hur lösa svårlastning?

MalinSophia

Trådstartare
har en ponny som jag nu antagligen blir tvungen att åka till klinik med.
hon är tyvärr svårlastad. hur ska jag göra för att det ska gå smidigast både dit och när vi ska hem?

vi har ingen transport att träna på tyvärr.

Sv: hur lösa svårlastning?

Har du testat med linor? det tycker jag brukar funka, oftast när de känner trycket så tar de ett kliv och då är det bara att fortsätta!
men det bästa är ju att kunna träna innan ni åker om ni kan hyra en transport..
lycka till!!:banana:

linor va det som vi fick ta till när hon skulle komma hit. tog 2 timmar att lasta. + att vi hade med hennes bästa vän.
det skulle bli väldigt stor kostnad om jag måste hyra en transport för träning eftersom det är ju ett problem som kan ta tid att lösa, om ingen har nått bra knepp?

2 timmar är väll ingenting,tog mellan 4-7 timmar för mig förut med min nordis...:smirk:

Jag vet hur jobbigt det är med en svårlastad häst,men har kört henne flera ggr under nått år nu,så sist tog det "bara" strax under timmen,4 personer,massa godis,sönderbrända fingrar,en lina,och en rymmande häst...

En lockar med godis,en håller i hästen,och två i linan..Eller förlåt,6 personen,2 stycken var vääldigt nyfikna,och stog och tittade på "underverket"! :D

Det finns dessvärre inga billiga genvägar. Det är bara att träna. Har man inget eget släp får man helt enkelt hyra för att träna. Om man inte vill chansa och hoppas att det går den dagen man ska iväg.

Personligen tycker jag det bästa är att göra en daglig rutin av släpet. D v s istället för att sätta in i boxen från hagen, in i släpet och servera middagen. Stå kvar en timme, sedan lasta av. Samma sak i en vecka. I slutet brukar det gå som en dans att gå in i holken, det är ju där man äter sin middag!

Hör med minst två lugna hästkunniga vänner om hjälp.

Backa intill släpet så nära stallöppningen som möjlig gärna så att lämmen hamnar i stallet. Sätt fast longerlina på var sida om transporten

En tar hästen och två går nära på var sida om hästen utan att ta i den. börjar hästen tveka tar de två bakom hästen upp var sin lina, korsar varandra med de hela tiden spända linorna och sen upp med lämmen.

Smitta inte av din osäkerhet på hästen - då är det bättre att fråga ytterligare en till person.

Så brukar vi lasta bråkstakar och det brukar gå bra.

Lycka till!

Hör med minst två lugna hästkunniga vänner om hjälp.

Backa intill släpet så nära stallöppningen som möjlig gärna så att lämmen hamnar i stallet. Sätt fast longerlina på var sida om transporten

En tar hästen och två går nära på var sida om hästen utan att ta i den. börjar hästen tveka tar de två bakom hästen upp var sin lina, korsar varandra med de hela tiden spända linorna och sen upp med lämmen.

Smitta inte av din osäkerhet på hästen - då är det bättre att fråga ytterligare en till person.

Så brukar vi lasta bråkstakar och det brukar gå bra.

Lycka till!

så lastade vi henne.. hon e ytterst bestämd dam.

det värsta är att jag inte har nåt nätverk av hästvänner omkring mig och alla de jag känner troligtvis jobbar när det e dags.

funderar på att bygga en liten "grotta" att träna på.

Håller med ovanstående. Backa intill stallet och ha mutor. Lasta dessutom i träns med grimma under. Dra longerlinan genom bettringarna över nacken och till andra bettringen.. det gör en starkare och dessutom sänker de huvudet och går mer vsjälvmant framåt. Stå dessutom inte helt framför utan lämna en lucka mellan er och mellanvägg.. Lycka till!

Longeringslina runt bommen fram som "vinsch" .Två starka karlar på varsin sida om hästens rumpa. Led fram till lämmen. INNAN den börjar bråka tar gubbarna tag om varandras armar bakom hästens rumpa och skjuter på samtidigt som man håller longerinslinan spänd.
Ta bort mellanväggen så att det blir gott om plats om det är möjligt.
På det här sättet går det att "lyfta" på hästen. Havre i en hink när hästen väl är på plats.

Lite av trådkapning förmodligen,

Får väl dessutom "kopplet" efter mig nu igen (:angel:) men, men. Här är min åsikt;

Låter som djurplågeri med de flesta av de här "knepen" - att med (mer eller mindre) våld lasta hästen!

För att få en häst att utan problem att gå på släp krävs ett par saker (som väldigt många inte tycks förstå vara grundläggande);

* Hästens förtroende :bow:
* Vara en god och bra ledare (vilket man ska vara när man hanterar hästar) som hästen litar på (har i och för sig oxå med förtroendet att göra) :bow:
* Miljöträning (transport i detta fall) i lugn och ro :bow:
* TID = absolut ingen tidspress!! :bow:
* Förståelse för VARFÖR hästen reagerar som den gör. :bow:

Vägarna till hur detta uppnås må vara många och finurliga - men få, av de som inte lyckas, verkar förstå VARFÖR hästen beter sig som den gör.

Det finns inga genvägar när det gäller hästhantering - även om många inte har insett det och kör på i sina gamla hjulspår utan vilja att ta sig ur dem...

Den dagen hästen går på transporten själv (själv som i; du visar transporten, hästen går in när du ber den och du står kvar utanför och stänger efter den samt den står lugnt och still i transporten), det är den dagen du ska vara en stolt hästägare/skötare/hanterare. Det är då du har lyckats med ovanstående, grundläggande, byggstenar. :bow:

En rädd och/eller ilsken häst är en farlig häst. En dålig ledare använder våld för att få sin vilja igenom. Summeringen kan Ni förhoppningsvis göra själva.

ja det är väl ungefär så jag känner att det ska va.

och vi kommer att träna för att en dag kunna gå på transporten i lugn och ro.

men eftersom det nu inte finns tid till träning och att hon e halt å måste stå still så vill jag få på henne på transporten på ett hyfsat lätt sätt men utan att tvinga henne för mycket.

så e det någon som har nåt bra "knepp"

Det var inget illa menat till dig MalinSophia! Det var mera till en del av de svar som du fick, jag tyckte inte de var speciellt genomtänkta.

Men några små tips - dock så kanske det inte fungerar på din häst, det är olika från häst till häst men kan kanske vara värt att prova? Avgör själv! :)

Ta det lugnt i alla fall med henne, lugn och ro borde ni kunna skapa åt henne ändå? Hoppas jag :)

Plegga (kanske inte om hon skall till veterinären...) är ett alternativ och sedan "lyfta" på henne (med två starka/hästvana människor i bak). Greppa armar/händer bakom rumpan, fungerar oftast mkt bättre än linor, men det beror lite på hur hästen är. "Fryser den fast" i marken så är det oftast lättare så här. En vildare häst är det förmodligen enklara med två linor, fästa i transporten och som korsas bakom hästen. De som håller i linorna går sedan framåt mot transporten och trycker på så vis in hästen. Försök att behålla lugnet hela tiden utan att höja rösterna osv. Jag vet att det inte är lätt, men så fort en stressad häst känner att du eller någon annan är stressad så jagar den upp sig mer, lugn är nyckelordet.
Gör den sig fri eller backar undan - börja om utan sura miner och höjd röst. Jag vet inte hur du är men jag pratar alltid med mina hästar - löjligt eller inte. Talar om vad den skall göra och varför, det ger mig ett lugn och bara det smittar oftast av sig på hästen :)

Har ni plats så fungerar det oftast mkt bra att backa intill transporten till stalldörrarna eller ett skjul/lada/motsvarande - men då bör transportens bakläm gå in i stallet och ni bör ha dörrarna eller något annat att "sätta för" så att hästen inte kan gå på sidan. En del hästar kliver på "direkt" om skötardörren är öppen, andra vill ha den stängd.

Fungerar det, locka med havre eller favoritmaten, det är inte alla hästar som faller för det knepet heller. Se till att börja lasta 3-4h innan ni egentligen borde åka - då har ni förhoppningsvis tid ifall det skulle krångla. Hellre stå 3h hos veterinären utan trubbel än att vara 1h för sen och stressa upp både häst och människor! :idea:

Det gäller att du inte förstör det förtroende du byggt upp för hästen, för då är det omedelbart som att börja om från 0 igen, ibland kan man till och med hamna på - i hästens ögon.

Hoppas att det går bra för dig!

P.S.
Ser fram emot en rapport efter genomförd resa! :)

Tycker din lista var väldigt bra! Det är lätt att dom mest grundläggande "kraven" glöms bort och allt blir fel. Dom flesta lastningsproblem jag har sett har handlat om missförstånd mellan häst och människa, och att människan glömmer att sätta sig in i hästens situation och försöka lösa allt på djupet. Istället tar dom till knep för att hästens ska göra som dom vill, typ linor, jackor över huvudet, dra in hästen etc. Men jag kan förstå också om man har en svårlastad häst och ska till typ veterinären, då kanske man inte kan stå och rota på djupet i problemen.
Det mest effektiva jag sett vid lastning med hästar som stannar och blåvägrar, är när man då visar vem som bestämmer. Stannar hästen, backa hästen och försök igen. Fram, bak, fram, bak. Tillslut brukar hästen ha gått på utan att riktigt tänkt på vad som hänt, och allt är frid och fröjd. Viktigt att alltid belöna hästen, få den att förstå att transporten är något trevligt, och belöning/godis/mat väntar. Att ha en ljus och luftig transport brukar öka välviljan hos en del hästar, vilket är helt förståeligt.

TS
Detta var mest lite allmänt... På vilket sätt är din häst svårlastad? Stannar hon, får hon panik, går hon allmänt iväg från transporten/smyger på sidan? Finns ju så många olika lastningsproblem som alla går att "snabblösa" på olika sätt för att sedan ta itu med när man har mer tid på sig.

hon stannar på rampen, backar, går åt sidan..tja det mesta för att undervika gå in i transporten. dock känndes hon inte så nervös. sist så fick vi lösa det med linor och massor av betfor ,tillslut gick det!
era råd låter väldigt bra och det stämmer rätt så bra överens med mina egna.
vi ska backa in transporten till ligghallen så denna gång kan hon inte springa förbi den. och vi börjar flera timmar tidigare, hellre att hon står i transporten å tuggar på hö än att vi blir försenade. när hon väl står i den så verkar hon rätt så cool.

känns alltid skönt att kunna diskutera saker här om man känner sig lite osäker. Tack alla!

Ett tips som fungerat bra för mig:

Backa släpet mot stallvägg utan fönster. Lämmen skall precis gå att lägga ned intill väggen. Promenera över lämmen ett par gånger tvärs över med väggen på ena sidan och transporten på andra sidan. När det går lugnt och bra efter ett par gånger så vänd upp in i transporten. Hästen kan då inte backa för där är väggen och i regel behöver man bara en person till som motar på sidan. Ibland inte någon alls.

Lycka till

Ah precis som min kompis medryttarhäst då. När dom skulle få in henne sist backade dom transporten intill en vägg så att hästen inte kunde smita på en av sidorna. På andra sidan ställde sig två personer som "infångare". Sen tog en tjej hästen och gick fram med henne till rampen, där hästen vägrade gå längre. En annan tjej ställde sig snett bakom hästen och viftade med en jacka och smackade på, utan att göra hästen nervös men för att driva framåt. Tjejen med hästen stod bara helt stilla utan att dra i hästen, och bara lockade med lite godis. Tillslut gick hästen in för hon insåg att människan bakom henne inte skulle sluta stå där och vifta.
Jag lastar alltid med träns och longerlina, och jag antar att du också gör det, för annars är det ett tips jag kan ge.
Du kan ju även prova linor om du känner dig säkrare med det, men dom gjorde inte det på min kompis medryttarhäst för hon får panik när hon kommer upp en bit på rampen och kastar sig bakåt. När vi hade linor vräkte hon sig bakåt, tappade balansen, föll över dom och höll på att trassla in sig så vi vågar inte chansa på nått sånt.
En av våra nervösa ridskolehästar lastas alltid med jacka över huvudet, och är då helt lugn.
Som sagt finns det många metoder. Råder dig dock till att gå på djupet med det här problemet så fort du har tid, för det är helt värdelöst att ha såhär, och den dagen du måste lasta fort för att komma till veterinären akut, är det inte kul att ta itu med lastningsproblemen då. Men det verkar du ju klar med :)

Jag håller på att träna min häst på det här med lastning. Men med tanke på att han är 180 cm och släpen måste upplevas som något väldigt väldigt litet i hans ögon så får han vad som verkar vara klaustrofobi. Vi tränar regelbundet på att gå in och framförallt stå kvar där inne.

Dock har det hänt att han verkligen har behövt åka iväg, som i detta fall, innan träningen är helt befäst. Då har jag knytit fast en jacka över huvudet på honom och det är inga problem för honom att gå in och stå lungt och stilla i släpet från att man leder in honom till att man tar ut honom igen. Och då tar jag självklart av jackan såfort lämmen är stängd bakom honom. Kan kanske vara idé att prova denna metod. Lycka till!

Stannar hästen, backa hästen och försök igen. Fram, bak, fram, bak. Tillslut brukar hästen ha gått på utan att riktigt tänkt på vad som hänt, och allt är frid och fröjd.

Det är ett gammalt beprövat knep oxå, brukar fungera, men kan ta tid, beror lite på vem som är mest envis, hästen eller den som lastar ;)

Annars är knepet med jacka/tröja över huvudet något som fungerar bra på de flesta hästar, om det inte lyser igenom jackan vill säga... Se bara till att ta det lugnt och varligt när Ni lägger på jackan över huvudet. En del hästar är inte vana att få saker över sig så där och en del är rädda om öronen. "Smek" över jackan lugnt och försiktigt medans Ni klappar om hästen så skall det nog gå bra. :)
Kom ihåg att försöka stänga transporten försiktigt - hästen kan bli rädd om den hör hastiga/konstiga ljud alldeles inpå sig och inte ser vad det är. Ta av jackan först när transporten är stängd för att undvika att den backar av igen eller får panik! :idea:

hur länge menar du? sen i april.

nu på tisdag och hon står i sjukhage och ska inte röra sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 562
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama