

Fick ni några tips om det gick att behandla diskbråcket på något sätt?Har också en häst med diskbråck (b la), enligt vår vet finns det inget att göra. Nu har vår häst så många fler problem/fel som vi försökt lösa under ett antal år så kan kanske vara därför.
De föreslog att jag kunde ställa av hästen och se om det läkte ut sig efter några år men jag kände att det var alldeles för ovist så jag valde att ta bort. Beklagar din situation.

@Noak Jag fick rekommendationer på en av Ultunas veterinärer, så jag har bokat en tid hos henne. Tar gärna emot fler rekommendationer ändå ifall jag skulle vilja ha en second opinion eller så.

@Anna-KarinO Ryggen eller korset har slagit mig också, hon är inte helt nöjd med att bli skodd bak även om det lika gärna skulle kunna vara dåliga erfarenheter sen tidigare som fysisk obekvämhet. Aldrig hört talas om diskbråck på häst tidigare, men där ser man.

Om hästen protesterar när man håller benet i "normalhög" höjd men är fine med att man håller hoven närmre golvet är det i 9 fall av 10 något i bakkärran.

• Gilla
Reactions: kem
Liten uppdatering för er som är nyfikna.

Vid sadelprovningen visade hästen hälta hb, som sen gick över med en kortare vila. Väl på kliniken var bakbenet helt fräscht, däremot hittades lätt hälta hf, med lindriga böjprovsreaktioner i hovled och carpus. Böjprovsreaktionerna gick att släcka men inte själva hältan så veterinären var inne på att det sitter högre upp. Just nu har hästen hagvila och medicineras med Metacam, är hon fortsatt halt vid återbesök har scint varit uppe för diskussion.

Liten uppdatering för er som är nyfikna.

Vid sadelprovningen visade hästen hälta hb, som sen gick över med en kortare vila. Väl på kliniken var bakbenet helt fräscht, däremot hittades lätt hälta hf, med lindriga böjprovsreaktioner i hovled och carpus. Böjprovsreaktionerna gick att släcka men inte själva hältan så veterinären var inne på att det sitter högre upp. Just nu har hästen hagvila och medicineras med Metacam, är hon fortsatt halt vid återbesök har scint varit uppe för diskussion.

Alltså är verkligen veterinärer så värdelösa på att studera hästens rörelsemönster att det inte har mera att komma med?

@the_connemara
Ja du vad ska jag säga... Jag hade ju väldigt gärna velat komma därifrån med nåt mer konkret än såhär. Samtidigt kan jag inte klaga på bemötandet, veterinären kändes ändå engagagerad och noggrann i övrigt, kanske blir det inte bättre än så? Pga semestertider kommer vi få en annan veterinär på återbesöket, så vi får väl se om den har mer att komma med. Beroende på utfall känner jag också att jag eventuellt kommer vara mer påstridig angående vilka fortsatta utredningar som är aktuella då.

Hältan syns för övrigt på böjt spår samt vid avsaktning från trav, i princip inte alls på rakt spår.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 215
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 086
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar