Hur lösa flocken?

Chili

Trådstartare
Vi ska i vinter dela upp vår flock av två anledningar. Dels finns det ett litet föl, och ägaren vill inte att de ska gå med hela flocken. Dels vill jag ha mindre flockar då det blir lugnare vid insläppen och i hagen i allmänhet.

Just nu går alla tillsammans, mamman och föl går för sig. Två 2-åringar är på annat bete och kommer snart hem, kommer då gå med storflocken. Den består av mina två valacker (bästisar), ett sto som älskar mina pojkar samt sto A och valack E.

Stoet med föl är flockledare och VÄLDIGT bestämd och hård. Ingen häst kommer få peta på hennes föl om hon inte vill det. Så nu är frågan hur vi ska lösa det här... Jag hade tänkt sätta sto A och valack E där. Men nu ska sto A flytta någon gång under hösten, kanske i september/oktober. Då kommer sto G flytta in istället. Hon har stått hos oss förut.

Finns det något problem att låta fölet gå med både sto och valack? Ägaren lät lite negativ till detta. Mamman är ju ändå högst av alla i rang, det borde väl inte spela nån roll vem hon går med egentligen? Blir det stressigt för fölet tror ni att det kommer en helt ny häst där de ska göra upp om rangordning och så?

Jag tycker det blir lite lite att ha två hästar (plus fölet) i en hage, då är det ju alltid nån som står själv medan den andra är ute. Valack E är rätt stressad av sig nämligen. Dessutom vill jag gärna ha en mer jämn fördelning än 6 i en hage och 3 i en annan. 5 + 4 känns bättre. Vad säger ni?

Sv: Hur lösa flocken?

hade detta varit mina hästar så hade jag (enligt din beskrivning av hästarna) tagit dina vallacker (de som var bästisar) tillsammans med stoet med föl. Möööjligtvis jag hade släppt in stoet som gillar dina. Men då är risken stor att det blir lite för mycket "flock" och dina vallacker kan börja bråka om tjejerna...

Anledningen till att jag skulle släppa in dina, är för att eftersom de är bästisar, så är de inte jätte intresserade (självklart är de det i början) av varken stoet eller fölet, och då slipper man stressen med att stoet ska behöva jaga undan hela tiden... Dina hästar skulle ju mycket väl kunna nöja sig med enbart varandras sällskap, eftersom de nu är så bra vänner. så då kanske de kan hålla sig ihopa, och stoet får komma när hon känner för det...

oj.. läste lite dåligt och såg nu att du ville ha jämnare fördelning. Är där inte två hästar till i hagen som tyr sig till varandra, som kan gå med dina och stoet+föl??
Jag tror att om du släpper in EN till med dina vallacker och stoet+föl, så kommer nog den nya att intressera sig för mycket för stoet+föl, då dina hästar antagligen kommer ignorera och visa på ett tyst vis att de vill "leka 2"..

Men hur har DU tänkt?? Du känner ju hästarna bättre än mig.. ;)

Jag tänker som så att stoet med föl är bitchig och elak :angel: Hon, sto A och valack E är de som bits och har sig, så mitt fullblod har alltid märken på sig. Han verkar ju dock inte bry sig utan söker sig till dem ändå, fast han är ju som sagt bästis med min andra valack och ett sto. Har aldrig sett dem bråka om ston, det är valack E som sköter den biten... Mitt fullblod går gärna undan och står lite för sig själv medan nordsvensken älskar allt och alla.

Jag är väldigt rådvill! Har diskuterat med några av hästägarna men vi kom inte fram till något :p Ska ha städdag i augusti med lite allt möjligt inkluderat så det är ju bra att ha en plan tills dess så vi kan diskutera alla ihop.

De som har starkast åsikter är väl jag och mamma-ägaren (som också äger en av unghästarna men han är det lite mer hipp som happ med). Jag vill dessutom ha mina i en specifik hage som (kanske) inte blir så söndertrampad eftersom fullblodet lätt får mugg. Övriga hästägare brukar säga ja till det mesta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna