Hur lurar jag min häst?

S

StarJessi

Hej
Jag har ett problem, jag ger min häst fenylbutazon (butta), men nu börjar det bli väldigt svårt att få i henne medicinen.
Jag har provat att lägga det i betfor, göra hål i äpplen / päron och hälla i pulvret och sedan täcka hålet igen, jag har även provat att spruta direkt in i mun.
Nu vill hon inte vara med längre, vad ska jag hitta på? Hon ska ha medicinen ett par dagar till.
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Det enda som funkat på min häst är att spä ut fenylbutazonen med lite vatten ta i en såndära som liknar avmaskningsspruta/medincin spruta och göra precis som vid avmaskning :)
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Det är bara att tvinga i henne det för hon lär inte låta sig luras. Du kan blanda buttan med lite äppelmos och sedan spruta in i munnen med en plastspruta, håll sedan upp huvudet på henne tills hon svalt.
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Du klan ju alltid blanda ut de med strösocker eller salt.. de brukar dom inte säga nej till... :bump:
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Ett sto jag hade hemma på foder skulle äta butta och vi försökte lura i henne det med en massa smaskigheter, detta sto var ju väldigt matglad i vanliga fall men hon slutade totalt att äta kraftfoder, även om det inte var butta i... Tog lång tid innan hon började äta igen.

Vi fick spruta in det i munnen på henne med en plastspruta vilket resulterade i att hon blev lite huvudskygg men vi var ju tvungna att få i henne buttan.
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Om du har smakat på butta så förstår du kanske att det går inte att lura en häst i välden med att gömma det i mat, smaken tränger igenom allt, det är nog det vidrigaste jag har smakat och eftersmaken sitter i i flera timmar, vissa hästar bryr sig andra inte.
Blanda upp med vatten och spruta in i munnen, jag såg att du har gjort det, fungerar det inte längre eller vad är problemet med det?
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Äter hon vitlök? kan hon tänkas äta vitlök?

Jag ser till att alla mina accepterar vitlök i maten. Då när de ska ha butta är det bara att krydda med en lite ordentligare dos vitlök. Då går det ner, vitlöken tar nämligen över all annan smak.

Fast är hon inte van med det kommer hon nog bara fnysa åt vitlöken med.

Det funkar inte att ge betfor med butta och låta det ligga i krubban under natten? Då är det bara att ta till tvång, spruta i munnen, ha någon att hålla i om det krävs.

Butta ska vara välsmakande enligt fass, jag skrattar varje gång jag läser det. Butta är beskt och bittert nåt så in åt.. (jag har smakat) och jag vet INGEN häst som tyckt det varit gott. De flesta har gått att lura i, kallblodsstoet fick man spruta med våld i munnen, valacken äter det bara utrört i havre. Men de flesta tycker det är rena päcklet, och det är svårt att maskera saken annat än med vitlök.
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Hej,

Varför försöka lura hästen????

Något som funkar både på människor och djur.....Blanda buttan i lite kraftfoder, lägg det i krubban. Ge henne inget annat att äta förrän hon har ätit upp det hon har i krubban.

Finns ingen som frivilligt svälter ihjäl!!!!!

När hon har ätit upp det lilla foder du har gett henne så ge henne resten av kraftfodret och även höet/ensilaget som hon normalt skulle ha haft.

Funkar i vårat stall och ingen av våra hästar är direkt magra!!!!!!snarare tvärtom!!!!!
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

införskaffa en sån här ingivare (har äntligen kommit på vad det heter) peta ner lite betfor i botten, på med buttan och ett lock av betfor, in med ingivaren långt in i munnen på hästen och putta ut alltihopa.. funkar klockrent varje gång..
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Jag hade en fånghäst när jag var mindre, och vi gav henne fil varje vår utifall att hon skulle få fång. När hon då visade minsta symptom var det bara att börja dosera butta i filet.
Nog tror jag att hon märkte av det, men eftersom jag blandade i det strax innan hon fick det han inte filet ta an smaken så hemskt, så gick det nog fortare att få ner det mesta i strupen med filet så hon slapp smaken.
 
Sv: Hur lurar jag min häst?

Bellisimo skrev:
Hej,

Varför försöka lura hästen????

Något som funkar både på människor och djur.....Blanda buttan i lite kraftfoder, lägg det i krubban. Ge henne inget annat att äta förrän hon har ätit upp det hon har i krubban.

Finns ingen som frivilligt svälter ihjäl!!!!!

När hon har ätit upp det lilla foder du har gett henne så ge henne resten av kraftfodret och även höet/ensilaget som hon normalt skulle ha haft.

Funkar i vårat stall och ingen av våra hästar är direkt magra!!!!!!snarare tvärtom!!!!!

Hoho, du har inte mött en inbiten buttahatare hör jag ;) Kallblodsstoet var en matgam, men hon svalt gladeligen hellre än åt nån äcklig butta minsann. Och eftersom de ska ha sin butta dagligen så är man på minus när de svultit ett helt dygn för de vägrat äta buttamaten (dessutom är det inte bra för magen)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
403
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 741
Senast: Bee
·
Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 680
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp