Sv: Hur ligger ni till i träningen?
Shejk ska starta första gången 29 april i Åstorp. Det får bli Lokal Lätt då han haft lite problem med sin ork tidigare och jag vill inte ha för lång sträcka i maraton så jag knäcker honom redan i första starten. Det ska vara lätt och roligt
Min plan är dessutom att starta honom högst en gång i månaden för att hålla modet uppe. Nästa tävling blir Regional Lätt i Flyinge 2 juni och då ska vi ha fått upp konditionen ett snäpp till.
Caritsa är ny inom tävlingssammanhang och har gått träningstävlingar i precision i Åstorp över vintern med den äran. Hon ska i första hand vara med i Serien i sommar och kanske starta Lok Lätt till hösten.
Pulsklockan är fantastiskt rolig och ett himla bra hjälpmedel. Shejk behöver komma upp i puls då han är av den bekväma sorten. Han tycker att det börjar ta emot vid 170 slag/min, medan Caritsa springer tills hon stupar. Så henne får man ha koll på så att hon inte kommer för högt i puls. Hon drar glatt på i galopp i uppförsbackar med groom och tycker att det börjar bli jobbigt först vid över 200 slag/min
Hon är ju inne i sin grundträningsperiod så detta är på tok för hög puls för att vara lämpligt.
Min halvblodshäst, 4 år, är också rolig att pulsa för han har extremt låg puls. 39 slag/min hade han innan vi red ut igår. Han får dock hålla sig till att vara ridhäst då han har en hel del egna synpunkter på hur träning ska bedrivas, typ att resa sig då det inte passar honom
När blir din första tävling. Hur ser din tävlingsplanering ut?