Sv: Hur liva upp en alltför lugn islänning?
Nja, han var lite tanigare när jag köpte honom, men fet är han inte, snarare lite mer välmusklad. Han är bara stor hela han! Jag har ökat hans kraftgiva till ett kilo om dagen men han blir inge piggare av det. Kan ren havre vara bättre då? Jag tror inte riktigt på att ge honom mer av kraftfodret heller för då skulle han nog bli fet om aldrig förr.
Precis som många nya foderartiklar säger kan man tyvärr inte fodra energi i hästen, mer än att ge den rätt mängd med tillräckligt näringsrikt foder. Så att ge honom havre för att öka energin är tyvärr meningslöst.
Dock har du en stor fördel att han fortfarande är så pass ung. Jag skulle, och har även gjort själv, göra för vana att helt enkelt inte skritta hästen när du sitter på. Det låter hårt, men jag ska förklara hur jag tänker.
Jag gjorde helt enkelt så att hästen skulle stå still när jag satt upp, men så fort jag sa till henne så skulle hon iväg,
nu! Trav eller galopp spelade ingen roll, men när jag la till skänklarna skulle hon fram. Nu menar jag inte att man ska sparka igång hästen och "Yiihaa!" iväg utan så klart vara lite pedagogisk, men att hästen vet att så fort du kommer upp i sadeln så ska den tänka framåt.
I början skulle jag rida korta sträckor. Jag jobbade min 2 gånger om dagen; en gång från marken ca 20 min på morgonen och ca 20 ridning på EM. Det gjorde verkligen susen på henne! Ridningen ökade jag sedan upp i takt med konditionen och snart kunde jag jobba henne en gång om dagen och ändå ha en alert häst ca 30-40 min. Dock har man kanske inte möjlighet till att jobba hästen två gånger om dagen, men som sagt korta stunden och då ska hästen vara alert och på tårna. När det är det får den då belöning, vilket i hans fall troligtvis är vila och kanske en gottebit.
Rekommenderar också detta blogginlägg, som går in mer på ämnet att motivera en ovillig häst:
http://horsebalance.blogspot.com/2010/10/motivation.html
Hoppas det kan hjälpa dig lite
/Jenny