Hur locka till sig skygg katt?

Alexandra_W

Trådstartare
Sommarkatten/strykarkatten som dragit omkring här sen i mitten av sommaren är fortfarande kvar. Endera har grannen inte lyckats skjuta den eller så har de ändrat sig ang det. Jag funderade ju på att adoptera den redan när den dök upp, men grannarna ville ha bort den och hade en patron avsedd för den, och synd att tära på grannsämjan genom att ta sig an ett katt hela byn stör sig på.

men, katten är kvar, och den börjar se smal ut (om än inte mager) och snart kommer det en vinter. Så eftersomd e inte tycks ha några akuta planer på att eliminera den så får jag väl helt sonika adoptera den då. (Och hoppas jag hinner det innan de får tag i den, om de fortfarande tänker skjuta den).

Men hur ska jag få fatt i katten? I början när den kom var den hyfsat tam, och jag har klappat lite på den ett par gånger. Nu har den väld ock blivit bortjagad ganska många gånger, så nu är den betydligt mer skygg.

Hur får jag på bästa sätta tag i den/får den tam? Mat fungerar dåligt, då den försvinner när jag kommer, och ställer jag ut mat så käkar min jäkla katter upp den, eller så kommer halva grannskapet hit och äter smörgåsbord.

Så, tips tack?

Sv: Hur locka till sig skygg katt?

Ring Miljö och Hälsoskyddet.- Dom lånar ut kattfällor gratis. Sen kan du inhandla en fiskehåv. Himla bra sak att ha.

Okej, och sen då? Min tanke är att ta in den då, och få den att fatta att det finns mat, vatten och värme inomhus (och förhoppningsvis spöar den inte upp mina andra katter eller bråkar med hundarna), och när jag lyckats få den hyfsat tam ta den till vet och kastrera och märka och vaccinera, och sen kan den få gå ut igen om den vill?

Just eftersom det inte fungerar att 'mata den tam' så har jag inga bättre förslag liksom, men jag kanske tänker fel och det kanske blir jättetraumatiskt för katten om jag gör sådär?

Och hur förhindrar man att jag fångar alla andra katter i byn utom den jag vill i fällan?

Ring till ditt närmaste katthem och be dem fånga katten, på www.katthemmet.nu har de länkat till ett katthem i Uppsala.
Kanske kan de lokalisera var han håller hus så att det blir lättare att fånga in honom?
Hoppas att du får tag på honom.
Heder till dig som vill ta hand om katten! :bow:

Närmsta katthem är 8 mil bort, så den iden får man nog glömma. De har ju fullt upp den här perioden med.

Men ska se om jag kan få tag i en fälla sen när jag kommer hem från USA då, om inte missen hamnat i katthimlen då..

Av någon anledning så kallar jag kattstackren för Kurt. Och just nu så är det 1 - 0 Kurt vs Alex..

Den satt i häcken utanför, och jag var ut med lite burkmat. Efter ett tag vann hungern och han komf ram, och jag fick försiktigt klappa honom. Vad fasiken tänkte jag, jag provar lyfta upp honom. Gick fint, så jag skulle resa mig med katten i knäet. Då blev Kurt skrämd och arg. Så jag fick X rivsår och ett bett, så nu får jag bergis rabies..

Sen tog det en väääldigt lång stund att övertyga honom om att komma och äta igen, men tillslut så. Fick klappa honom då med, och när han ätit klart så fick jag klappa en stund till och han stod och trampade, tills han insåg vad som hände typ och drog. Men han håller sig kring platsen där jag matade nu iaf. Så mamma får mata honom när jag är bortrest, så får vi se om jag kan få in honom i huset sen när jag kommer hem.

Och då kvarstår om han kommer slåss så stickor och strån ryker med mina andra katter, spöa hundarna eller annat totalt diskvalificerande så hans öde tyvärr är förseglat iaf..

Det blir nog bättre med tiden om han redan litar på dig så pass.
Hoppas att han ger upp sina bråkfasoner när han märker att han inte behöver slåss för födan.

*KL*

Kurt vs Alex 1-1.

Ägnade några h åt att stup i kvarten gå ut med en godbit, tillslut började han närma sig när jag ropade. Fick klappa hur mycket jag ville och han kom och strök sig mot mig och ville kela även utan mat. Lite rökt skinka med bacon och vitlökssmak i en transportbur och jag kvitterade poängen ;)

Kurt gillade INTE buren, men släpptes snart ut i gästrummet, där han först satt och pep i fönstret men kelade såfort jag kom, men sedan hittade det ultimata stället för en trött uteliggarkisse - bakom böckerna i bokhyllan. Där har han legat i 5 timmar nu. Han kommer inte fram när jag kommer, men trampar och spinner därinne när man pratar med honom.

Då jag ska åka bort så får han välja om han vill gå ut igen så får jag fånga honom igen och ta tag i kastrering etc när jag kommer hem. Men kanske om han inser att det är mysigt inne, och själv går ut genom dörren så inser han att han kan gå IN till mysigheten den vägen med. Om han nu villg å ut, just nu har han INGA planer på att flytta från sitt nya, perfekta ställe *s*

Och min ena siames kommer endera skaffat sig en ny kompis snart, eller åkt på ett kok stryk, då jag nyss öppnade dörren till gästrummet och siameshanen direkt lallade in och la sig på sängen där.

Alexandra_W skrev:
*KL*

Kurt vs Alex 1-1.

Ägnade några h åt att stup i kvarten gå ut med en godbit, tillslut började han närma sig när jag ropade. Fick klappa hur mycket jag ville och han kom och strök sig mot mig och ville kela även utan mat. Lite rökt skinka med bacon och vitlökssmak i en transportbur och jag kvitterade poängen ;)

Kurt gillade INTE buren, men släpptes snart ut i gästrummet, där han först satt och pep i fönstret men kelade såfort jag kom, men sedan hittade det ultimata stället för en trött uteliggarkisse - bakom böckerna i bokhyllan. Där har han legat i 5 timmar nu. Han kommer inte fram när jag kommer, men trampar och spinner därinne när man pratar med honom.

Då jag ska åka bort så får han välja om han vill gå ut igen så får jag fånga honom igen och ta tag i kastrering etc när jag kommer hem. Men kanske om han inser att det är mysigt inne, och själv går ut genom dörren så inser han att han kan gå IN till mysigheten den vägen med. Om han nu villg å ut, just nu har han INGA planer på att flytta från sitt nya, perfekta ställe *s*

Och min ena siames kommer endera skaffat sig en ny kompis snart, eller åkt på ett kok stryk, då jag nyss öppnade dörren till gästrummet och siameshanen direkt lallade in och la sig på sängen där.

:rofl:
Alex som vanligt är du så j-la rolig hur du beskriver saker, jag garvar ihjäl mig åt rabies varning och hela baletten.
Hur har det gått!? vill höra mer om poäng ställningen! :rofl: :bow:

Spännande, hur har det gått? Har de blivit kompisar än?

*KL*

Poängställningen är nu 2 - 2 Kurt vs Alex då Kurt släpptes ut igen någradagar senare. Han var uppenbart INTE toaletttränad och kunde inte begripa vad den där jädra kattlådan med sand i var till för? När man kunde skita på mattor och möbler och golv och tja allt annat helt enkelt? Han var dessutom lös i magen så endera hade han kass mage (borde han ha iom mask etc) men kan också ha varit stressad.

Så Kurt avmaskades och släpptes ut igen, med tanken att han väl då skulle få vara utekatt då och komm in (och gå) ut om/som han ville. Kurt tackade för det snälla erbjudandet genom att hålla sig undan. Jag var dock i USA.. Men inte sett till honom sen jag kom hem. Men vi får väl se, han har ju varit 'borta' innan, så jag trott de knäppt honom, men sen har han dykt upp igen.

Frågan är väl mest vad man gör om han dyker upp igen?

Kurt kanske har problem med diarre och inte hinner till lådan.
Kommer han igen så ta in honom och se till att han blir kastrerad.
Fertila katter kan urinmarkera men jag har sett katter som har markerat med bajs också.
Prova sedan att stänga in honom i ett rum och ta bort alla mjuka saker som mattor och dynor.Finns där en soffa så lägg över plast-ett duschdraperi går bra.
De brukar lära sig att gå på lådan då.
Fortsätter han att bajsa på fel ställen så ställ en skål kattmat där.

Hoppas han dyker upp igen.
Himla gulligt det låter.:love: Du verkar ju vara på god väg, med avmaskningen och allt. Kanske du bara kan fortsätta som du gör, till slut lär han sig väl att du kan ta hand om honom.

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Våra katter vågar inte komma in längre. :( Vi var lite sura på dem för att de inte alltid var helt rumsrena och för att de gärna knyckte...
Svar
3
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar