Hur liva upp en alltför lugn islänning?

Koriander

Trådstartare
Har en stor tregångar valack som jag köpte i somras. Jag letade efter en lugn häst istället för de yrväder som jag haft tidigare och tycks ha fått en som verkligen är lugn. Faktiskt så lugn att han blir kallad för Skalman av alla i stallet. För det enda han vill är att äta och sova. Han är bara sju år och jag inbillar mig att han kanske växer fortfarande. Han har aldrig töltat i hela sitt liv och det är väl ganska förståerligt med tanke på hans temperament, han ids nog bara inte. Nån som har tips på nåt bra foder som ger lite mer gnista utan att göra honom alltför fet? Jag är mycket fäst vid denna Skalman, men han skulle nog behöva få upp energin lite. Tror inte att det är nåt fel på honom utan han är nog bara skapt sån.

Sv: Hur liva upp en alltför lugn islänning?

Är hästen överviktig?

Min häst blev precis som många andra extremt mycket piggare när han inte behöva konka runt på massa extrakilon.

Nja, han var lite tanigare när jag köpte honom, men fet är han inte, snarare lite mer välmusklad. Han är bara stor hela han! Jag har ökat hans kraftgiva till ett kilo om dagen men han blir inge piggare av det. Kan ren havre vara bättre då? Jag tror inte riktigt på att ge honom mer av kraftfodret heller för då skulle han nog bli fet om aldrig förr.

Det är ju klart, om hästen inte får i sig tillräckligt med näring så kan den ju bli sävlig men i gengäld brukar ju det visa sig på kroppen i en eller annan tappning om näringsintaget är för lågt.'

Ibland är det bara så att de är sk skalman, och det kvittar vad man än gör så blir det inte mer i skalman för det.

Du kan också gå igenom honom och kolla så att inget orsakar smärta, vissa hästar har tendens att stänga ner sig och blir väldigt låga och slöa medan andra blir raka motsatsen nämligen som små monster.

Nja, han var lite tanigare när jag köpte honom, men fet är han inte, snarare lite mer välmusklad. Han är bara stor hela han! Jag har ökat hans kraftgiva till ett kilo om dagen men han blir inge piggare av det. Kan ren havre vara bättre då? Jag tror inte riktigt på att ge honom mer av kraftfodret heller för då skulle han nog bli fet om aldrig förr.

Precis som många nya foderartiklar säger kan man tyvärr inte fodra energi i hästen, mer än att ge den rätt mängd med tillräckligt näringsrikt foder. Så att ge honom havre för att öka energin är tyvärr meningslöst.

Dock har du en stor fördel att han fortfarande är så pass ung. Jag skulle, och har även gjort själv, göra för vana att helt enkelt inte skritta hästen när du sitter på. Det låter hårt, men jag ska förklara hur jag tänker.

Jag gjorde helt enkelt så att hästen skulle stå still när jag satt upp, men så fort jag sa till henne så skulle hon iväg, nu! Trav eller galopp spelade ingen roll, men när jag la till skänklarna skulle hon fram. Nu menar jag inte att man ska sparka igång hästen och "Yiihaa!" iväg utan så klart vara lite pedagogisk, men att hästen vet att så fort du kommer upp i sadeln så ska den tänka framåt.

I början skulle jag rida korta sträckor. Jag jobbade min 2 gånger om dagen; en gång från marken ca 20 min på morgonen och ca 20 ridning på EM. Det gjorde verkligen susen på henne! Ridningen ökade jag sedan upp i takt med konditionen och snart kunde jag jobba henne en gång om dagen och ändå ha en alert häst ca 30-40 min. Dock har man kanske inte möjlighet till att jobba hästen två gånger om dagen, men som sagt korta stunden och då ska hästen vara alert och på tårna. När det är det får den då belöning, vilket i hans fall troligtvis är vila och kanske en gottebit.

Rekommenderar också detta blogginlägg, som går in mer på ämnet att motivera en ovillig häst: http://horsebalance.blogspot.com/2010/10/motivation.html

Hoppas det kan hjälpa dig lite :)
/Jenny

Varför ger du ett kg kraftfoder om dagen?
Har du extremt dåligt hö?

Hur är din egen energi? Hästen är ju en spegel av oss själva, lugna människor har oftast lugna hästar och tvärt om.

Har en häst som så tydligt läser mig att jag kan "styra" hans pigghet ganska bra, under förutsättning att vi båda mår bra fysiskt och psykiskt.
Det börjar redan när jag hämtar honom i hagen, jag går ut med energiska steg och vi joggar ut ur hagen, kan bli upp till ett par hundra meter :crazy: Bra för det egna flåset också;)
Då har jag en mer uppmärksam och alert häst när jag ska rida ut.

Det har också hänt att jag löslongerat häst med god energi och fart (främst på mig själv) ett par varv åt varje håll med hästen sadlad och tränsad och därefter direkt ridit ut med en betydligt piggare och lyhörd häst.

Allt ovan under förutsättning att det är en frisk häst fysiskt och psykiskt.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Jag rider en islänning som är väldigt lugn. Inte sävlig men ja, han hetsar inte upp sig i onödan precis och det är inte så att man känner att man sitter på en turbomotor.
I samband med att vi satte igång honom efter sommarens halvvila och en lindrig hälta så har jag satsat mycket på "powerskritt", dvs skrittar en hel del och då skall han verkligen gå framåt med energi. Jag skall inte behöva sitta och driva hela tiden utan då petar jag till honom med spöt.
(Jag får ju erkänna att jag lätt "sitter och åker" i skritten ute annars men nu aktiverar vi oss alltså hela tiden.) I början var det mycket korta turer men nu har vi kommit upp i betydligt längre sträckor.

Jag tycker att det har gett resultat! Om det är mentalt eller för att han helt enkelt har fått bättre kondis och muskler (vi har även jobbat en hel del i paddocken med form och takt vilket visar sig ute) vet jag inte men han ÄR helt klart piggare.
Även traven och tölten har mer energi trots att jag egentligen inte jobbat så mycket med de gångarterna.
Däremot vet jag att han såsar lika mycket som förut med den andra tjejen som rider honom 1-2 ggr/vecka, hon sitter mest och åker men det verkar de trivas med båda två någon gång emellanåt, jag ser det som en halv vilodag.

Enda gången han har bråttom och taktar, är när han ska in från hagen, då vet han att det vankas mat. Rider jag ut med andra så skiter han fullständig i sina polare och det gör honom inget att hamna en halvkilometer bakom. Ibland så undrar jag om han inte litegrann utnyttjar situationen och är bara lite fräck. Han kan vara något tittig ibland när vi rider ut och det har faktiskt hänt att han har skenat en bit, så helt död är han nog inte. Blev lite fundersam när vi red i ridhuset en dag och när vi hade ridit klart så testade jag att släppa tyglarna och gå ifrån honom för att hjälpa till med att ta bort bommar och hinderstöd. Han somnade till direkt och stod kvar på samma ställe ända till vi andra hade gått till ytterdörren för att släcka och gå ut, då kvicknade han till och kom i sakta mak för att gå ut med oss. Har inte haft honom så många månader än så det kanske är en liten testperiod från hans sida för att se hur mycket han kan slippa genom att spela latmask. Visserligen så ville jag ju ha en liten skalman till häst, men det känns lite ovant efter dom jättepigga hästar jag haft tidigare.

Ta detta på rätt sätt nu, är du säker på att han inte är fet?

Mina gamla stallkompisar tyckte min lilla islänning var i toppform när han hade mer än 50 kg övervikt! :o (hade då gått ner från dryga 100 kg övervikt) Jag pekade och visade var allt fett satt, bland annat i hans jätterumpa, men så skulle de visst se ut. Det var ju en "ponnyrumpa".
Jag är glad att jag inte lyssnade på dem utan förtsatte jobba med viktminskningen. Han gick ju som sagt ner en hel del efter det.

Annars tror jag mycket har att göra med hur man rider. Många hästar blir ju inte pigga bara sådär, utan man får kräva att det händer något som många redan sagt. Mycket övergångar, och övergången ska inte ske 5 sek under efter du gav hjälpen utan det ska ske NU! Är man snabb själv så brukar det smitta av sig ganska snart och man får en häst som är aktiv.

Annars håller jag med, kolla utrustning. Om inte sadeln passar så gör rör de ju sig oftast ganska motvilligt!

Är hästen skodd? Hur ser hovarna ut? Det är inte helt ovanligt att folk har "slöa" barfotahästar som i själva verket ömmar och smyger fram.

Och glöm inte kolla över maten. Ta analys om du inte redan har det och se till att han får det han behöver. Att ösa på kraftfoder bara för att tror jag inte alls på, det är inte nyttigt för hästen.

det första jag tänker på är; hur rider du? om du säger att du gärna vill ha en lugnare häst så kanske du själv påverkar hästen indirekt?
i ett turridningsstall där jag jobbade hade vi en övervuxen ponny som var det sävligaste jag skådat. :p du kunde sätta upp vilken unge som helst på henne och hon bara gick, gudasnäll. vi som jobbade tog några av dessa "slöhögar" till hästar och red ut barbacka och busade, jag red då denna dam. lite nya ridvägar, upprymda känslor hos ryttarna och massa glädje, och hon valde själv att fatta galopp och hoppade gladeligen över en liten stenmur, något jag aldrig hade trott om jag inte själv satt på hennes rygg ;)
om du är på toppenhumör och tänker att "nu ska vi ut och leka!", blir han piggare då? om ni tar en busgalopp i skogen, är han inte alls med på noterna då?

Jag har en tant på 21. När vi köpte henne var det just för att hon var lugn och trygg.
Och det var hon verkligen. Riktigt lugn och riktigt sävlig. Men jag märkte att hon vantrivdes i stallet jag stod i. Hon var sur och tråkig jämt. Jag som var så nöjd att jag hittat ett litet lugnt stall.

Så jag bestämde mig för att byta stall till ett stort. Och hon älskar det. Så fort vi flyttade dit märkte jag en stor skillnad i henne. Det är ett stort stall med ridverksamhet, avel och hästförsäljning så det är mycket hästar och mycket ruljans på hästarna.

Hon tycker det är jättekul. Nu är hon busigast i stallet. Hon hittar jämt på nåt bus så alla andra håller på att skratta ihjäl sig åt oss. Jag är oftast inte lika glad vid tidpunkten men ibland kan jag inte låta bli att skratta jag heller.
Och vilken häst är det som bockar och brallar i full galopp i glädje över att komma ut i hagen på morgnarna? Inte är det unghästarna utan en styck 21-årig tant. (hon gör det alltså inne i hagen, inte när någon leder henne)

Sen har jag bytt sadel till en bomlös som hon verkar trivas bättre med och jag har själv blivit tryggare och tryggare på hennes rygg. Och jag tror det är en del i att hon piggnat på.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har som vanligt en massa grubbel i huvudet och nu gällde dagens grubbel detta.:o Jag har ridit "vanliga" hästar (dvs tregångare...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Hafeti i Eskilsby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar