Hur lite hö nattetid?

lwt03001

Trådstartare
Nu börjar gräset komma rejält i hagarna och min häst (5-årig arab) har börjat bli lite tjock. Han står inne på natten mellan 21-07 och nu får han 4 kg hö, som han äter upp. Höet har tyvärr mycket höga värden annars skulle det ju passa bättre med ett mer näringsfattigt hö. Hur lite hö tycker ni att jag ska ge honom? Är 4 kg bra? Hästar ska ju äta typ 18-19 timmar per dygn så jag vill ju inte att han ska vara sysslolös. Han står på halm.

Sv: Hur lite hö nattetid?

Nu börjar gräset komma rejält i hagarna och min häst (5-årig arab) har börjat bli lite tjock. Han står inne på natten mellan 21-07 och nu får han 4 kg hö, som han äter upp. Höet har tyvärr mycket höga värden annars skulle det ju passa bättre med ett mer näringsfattigt hö. Hur lite hö tycker ni att jag ska ge honom? Är 4 kg bra? Hästar ska ju äta typ 18-19 timmar per dygn så jag vill ju inte att han ska vara sysslolös. Han står på halm.

Jag blandar hö och halm till mina två ponnyer som står inne på nätterna.

Har han bra halm att tugga på så klarar han sig säkert med det. :)

Min häst står på torv och en tid innan vi börjar släppa på dygnet-runt-bete så ger jag bara halm i boxen eftersom han får mer än tillräckligt med näring etc av gräset under hela dagarna.

Om han står på halm och håller den någorlunda fräsch under natten så skulle jag nog bara ge något kg hö eller två.

Min häst har ätit 2 kg hö över natten hela vintern, men då har hon haft fri tillgång till halm i påse samtidigt.

Jag hade fortsatt ge 4 kg på natten och istället minskat under dagen när han ändå äter gräs. Men så kanske ni redan har gjort?

har en travare som ska ha 10 kg hö enligt uträkningen. delar upp det under dagen, men nu ratar hon det mest. Äter lite då o då. Ej släppt på bete ännu. ska göra de så fort hon är avmaskad.

Hur menar du 'minskat under dagen'? Vi har tyvärr bara alltför bra bete och han äter ju inget hö under dagen. Han har fin halm så nu har jag provat med att minska till 3 kg, hoppas att det ska ge resultat om ett tag.

Om halmen är bra och hästen kan tänka sig att tugga på den går det säkert bra att minska rejält på höet. Halmen är nyttig nu som komplement till det späda vårgräset.

så änge han har halm så borde det väl funka... Man kan räkna med att stora hästar äter ca 1 kg torrsubstans på ca. 40 min.

fast det måste ju vara MYCKET sundare för hästen att slippa betesreducerare och i stället äta mindre hö på natten. Om den står på halm har den ju faktiskt fri tillgång på "tugg", och då räcker väl ett kilo hö eller två till natten om den sedan betar hela dagen. Näringsmässigt kan en ju inte behöva mer än så om den dessutom börjar bli tjock, och tuggbehovet fylls ju av halmen.

Har han halm att tugga på och kommer in såpass sent, så skulle jag inte ge något hö om han börjar bli tjock. Min kommer in vid 17 och får ca 1,5-2kg senare till natten.

jag skulle ge 2 kg hö. Det är väl bättre att den äter halm (inte lika höga värden). Sen skulle jag också inte ha en arab på bete så att den blir tjock. :mad:

jag skulle ge 2 kg hö. Det är väl bättre att den äter halm (inte lika höga värden). Sen skulle jag också inte ha en arab på bete så att den blir tjock. :mad:

Tack för alla svar! Har minskat till 1 kg hö nattetid och han får helt enkelt äta halm. Har min häst inackorderad och då kan man inte alltid få som man vill. Det finns helt enkelt ingen hage med lite gräs i och jag letar annat stall men det är svårt.

fast det måste ju vara MYCKET sundare för hästen att slippa betesreducerare och i stället äta mindre hö på natten.

Fördelen med betesreducerare är att man slipper hetsätandet som blir resultatet om de får kort tid på sig att beta. Bättre att äta länge och långsamt med betesbegränsare. Visst ser hästarna ut som Hannibal Lector i filmen Lammen tystnar men de mår bra både fysiskt och psykiskt med betesbegränsare. Självklart ska man se till att de inte drabbas av skav eller andra obehag. Den hemgjorda betesbegränsaren är faktiskt mycket bättre än de man köper.

Fördelen med betesreducerare är att man slipper hetsätandet som blir resultatet om de får kort tid på sig att beta.

Det finns säkert många fördelar med betesreducerare. Jag har inte testat ngn men inser att jag säkert kommer att göra det så småningom. Än så länge har det fungerat utan.
Jag vet inte vad du menar med kort tid. Mina två ponnyer har gått i naturbeteshagen 4-5 timmar per dygn. De hetsäter definitivt inte. De kommer gärna tillbaka och står vid grinden vid gården eller står vid de andra som är på vallen. Idag har de varit "hemma" så pass mkt så jag tror nästan att jag vågar öka tiden på deras sk bete ganska mkt. De tycks inte äta hur mkt som helst. Vilket är ganska konstigt.

Jag hade nog bara gett 1 kg hö eftersom han har halm, och eftersom han får äta så mkt i hagen så många timmar :)

våra hästar får 3 kg hö vid insläpp, står på halm. de tas in relativt tidigt just för att vänja in dom att äta gräs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: CaisaCax
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 835
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka