Hur LITE vågar man värma inför ett lopp?

Djurjouren

Trådstartare
Det minsta jag kommer ihåg från min travtid var hos Takter där vi vanligtvis longerdae en kvart två lopp innan starten av deras lopp gick.
Kan man tex skritta en häst varm? Om nej, varför inte?

Jag har världens projekthäst som inte klarar mkt värmning och sånt utan jag försöker minimera hans springtid.
Klarar gör han förståss, han blir inte halt eller nått sånt men psyket mår bättre om han slipper.

Sv: Hur LITE vågar man värma inför ett lopp?

Prova:idea: ... Hur funkar han på ridning? Körning nere på slingan på Jägersro? Enligt studier gjorda på människor bör dessa värmas tills de blir svettiga, hästar vet man ännu inte hur den optimala värmningen kan vara...

Finns ett ganska intressant slutarbete på hippocampus om värmning där trav och galopphästars värmning jämförs... Galopphästar värms ju oftast bara i skritt och går sedan ut i loppet och hade ändå inga större problem att utföra samma typ av arbete, om jag inte minns helt fel (läs själv, sök på slutarbeten hippologen, fysiologi).

Med risk om att prata emot mig själv mot vad jag säger i tråden om vi värmer eller inte så tror jag att man kan skritta i hyfsad takt för att värma hästen, man kör ju oftast till den fem minuter innan start i defeleringen, men det är inget jag skulle göra på mina hästar, är för mycket insnöad på den mänskliga träningsfysiologin för det;)

Testat o värma hemma?
Jag hade oxå ett sånt projekt... Fick ge upp när han blev en fara för andra...

Beror väl helt på hur hästen fungerar i kroppen. Jag har haft dom som måste värma i en halv evighet för att de ska komma igång ordentligt. Men egentligen tror jag att om man åker ut tidigt till defileringen, alternativt kör ett bakvarv precis innan defileringen, så har man ju en hel del rörelse innan start, det ska defileras, köras provstarter och joggas omkring lite, så har du en lättvärmd häst får den ju ett par tre km i kroppen bara på den stunden strax innan start.

Med tanke på den aktivitet som är mellan defilering och start, så kan du nog skritta hästen som förvärmning om man kan säga så.

Att bara skritta och sedan direkt vända upp och köra för fullt, det tror jag inte på, det tror jag är skadligt för att hästen är för ouppvärmd.

*KL*
Tack för alla svar, jag blev klokare!!!!
Ska fundera och klura lite.

Är inne på att om man har han i värmetäcket en halvtimme och sen skrittar en halvtimme så borde defileringen vara tillräcklig som uppvärmning.

Det är ju som nån sa inet optimalt m,en vaa faan , lite flexibel måste man få va och galopörerna klarar ju det så varför skulle inte våra göra det.

Jag återkommer med resultat.

Har haft många hästar vi inte har värmt före loppen. Bara kört ut lite före defilieringen, eller direkt till defilieringen. Man kör ju ganska mkt före starten går iaf, så varma blir de ju.
Den sissta vi har som inte värmdes gjorde 61 starter och resultatet vart 6-11-11 och 9 på övrig peng. Han va aldrig skadad och funkade hur bra som helst på att inte värmas.
Över lag så värmer vi inte våra hästar speciellt hårt.

Rent fysiologiskt så räcker det med lite skritt i uppsamlingsvolten defilering och provstarter för att musklerna ska vara tillräckligt varma för att prestera. Sen fyller ju värmningen andra funktioner i kanske första hand. Kan du inte skritta och småtrava lite på backen innan defilering bara? Eller blir han för stressad då?

Du kan kanske använda sk. gummigrop? eller ta hästen lite avsides och longera igång den?:smirk:

En av mina ponnytravare brukade funka bäst om hon bara fick en rejäl skrittrunda före start...

Om man hade kunnat skritta och småjogga mkt så hade det varit kanon, men det brinner mellan öronen på herren då, skritt är nått man gör i hagen och på väg dit och i ett hästtomt ridhus typ...

Är han lugn i grimskaft? Vi hade en het märr i toppform som inte fungerade att värma normalt. Vi gick o småjoggade henne i grimskaft en stund (ca 15 min) sen fick hon gå in o pinka innan vi selade ut till lopp. Tog några segrar med denna värmning.

Annars kanske det funkar med en skrittmaskin på de banor det finns att låna?

Aha, vad kul att höra. Då ska jag testa det nu när vi startar nästa gång.

Jag har hört skräckhistorier.. :p
En tränare som var så sent ute, att hästskötaren var tvungen att börja sela på hästen i transporten.. till lopp alltså. Ingen värming där inte. :crazy: Men vaddå, hästen hade ju gått i hagen.. :crazy: :crazy: :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka