Hur man fodrar sin häst korrekt

TCJ

Trådstartare
Jag håller på med en liten uträkning, på vad det ungefär kostar mig med foder till en häst i månaden.

Låt säga att min häst är en 8 årig 160cm stor häst av varmblodstyp (halvblod eller travare eller liknande)
Hästen arbetas 1,5-2 timmar om dagen. Mycket dressyrarbete (westernridning) varvat med uteritter med klättring samt konditionsarbeten.
Även hoppning (alt löshoppning) tömkörning och vanlig engelsk dressyr för att stimulera alla sinnen och muskler. Så varierat som möjligt, men med inriktningen i första hand på western.
Samt en dag i veckan med aktiv vila (och då tillex 1 timmes skritt)

Hästen utfodras morgon, lunch, em, kväll. Jag är alltid hemma morgon, em och kväll. Så dom fodringarna har jag kontroll över.

Målet med min hästs ridning - Att bygga en mycket god kondition och muskler. Jag vill inte ha en skogsmulle, utan en sporthäst.

Vårat hö är inte analyserat med skall skickas iväg på analys innan hästarna kommer in för vintern. Men den höbalen jag sett är av mycket god kvalité.
Inte specielt dammig, grönt och luktar jättefräsch.
Så ni kanske kan tänka er på ett ungefär vad analysen kommer utvisa.

Hursomhelst.
Vad ska jag välja för kraftfoder?
Nu ger jag 1dl mineraler om dagen.
Men sen?

Min syster föreslog bara vanlig havre. (Hon är utbildad hästskötare)
Men jag tycker det låter "för lite"
"Ökad muskelaktivitet leder även till större behov av magnesium"
Hur tillsätter jag allt hästen behöver?

Eller är det egentligen smartast att välja ett färdigfoder?
Vilket i sådanafall?

Spåna på vad ni tycker och tänker :banana:

Sv: Hur man fodrar sin häst korrekt

Om jag ska utgå ifrån egna erfarenheter så har jag (när jag inte har analys, dvs, då är ju saken enklare) mest använt mig av färigfoder, ffa från KRAFFT. Jag tycker det känns säkrare att hästen får i sig allt den behöver då, även om det egentligen kanske inte är det.

Jag förstår hur du tänker med att bara havre blir för "lite", med ett bra hö kan det mycket väl räcka, men man vill ju vara på den säkra sidan.

Intressant, ska bli intressant att se vad folk svarar, själv har jag bara försökt få ut det första som rör sig i huvudet *trött*.

Ullis

jag skulle inte välja ett kraftfoder innan jag sett analysen.. och det finns ingen som kan enbart titta på ett hö och se några näringsvärden, ett hö kan se jättebra ut men vara bara skit, och tvärtom..

just grejen med att välja mellan färdigkraftfoder (ex krafftpellets elle müsli) och spannmål är att med spannmål kan man behöva mixtra med havre, betfor, vetekli och mineraler var för sig, dvs alltid blanda varenda dag.. med ett färdigkraftfoder är det redan blandat i och väljer man ett som passar ihop med höet så kan det bli så enkelt som 1-2 kg av en och samma pelletssort för att hästen ska må bra..

Ang hästen med ras, storlek och arbete skule jag kunna säga att den behöver 60-70 MJ för underhåll samt 35-40% extra för arbetet den utför, så runt 90 MJ behöver nog hästen få i sig..
och med det arbetet bör foderstaten utgöras av ca 70-75% grovfoder och resten kraftfoder..

Jag skulle vänta med valet av både kraftfoder och mineraler till jag vet vad höet innehåller.
För om du väljer ett kraftfoder (färdigfoder eller havre och liknande) så kanske det inte passar till höet och då får du endera byta helt eller kanske lägga till lite av varje för att det ska bli bra.
Skicka in analysen på höet nu så har du tid på dig att hitta ett bra foder lägga upp en bra och praktiskt hållbar foderstat/utfodrings rutin innan hästen kommer in.
Men det är ju som jag tänker och tycker... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen häst än, så det finns ingen risk att jag väljer kraftfodret innan analysen är hemma.

Vad jag är ute efter är hur ni resonerar i frågan "Vad behöver en häst i kraftfodergiva"

Utgå ifrån era egna analyser, om det känns lättare. Eller hitta på en analys med bra värden, och en med mindre bra värden, och en med bara OK värden.

Spännande att se vad ni kommer fram till.

Hmm.. ska tillägga (om det inte framgick) att jag precis som ni andra helst fodrar enligt analyserat hö, men jag förstod det så att tråden gick ut på att bolla hur man tänker i valet av kraftfoder om man nu väljer att fodra utan analys..

Snurrigt...

Ullis

Jag är nöjd med värdena på mitt hö...
8Mj
50g smb rp

Tyvärr så får jag inte min häst att äta mer än 8kg (hon lämnar hö om hon får mer) för annars så skulle det kunna fungera att ge bara hö och mineraler.Jag måste dock komplettera med havre betfor och lite mineraler.
Är höet tillräckligt bra och hästen kan äta tillräcklig mängd kan även en häst som tränas ganska mycket klara sig på bara höet och ev mineraler. Men hästar som tränas sten hårt behöver ganska ofta kraftfoder för att dom inte får i sig tillräckliga mängder hö.
Hö är det foder du ska vara generös med och försöka att ge i en mängd som gör att hästen får en "mättnadskännsla" då får du också en häst som är nöjd och glad med en mage som mår bra.
Kraftfoder ska man vara lite mera återhållsam med (tycker jag). Givet vis ska man alltid se till att hästens behov är täckta men man måste alltid ha i åtanke att den är en gräsätare och inte en havremoppe.

:bow:

Man ska ju ge minst 1,0 kg torrsubstans grovfoder per 100kg häst och dag.
( vilket motsvarar ca 1,2 kg hö )

Säg att min häst väger 500kg. Ska jag ge den då ca 11-15kg om dagen uppdelat i 4?
(Beroende på hur lättfödd hästen är då)

Och om nu höet är av bra analys, ska jag köra på havre och mineraler, och sen kanske tillsätta ett par dl färdigfoder om dagen för att få i hästen alla olika ämnen den behöver?

Vad tror ni?

Kayo skrev:
Jag har ingen häst än, så det finns ingen risk att jag väljer kraftfodret innan analysen är hemma.

Vad jag är ute efter är hur ni resonerar i frågan "Vad behöver en häst i kraftfodergiva"

Utgå ifrån era egna analyser, om det känns lättare. Eller hitta på en analys med bra värden, och en med mindre bra värden, och en med bara OK värden.

Spännande att se vad ni kommer fram till.
*hittar väl på ett hö och en häst då*

d-ponny korsning, 450 kg, rids varierat 5-6 dagar i veckan.
behöver 55-65 MJ

höet
6 MJ
40 g smbrp
3 g Ca
2 g P
0,8 g Mg

Foderstaten består av 80% Hö och 20% krafft grund..

perfekt.. fast påhittat.. men det skulle vara drömscenariot..

Kayo skrev:
:bow:

Man ska ju ge minst 1,0 kg torrsubstans grovfoder per 100kg häst och dag.
( vilket motsvarar ca 1,2 kg hö )

Säg att min häst väger 500kg. Ska jag ge den då ca 11-15kg om dagen uppdelat i 4?
(Beroende på hur lättfödd hästen är då)

Och om nu höet är av bra analys, ska jag köra på havre och mineraler, och sen kanske tillsätta ett par dl färdigfoder om dagen för att få i hästen alla olika ämnen den behöver?

Vad tror ni?

11-15kg hö på 4 givor låter ok...
Tänk bara på fördelningen så att den får den sörsta givan då det är längst till nästa(oftast kväll).

Om analysen säger att havre+mineraler passar till höet behöver du inte tillsätta nått färdigfoder. Oftast är det också så att om du ska få i hästen en ok dos av de ämnena som finns i färdigfodret så krävs det att du ger en viss mängd ofta mellan 1 och 3 kg.
Det är bara onödigt och kostsamt att pytsa med färdigfoder om det inte behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 507
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25