Hur låter ni ert föl äta?

Sv: Hur låter ni ert föl äta?

Hon är född i mitten av juli. Jag tyckte det var sent att släppa på bete då och vi har inte hagar att använda som sommarbete. För fölets del tror jag inte det har så stor betydelse men stoet tror jag mått bättre av att kunna gå på bra bete under de tre första månaderna - maj, juni och juli i alla fall när gräset är näringsrikt. Efter fölet var fött var det i princip ingen återväxt av gräs.

Men ingen som har hört att kraft med hög proteinhalt skulle ha samband med lösa benbitar då?

När det gäller hullet är det inga problem med mitt sto. Hon är alltid i lite väl gott hull och när hon betäcktes hade hon gått på bete i drygt en månad. Hon är lättfödd som bara den. Jag har tänkt att om allt går bra ska sto och föl få gå på bete under augusti-september om det är bra väder. (Och då tilläggsfodra stoet) Även om inte gräset innehåller så mycket näring så är sommarhagen större, mer kuperad och enklare att gå i. (Beteshagen ligger 2,5 km hemifrån så de får gå dit när fölis orkar gå den biten.)

När det gäller hullet är det inga problem med mitt sto. Hon är alltid i lite väl gott hull och när hon betäcktes hade hon gått på bete i drygt en månad. Hon är lättfödd som bara den. Jag har tänkt att om allt går bra ska sto och föl få gå på bete under augusti-september om det är bra väder. (Och då tilläggsfodra stoet) Även om inte gräset innehåller så mycket näring så är sommarhagen större, mer kuperad och enklare att gå i. (Beteshagen ligger 2,5 km hemifrån så de får gå dit när fölis orkar gå den biten.)

Låter väl som en bra plan! Jag brukar låta mina ston och föl gå ute på bete oktober ut om det är bra väder och det finns gräs.
Men jag brukar få börja stödfodra i september någongång och då börjar jag också ge fölen sitt eget fölfoder så är dom invanda på det när det är dags för installning (mina är ju i princip avvanda av sig själv vid den tiden).
Hade jag sena föl hade jag nog börja stödfodra tidigare dock om det inte är dunderbete.

Det som det ev kan har göra med foder och benbitar är om fölet äter mycket kraftfoder redan under den första tiden och inte minst överutfodring av stoet under slutet av dräktigheten. Det finns forskning som visar på att det kan ha betydelse men inget är bevisat.
Det skulle bero på att alla föl har broskfragment som kan utvecklas till benbitar, om fölet får för mycket näring under de här perioderna. Om hästen inte har anlag för lösa benbitar så tillbakabildas dessa broskfragment och är försvunna när fölet är några månader. Att man inte upptäckt detta innan skulle beror på att det är så få föl som röntgas i så tidig ålder.

Hittade dessa rönen 2005 när jag desperat letade efter hur jag skulle utfodra mitt första moderlösa föl.

För mycket näring är ett luddigt begrepp.

Det är främst energiöverskott samt mineralobalanser (både över/underskott samt kvoterna) som är boven. Särskilt illa blir det om fölungen sedan inte rör sig tillräckligt heller. + de som är genetiskt predisponerade.

Det som är glasklart är dock att utfodring av avelsstoet och fölet dess första år är enormt viktigt! Både överutfodring och näringsbrist är vanligt och ger en hel massa onödiga problem.

Det finns mycket att läsa i ämnet för den som är intresserad.

Det är naturbete så det är tillggsfodring direkt som gäller. Det är mitt första föl så alla synpunter är tacksamt att få. Bra att höra att planen låter vettig. Troligen får hästarna gå ute även efter betet. De har det bättre i hagen med ligghall än i box på natten. Min största box har visserligen godkända mått men jag tycker den är lite liten för sto med föl.

Jag fodrar upp stoet innan fölning så att hon har något att ta av vid digivningen. Vid första fölet visste jag inte hur urmjölkat ett sto kunde bli på bara ett par dagar. Hon var i normalhull när ungen kom men såg ut som ett staket innan han fyllt en vecka.

kl

Vi är väldigt nogranna med att de får tillräckligt med protein. Vår förste uppfödning som var stor som ett hus och åt massor av lusern blev friröntgad runt om nu i år, 3 år gammal. Inget skrammel:)

Vårt sto var i gott hull vid fölning men det är nu när fölet är 5 månader som hon har tappat. Hur som helst så har jag köpt lusernpellets som jag ger dem så får vi se vad som händer.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
868
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka