Hur låter ni ert föl äta?

Raja

Trådstartare
Jag hör olika åsikter om föl och kraftfoder. En del säger att de inte fölen inte får äta kraftfoder p g a för hög proteinhalt, en del tvärt om. Hur gör ni? Mitt föl är nu 5 månader och vill äta mammans kraftfoder men jag är tveksam om jag ska försöka hålla henne undan.

Sv: Hur låter ni ert föl äta?

Ett föl har ju ett väldigt högt behov av protein, så varför skulle du vägra fölet kraftfoder på grund av att det är proteinrikt?

Argumentet att föl inte ska äta för mycket protein är att de då växer för fort och risken för lösa benbitar är större. Jag låter henne äta ur mammans krubba. Hon är inte jätteglad för det och äter inte varje gång utan föredrar ensilage. Stoet puttar undan henne lite också, hon vill väl ha maten för sig själv. Nu har stoet tappat i hull och jag vill öka på proteingivan med lusernpellets. De har i princip fri tillgång till ensilage.

Nu ser jag nackdelen med sent fött föl - stoet hinner inte äta upp sig på ett bra bete under den mest digivande perioden.

Protein har ingenting med växa fort och lösa benbitar att göra.

Det är Energin (MJ) som gör att hästen växer, proteinet är byggstenar.
Om en häst växer för fort är det energin man måste dra ner.

Kraftfoder kan vara både energi och proteinrika samt mer av det ena än det andra så man kan aldrig generalisera och dra alla kraftfoder över en kant.

Fölungar har enorma behov, både energi men främst protein. Du kommer inte hitta ett grovfoder som täcker fölets behov och utöver det är inte fölets mage skapt att enbart ta hand om långa fibrer som gräs (grovfoder) förrän vid ca 9 mån ålder. Den kan inte ta upp tillräckligt med näring!

Ett kraftfoder med mjölkprotein är det bästa du kan ge, och ev komplettera med tex protein om det behövs.

Mina föl pillar o provar i mammas kraftfoder från de är några dagar gamla. Jag börjar alltid fodra fölen med eget kraftfoder (fölfoder) i slutet av sommaren, eller vid ca 5 månaders ålder senast för att de ska vara invanda på det vid avvänjning. Jag anser att alla föl behöver kraftfoder, men det är viktigt att räkna på behoven och vilka fodermedel man ska använda precis som för en stor häst.

Börja fodra ditt föl eget foder i egen hink/krubba nu.

Tyvärr låter de du har lyssnat på hemskt okunniga vad gäller föl, utfodring av föl och tillväxtproblem. :crazy:

Jag har stenkoll! Räknar på allt! De ska inte bara ha rätt kvoter, utan även rätt mängd. Min får fri tillgång på grovfoder, som är såklart analyserat. Tror hon får i sig 6-7 kg om dygnet. Sen får hon 2 liter foal creep från D&H, hon får ½ l lusern, för att få i sig olika proteinkällor. Sen får hon 3 dl potatisprotein, 1 dl linfrökaka, 3 dl metformix, selentillskott samt 1 l müsli som är ett vitaminkoncentrat. Så egentligen när man pratar kraftfoder så får hon då 1 liter musli o 3 dl potatisprotein. Resten anses vara grovfoder. Detta ger en kvot på 11 mellan mj/smrb och en kvot mellan Ca/p på 1,89

Men varför räknar du foder i volym, om du ändå säger att du har stenkoll?

för att jag väger allt o gör om det i volym för att det ska bli lättare för alla andra i mitt stall

Det allra största problemet du kan råka ut för, är om fölet inte är invant på kraftfoder till avskiljningen.
När de slutar dia är det helt klart svårt att få en så pass ung häst att äta tillräckligt med mängd grovfoder så de får i sig tillräckligt, och det är få som har så pass bra värden på grovfodret att de slipper tilläggsfodra, och är de inte vana att äta kraftfoder då, så blir tillväxten rejält ojämn, och kanske för få byggstenar tillfört.

Alla hästar oavsett ålder måste ju vänjas in sakta på nytt foder, och då är det väl lämpligt med en egen krubba. Bind upp stoet om det behövs, eller passa på att börja dela dem, om du har tillgång till skilda boxar bredvid varann, innan du vänjer av dem helt.

Jag blev tvungen att byta grovfoder föra året i januari, då vi bytte leverantör av anledning jag inte vill ventilera här, och trots analyser på bägge sorterna med utprovad foderstat fick fölet under en kort period märkbart påverkan i sina tillväxtzoner av det snabba foderbytet, med värk och svullnad som följd.

Ett bra foder att ha när man vänjer av fölet från mamman är D&H Foal creep. Det innehåller mjölkprotein

Om jag ska svara på frågan i rubriken, så låter jag mina föl äta från stoets krubba. Nu brukar jag inte behöva fodra mina ston med kraftfoder under de första månaderna, har bra bete. Men så fort vi stallar in hästarna så får fölen äta så mycket som stoet tillåter.

Det är också ett bra sätt att vänja fölet vi nya fodersorter att det får se mamma äta av det. Så innan avvänjning har stoet och fölet fått äta det foder fölet sedan ska ha ihop.
Hur stor skillnad det gör att fölet kan lära sig äta så här, det märker man nog inte förrän man står med föl utan mamma och ska lära det att äta.

Jag gör likadant som du, inget av mina föl har haft några problem med övergången från mjölk i kosten till att vara utan.

Våra får inte äta från mammas mat under första 3 månaderna, men sen är det fritt fram. Pedro, den enda som flyttat till eget än så länge, får lucern, Mixt och Foaly samt ska få Brick snart.

Vad gör att ni beslutar för att fölen INTE får äta mammans mat första 3 månaderna?

Skulle vara nått med att fölen ändå inte kan spjälka maten? Eller hur det var :o Fick det förklarat idag, men minns inte exakt. Dom får ju såklart hö, men inget kraftfoder.

det är sant att fölen inte tillgodogör sig några större mängder av det de äter medan de är små. Men det finns ingen anledning att hålla dem borta från maten för det. De vänjer sig vid att äta samma saker som mamma gör redan från späd ålder...

Nu ser jag nackdelen med sent fött föl - stoet hinner inte äta upp sig på ett bra bete under den mest digivande perioden.
Hur sent fölade din häst? Jag kommer hamna i samma sits nästa år. (om allt går som det ska) Beräknad fölning 20 juli. Å andra sidan är det en extremt lättfödd häst jag har så det borde gå bra med tilläggsfoder.

Jag fick ett fullblodsföl som föddes 1 juli, alla experter skrek att det var för sent på året. Den hingsten startade sen som 2åring, och var trea i Derbyt som 3åring!
Han gick ute med sin mor på ett jättebete till november, modern fick tillskott (groov) hela tiden och han åt ganska snart lite också.

Senast ändrad:

Det bästa är att se till att stoet är i riktigt gott hull redan under dräktigheten (ja redan innan dräktigheten egentligen) istället för att man ska försöka fodra upp ett lakterande sto. Då är det ändå inte säkert att ens bra bete räcker till.

Det är inga problem att få föl sent ur den synvinkeln bara man ser till att börja fodra på INNAN gräset tappar sin malla och INNAN stoet faller ur.

Eftersom att gräset kommer att tappa näringsmässigt när fölet fortfarande kräver väldigt mycket näring av stoet -till skillnad mot vid tidigt födda föl då näringskurvan varit på nedåtgående ett tag redan när det närmar sig sensommaren- så kommer stoet kräva mer foder än det sto som fått ett tidigt föl (som man å andra sidan får fodra på längre i början).

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
868
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka