TCJ
Trådstartare
Jag håller på med en liten uträkning, på vad det ungefär kostar mig med foder till en häst i månaden.
Låt säga att min häst är en 8 årig 160cm stor häst av varmblodstyp (halvblod eller travare eller liknande)
Hästen arbetas 1,5-2 timmar om dagen. Mycket dressyrarbete (westernridning) varvat med uteritter med klättring samt konditionsarbeten.
Även hoppning (alt löshoppning) tömkörning och vanlig engelsk dressyr för att stimulera alla sinnen och muskler. Så varierat som möjligt, men med inriktningen i första hand på western.
Samt en dag i veckan med aktiv vila (och då tillex 1 timmes skritt)
Hästen utfodras morgon, lunch, em, kväll. Jag är alltid hemma morgon, em och kväll. Så dom fodringarna har jag kontroll över.
Målet med min hästs ridning - Att bygga en mycket god kondition och muskler. Jag vill inte ha en skogsmulle, utan en sporthäst.
Vårat hö är inte analyserat med skall skickas iväg på analys innan hästarna kommer in för vintern. Men den höbalen jag sett är av mycket god kvalité.
Inte specielt dammig, grönt och luktar jättefräsch.
Så ni kanske kan tänka er på ett ungefär vad analysen kommer utvisa.
Hursomhelst.
Vad ska jag välja för kraftfoder?
Nu ger jag 1dl mineraler om dagen.
Men sen?
Min syster föreslog bara vanlig havre. (Hon är utbildad hästskötare)
Men jag tycker det låter "för lite"
"Ökad muskelaktivitet leder även till större behov av magnesium"
Hur tillsätter jag allt hästen behöver?
Eller är det egentligen smartast att välja ett färdigfoder?
Vilket i sådanafall?
Spåna på vad ni tycker och tänker
Låt säga att min häst är en 8 årig 160cm stor häst av varmblodstyp (halvblod eller travare eller liknande)
Hästen arbetas 1,5-2 timmar om dagen. Mycket dressyrarbete (westernridning) varvat med uteritter med klättring samt konditionsarbeten.
Även hoppning (alt löshoppning) tömkörning och vanlig engelsk dressyr för att stimulera alla sinnen och muskler. Så varierat som möjligt, men med inriktningen i första hand på western.
Samt en dag i veckan med aktiv vila (och då tillex 1 timmes skritt)
Hästen utfodras morgon, lunch, em, kväll. Jag är alltid hemma morgon, em och kväll. Så dom fodringarna har jag kontroll över.
Målet med min hästs ridning - Att bygga en mycket god kondition och muskler. Jag vill inte ha en skogsmulle, utan en sporthäst.
Vårat hö är inte analyserat med skall skickas iväg på analys innan hästarna kommer in för vintern. Men den höbalen jag sett är av mycket god kvalité.
Inte specielt dammig, grönt och luktar jättefräsch.
Så ni kanske kan tänka er på ett ungefär vad analysen kommer utvisa.
Hursomhelst.
Vad ska jag välja för kraftfoder?
Nu ger jag 1dl mineraler om dagen.
Men sen?
Min syster föreslog bara vanlig havre. (Hon är utbildad hästskötare)
Men jag tycker det låter "för lite"
"Ökad muskelaktivitet leder även till större behov av magnesium"
Hur tillsätter jag allt hästen behöver?
Eller är det egentligen smartast att välja ett färdigfoder?
Vilket i sådanafall?
Spåna på vad ni tycker och tänker