Hur man fäster travselen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare strösslet
  • Startdatum Startdatum
S

strösslet

hej! jag har då en liten fråga? jag har en äldre modell på tärnsjösele och jag har inte den blekaste hur man fäster alla remmar? någon som har en bra bild på när rockarden sitter fast hur allt är snurrat o fäst? eller någon som kan beskriva för mig hur man gör? det är kortbrösta och en massa remmar hehe..:rofl:

tacksam för massor av svar och bilder. hade tänkt köra lite i morgon med tjejjen kram

Sv: Hur man fäster travselen

Bästa sättet är nog att be någon kunnig visa dig..svårt att förklara med ord..så att det blir rätt. Vilket ju kan vara en fördel..!!:crazy:

ja men de finns ingen kunnig här i lilla byn där jag bor tyvärr därför vänder jag mig till er. vet på ett ungefär hur den ska sitta. men behöver lite hjälp med ex den rem som sitter vid ringarna(där man har tömmen igenom) och den rem som är ungefär där man spänner magjorden.. dessa remmar har ja ingen aning om va man ska göra med.. och om kortbröstan ska sitta i magjorden ??

Du surrar den nedre remmen först runt skaklen.
Den övre remmen surrar du sedan runt skaklen och fäster i motsvarande rem från andra sidan. Denna kallas för säkerhetsrem och blir som en extra bukgjord kan man säga.

Det här är det bästa jag kan bidra med...

5498091.jpg

Ibland finns det en ögla på vagnen som du kan fästa kortbröstan i.

Senast ändrad av en moderator:

det står ju att du bor i gävle.. kan du inte åka in till travbanan där och fråga om nån kan lära dig? det är bättre att man får lära sig ordentligt från början så det blir rätt :)

Du surrar den nedre remmen först runt skaklen.
Den övre remmen surrar du sedan runt skaklen och fäster i motsvarande rem från andra sidan. Denna kallas för säkerhetsrem och blir som en extra bukgjord kan man säga.

Det här är det bästa jag kan bidra med...

5498091.jpg

Ibland finns det en ögla på vagnen som du kan fästa kortbröstan i.

---

tack i massor för ditt svar. ja då hade jag typ gjort rätt. va så länge sedan jag höll på med travselar. :) tack för bilden o tack för ditt svar i morgon ska ja ut och köra:rofl:
tack

det står ju att du bor i gävle.. kan du inte åka in till travbanan där och fråga om nån kan lära dig? det är bättre att man får lära sig ordentligt från början så det blir rätt :)

ja jag skulle kunna göra de men ja bor så långt ifrån stan. och jag var bara osöker har kunnat de för länge sen men har sen dess hållt på med maratonselar och nu skulle ja prova köra min väns häst som hade en travsele till sin häst.. och istället för att kosta på massa pengar på att ta mig in till stan tänkte ja höra med er som kan de här :) men någon dag ska ja åka in o kolla hur "gubbarna" gör :) tack tack

:bump:

Tycker det är en bättre idé. Kan man inte sela ordentligt är risken stor att något händer :eek: Talar av erfarenhet ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 783
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar