Hur lyckas man övertala en sur katt att hon ska ta tablett ?

KisseNova

Trådstartare
Katten har svårt för när man håller fast henne, och det är precis vad jag måste göra för att få i henne tabletten. Första försöket slutade med ett antal klös- och bitförsök på mig fast hon var invirad i en filt, så just nu sitter hon under sängen och tjurar.

Själva tabletten ligger framför mig och är alltså tänkt att hamna i henne. Men hur ?? Hon är ingen matglad katt heller , så det förslaget går bort.

Sv: Hur lyckas man övertala en sur katt att hon ska ta tablett ?

Det har löst sig. Sonen fick hjälpa till :D

Min stallvärd använder sig av tricket att smeta kaviar med krossade tabletter i på kattens tassar. Den får i sig det mesta under sina ivriga försök att rengöra tassarna.

Hade nog fungerat om katten vore matglad , men det är inte damen här hemma ;)

Vet inte om det är så bra att krossa p-piller heller .. Bra tips annars iofs för sonen är ju inte hemma varje söndag.

Det handlar inte om att vara matglad här. Det handlar om att slicka bort äcklet på tassarna. P-piller är kanske inte lönt att göra. Hon brukar använda det till avmaskning. Lärt av sin veterinär.

Kastrering? :) Så slipper du pilla med tabletter och katten slipper eventuella biverkningar och sjukdomar.

Hon ingår i sin uppfödares avel, så kastrering får ske den dagen som hon inte ska ha mer kullar :)

Hon ingår i sin uppfödares avel, så kastrering får ske den dagen som hon inte ska ha mer kullar :)

Ah, ok! Då blir jag ju såklart nyfiken på vad det är för ras på kissen? :D

har du testat om katten äter tabletten själv.. vi hade en katt som åt tabletter av alla slag frivilligt:crazy: men iofs så var hon matglad..

Finns det inget som katten avgudar som man kan krossa p-pillret i? eller måste katten går på p-piller? är de långt mellan löpen är de väl bättre att låta katten löpa. Min hona löper var 8e vecka och får inga piller.,

Nej hon äter inte tabletten av sig själv. Hon är en väldigt kräsen fröken ;)

Med tanke på mina grannar så är det en fördel om hon är tyst eftersom hon är rätt högljudd av sig när hon löper :crazy: . Jag tror att det är vilket som, eftersom p-piller är inte bra men inte att löpa tom heller.

Får man fråga varför du har en okastrerad katt, avelskatt ?

Nej hon äter inte tabletten av sig själv. Hon är en väldigt kräsen fröken ;)

Med tanke på mina grannar så är det en fördel om hon är tyst eftersom hon är rätt högljudd av sig när hon löper :crazy: . Jag tror att det är vilket som, eftersom p-piller är inte bra men inte att löpa tom heller.

Får man fråga varför du har en okastrerad katt, avelskatt ?

jepp har 5 katter tolalt 3 är tänkta avelskatter och 2 kastrater.... men värsta skrikaren är kastraten :rofl:

En handduk runt katten, använd tablettgivare och försök vara så snabb och bestämd så katten inte hinner fatta vad som händer. Krävs lite övning men så småningom får en in tekniken. Så småningom behövs handduken kanske inte heller.

Jag har provat att krossa, kladda, smeta på tassar och allt möjligt. Men det ovanstående är definitivt smidigast.

Dra tabletten i smör/margarin så den blir som en stor klick smör och öppna munnen på katten - tryck ner så långt du kan. Smöret gör att den lättare glider ner i svaljet:)

Jag brukar ta mina katter och dom stickiga stallkattorna:) under min vänstra arm, håller i framtassarna med vänster hand och sätter pekfingret i mungipan på kissen o släpper ner tabletten. Svårt att förklara men med lite träning så funkar det. Det gäller att försöka göra det hela så odramatiskt och snabbt som möjligt dom brukar inte fatta ett dugg. Stallkatterna försökte jag andra varianter med men då blev jag randig:D Sen brukar jag försöka smeka strupen om det går så tvingas dom svälja. Lycka till

jag tick tipset att göra en kula av smör, trycka ner tabl i smörkulan, in i frysen så den stelnar lite, sen glider den fint ner i halsen :D

Dagens tablett gick utan protester.

Höll fast henne, stoppade ner tabletten och hon svalde den direkt. Sen myste vi en liten stund, så var hon nöjd igen :D

Du ser, enträgen vinner!!! Men det där med smör lät äckligt bläää:D

Min hankatt älskar tabletter, han har fått smärtstillande när han hade uvi, och han älskade dem. Han kommer fortfarande springande när han hör en pillerburk... :crazy: Till honom säger man: Sitt! Så sitter han och så är det bara att ge tabletten.

På min förra hankatt satte jag honom i knät och öppnade munnen och stoppade ner pillret.

Honkatten är det lite svårare med, har lärt mig följande genom att observera min veterinär: Katten sitter på golvet/bordet. Ta ett tag i nackskinnet och lyft lite uppåt och bakåt. Då öppnas munnen, och katten har dessutom svårt att nå dig med framtassarna. Stoppa ner tabletten (ha den i en pincett eller pillerigivare om du är rädd om fingrarna).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 705
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 228
Senast: Otter
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 423
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka