Hur ligger ni till i träningen?

P

Primadonnan

Försäsongen är i full gång! Bara ett par månader kvar tills första tävlingen

Hur ligger ni till i träningen nu?

Jag ligger grymt bra till med mina tre hästar som utvecklats enormt bra under hösten.

Störst utveckling har vår nye stjärna genomgått, Spender.

För tillfället är det mycket fysträning och dressyr som står på schemat.
Sedan övergår det till tuffare fys med terräng och backar, hoppning med studs, cavalettiövningar och återigen dressyr.

Vad utför ni för typ av träning nu på försäsongen?
Alltid kul att veta=)

Träna inte ihjäl er bara:P

Sv: Hur ligger ni till i träningen?

Jämfört med förra året så ligger jag bra till:angel: :angel:
Ifjol vid den här tiden hade jag kört min Pelle 2 gånger efter vägen och det var absolut INTE i form eller nånting..Knappt någon kondis hade han heller

Nu har vi ju faktiskt redan hunnit köra ett pass för Rolf i år och i morgon blir antagligen pass 2. Å konditionen är 100% bättre. MEN oturen har förföljt mig så jag ligger efter jämfört med vad jag hade tänkt mig. Fast jag kan inte påstå att det brinner i knutarna ändå.. Vi ska inte debutera förräns i Juli och innan dess har vi en 3 dagars körkurs och flertalet träningar för Rolf inbokade..
Å inte att förglömma att tävlingsdebuten förekomms av 4 dagars träning i Villvattnet veckan innan tävlingen..

Fast de är klart MENTALT... hmm ja många lik i garderoben som spökar.. så vi får väl se..

Anna-Carin

Vi ligger hyfsat till tycker jag:
- Shejk, 6 år, hade en infektion förra året och gick ner sig rätt rejält både fysiskt och psykiskt och orkade ingenting. Efter en lång vila satte vi igång så smått på hösten och har tagit det väldigt lugnt och ökat på träningen i mycket små steg. Det viktigaste har varit att hålla honom på bra humör och att han känner att han orkar för att få bjudning. I dagsläget har han faktiskt hyfsad grundkondis igen och är pigg som en mört. Jag ska öka på sträckorna lite till framöver och börja finslipa dressyren. Det blir mycket körning på en hand då det nu ingår i lätt klass och vi inte tränat på det tidigare. Han ska starta träningstävling i precision i mars och sedan börjar alllvaret i Åstorp i slutet av april. Vi måste också hinna med att träna i maratonhinder och gå igenom vatten för det har vi inte så mycket rutin på.

- Caritsa, 10 år, har jag haft ett halvår och här är det viktigaste att tänka på att hon inte ligger på i handen utan går med mjukt stöd utan att rusa, samt att hålla henne rak på rakt spår. Hon var inte alls igång när jag köpte henne så vi har sakta byggt upp kondition och nu tycker jag att träningen har gett resultat. Hon har varit med på 4 träningstävlingar i precision över vintern bara för att få rutin och uppfört sig över förväntan. Hon ska starta i Seriekörningen i sommar och om hon är mogen starta sin första Lätt klass till hösten.

Hästarna är i det närmaste i full kondis. Dom har i år inte haft någon vila utan endast två månader då dom jobbat varannan dag. Nu går dom 6 dgr i veckan. Varierande arbete- Dressyr pass i vagn och med ryttare tre dgr/ vecka, Hoppövningar en dag i veckan, styrka kondition, intervall träning en dag i veckan.
Kommer nu att öka på galopp jobbet mera för att få lite bättre flås annars så är det mestadels dressyr som gäller.
/M

Ja med tanke på att jag idag och igår skrittat min häst för första gången på tre månader så ligger vi långt efter vad jag planerat i höstas men dock långt före vad jag förväntat mig för några veckor sedan! Tävlingssäsongen ser då oviss ut för hans del, men skulle allt gå som vi vill så ska han väl vara hyffsat igång till första tävlingen men mycket mer tränad än förra säsongen vette tusan. Har dock spanat in i alla fall två andra hästar som jag skulle kunna få med mig ut på tävlingsbanan.

Vad träningsugen jag blir.

Är hos mamma och hälsar på denna veckan så har passat på att pyssla om hästen lite. Manen tänkte jag ta itu med imon, den är ungefär en halv meter lång och ser förskräcklig ut:crazy:

Men, men, hon ser nöjd och glad ut i alla fall och magen blir större och större. Hoppas på att allt kommer gå bra och att min blivande körstjärna föds i juli. Så så mkt körning lär det inte bli för min del i år.

Vad träningsugen jag blir.

Är hos mamma och hälsar på denna veckan så har passat på att pyssla om hästen lite. Manen tänkte jag ta itu med imon, den är ungefär en halv meter lång och ser förskräcklig ut:crazy:

Men, men, hon ser nöjd och glad ut i alla fall och magen blir större och större. Hoppas på att allt kommer gå bra och att min blivande körstjärna föds i juli. Så så mkt körning lär det inte bli för min del i år.

Om du bara vore bilburen finns det ju alla möjligheter till körträning, "medkuskar" växer ju inte på trä'n (finns ju en liten gul häst du vet ;) ). Annars kan man ju göra inhopp på tävling bara sådär också, lagserien närmar sig...

Håller på att konditionsträna för fullt, känner mig lite smått stressad då första planerade tävlingen är om ca 2 månader. Så hårdträning är vad som gäller!

Vi ligger nog ganska bra till i träningen. Mycket konditions o dressyr arbete nu.

Vi tränade dressyr för Lotta P i fredags, han gick som aldrig förr, jätte kul!!!

Måste ner o träna lite maratonhinder innan April bara, då har vi tävlingsdebut! :eek:

Jag har tränat otroligt mycket kondition med min ponny eftersom det va det vi föll på förra året. Idag är konditionen utmärkt.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, ska jag köra kortare intensivare pass och inrikta mig mer på dressyren eller?
Hjälp!

Ja, synd att du var tvungen att välja ett stall långt birt från alla busstationer;) Hade gärna kommit och hjälpt till att köra Toppan ibland annars.

Hur går det för dig med träningen? Några tävlingsplaner i år?
ör av dig om du behöver hjälp någon gång.

Har du uthålligheten skulle jag satsa på mjölksyraträning. Alltså korta och intensiva intervaller. Dressyr är alltid bra att träna också!

Låter ju bra=)
Du kan kombinera både intervaller och dressyr.
I och med du har en så pass bra grundkondition på hästen nu är det bara att fortsätta med regelbundet nötande.
Kuperad terräng typ sega backar eller liknade är oxå skitbra för att bygga upp muskler, allsidig träning är ju trots allt roligast o bäst för både häst å ryttare/kusk.
Lycka till!!!

Aa men stressad blir man alltid i onödan=)
Du/Ni kommer säkert vara i topptrim lagom till tävlingen.
Det är ju inte nu som ni ska va på topp:)
Lycka till!

När ni skriver intervaller vilken gångart? När jag tränar ridhästarna är intervaller = galopp. Är det samma i körningen?

Du kan träna intervall i både trav och galopp
Viktigt är ju att hästen trampar under sig i traven så de inte bara blir slängtrav. Men de vet du säkert om du rider mkt och så!
Har ni snö hos er? Isf gör som ja å ut å lek i snön med hästen, bättre träning finns inte å kul är det med:)

Tyvärr kan jag inte rida körhästen (en shettis) dom jag rider är islandshästarna.
Hihi ja snö har vi så det räcker och blir över. Kan ju ut och busa med kälke i snön. Nog bäst att hålla sig till galopp i intervall träningen kanske, lätt hänt att det bara blir slängtrav, precis som du säger.

Tackar:)

Ja, jag hoppas det!
Är ju trots allt ett tag kvar och någon träning innan dess.
Körträning i snön är ju inte helt fel det heller!
Tack så mycket och detsamma till dig!

Ja nu är det snart dags för alla tävlingar!

Men det har inte gått så bra som vi har hoppats med träningen. Anton har varit väldigt trött o inte alls på G. Så jag tog ett blodprov o det visade sig att han hade en bakteriell infektion. Så nu blir han behandlad för det. Ligger därför lite efter med träningen. Men jag hoppas att han är återställd snart så vi kan vara med den 29 April.

Nu har jag köpt en pulsklocka, så nu är det ännu roligare att träna konditionen. Shejk, 6 år, har börjat galoppera i vagnen för att öka intensiteten. Han har varit med om ett par olyckor för ett par år sedan och länge tyckt att det är väldigt obehagligt att galoppera, snällt fattat galopp men sedan själv brutit av efter 30 m. Vi har övat de sista veckorna och nu vågar/orkar han hålla galoppen 100 m. Caritsa, 10 år, behöver mest dressyrträning för hon blir "aldrig" trött :eek: . En gång i veckan kör jag en av dem till Flyinge och kör dressyr på körplanen och tar några rundor i maratonhindren. Annars körs de bara i skogen. Vad jag längtar till tävlingarna :banana: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka