Sv: hur lösa svårlastning?
Det var inget illa menat till dig MalinSophia! Det var mera till en del av de svar som du fick, jag tyckte inte de var speciellt genomtänkta.
Men några små tips - dock så kanske det inte fungerar på din häst, det är olika från häst till häst men kan kanske vara värt att prova? Avgör själv!
Ta det lugnt i alla fall med henne, lugn och ro borde ni kunna skapa åt henne ändå? Hoppas jag
Plegga (kanske inte om hon skall till veterinären...) är ett alternativ och sedan "lyfta" på henne (med två starka/hästvana människor i bak). Greppa armar/händer bakom rumpan, fungerar oftast mkt bättre än linor, men det beror lite på hur hästen är. "Fryser den fast" i marken så är det oftast lättare så här. En vildare häst är det förmodligen enklara med två linor, fästa i transporten och som korsas bakom hästen. De som håller i linorna går sedan framåt mot transporten och trycker på så vis in hästen. Försök att behålla lugnet hela tiden utan att höja rösterna osv. Jag vet att det inte är lätt, men så fort en stressad häst känner att du eller någon annan är stressad så jagar den upp sig mer,
lugn är nyckelordet.
Gör den sig fri eller backar undan - börja om utan sura miner och höjd röst. Jag vet inte hur du är men jag pratar alltid med mina hästar - löjligt eller inte. Talar om vad den skall göra och varför, det ger mig ett lugn och bara det smittar oftast av sig på hästen
Har ni plats så fungerar det oftast mkt bra att backa intill transporten till stalldörrarna eller ett skjul/lada/motsvarande - men då bör transportens bakläm gå in i stallet och ni bör ha dörrarna eller något annat att "sätta för" så att hästen inte kan gå på sidan. En del hästar kliver på "direkt" om skötardörren är öppen, andra vill ha den stängd.
Fungerar det, locka med havre eller favoritmaten, det är inte alla hästar som faller för det knepet heller. Se till att börja lasta 3-4h innan ni egentligen borde åka - då har ni förhoppningsvis tid ifall det skulle krångla. Hellre stå 3h hos veterinären utan trubbel än att vara 1h för sen och stressa upp både häst och människor!
Det gäller att du inte förstör det förtroende du byggt upp för hästen, för då är det omedelbart som att börja om från 0 igen, ibland kan man till och med hamna på - i hästens ögon.
Hoppas att det går bra för dig!
P.S.
Ser fram emot en rapport efter genomförd resa!