Hur lasta/förvara grejor i släp med mjuk mellanvägg?

Blandrastik

Trådstartare
Funderar på att byta mitt gamla Kylinge mot ett nyare släp. De flesta släp idag har mjuk mellanvägg, hel eller halv. Tidigare har jag haft andra halvan av släpet till höförvaring plus diverse andra grejor som ska med på färden, lite hinkar och annat.

Vad gör man av sånt när man har en mjuk mellanvägg? Höpåsarna kan ju åka in till hästen, knappast optimalt. Sen kör jag typ aldrig mer än en häst, funderade ett slag då på 1,5-hästars släp. Eftersom i princip halva släpet blir "dött utrymme" Fastän jag har B-E, så jag behöver inte bekymra mig vikter, vilket är 1,5-hästars släpet största försäljningsargument.

Ghaaa, blir tokig på denna djungel.

jag tänker såhär,
grepen kan jag fästa på väggen i tomma spiltan, höpåse hänger jag redan på frambommen, och krubba kan jag också fästa på väggen (och ha grimskaft osv i). höbalar kan staplas och klämmas fast under frambommen.
dvs en hängare där man kan klämma fast allt i får instaleras.
har också en kylinge med hel vägg nu, drömmer så smått om en ifor. men brukar ha saker på golvet i tomma spiltan och kommer att sakna det. bara att ha grimskaftet och krubban där förenklar när man ska lasta in sen, slipper man klämma sig själv och hästen mellan transporterna för att nå fram till bagaget på bilen.

har funderat på enhästars släp också, men då kan man ju inte ha ngt förutom hästen i släpet. och bilen blir överfull..

Jag har halva mellanväggen av plast/mjukt material. På våran så hänger vi fast höpåsarna på mellanväggen med spännband, somnär vi ex åker iväg och behöver ha med några påsar mat förutom de som ligger i höseglet. Vi har alltså påsarna hängandes fastspända i mellanväggens "ställning" eller hur jag nu ska lyckas förklara. Ska se om jag kan hitta en bild!

Dålig bild, men de var tyvärr bara den jag hittade, inte exakt som den vi har nu, men samma princip :) Grepen osv har du redan fått bra förslag på genom att fästa på väggen :)

wpid-2015-01-12-15-34-39.png

Skulle finnas som extrautrustning att man väljer och ha en halva som förvaring. Skulle inte det sälja? Om det är mobilt med möjlighet att återställa.
Funderar...
Skulle vara bra med ett släp som har en spilta på 1,10m och en på 40cm och hel mellanvägg. Perfekt att ha förvaring i den smala ;). Det bästa från enhästars och små tvåhästars släp.

Funderar på att byta mitt gamla Kylinge mot ett nyare släp. De flesta släp idag har mjuk mellanvägg, hel eller halv. Tidigare har jag haft andra halvan av släpet till höförvaring plus diverse andra grejor som ska med på färden, lite hinkar och annat.

Vad gör man av sånt när man har en mjuk mellanvägg? Höpåsarna kan ju åka in till hästen, knappast optimalt. Sen kör jag typ aldrig mer än en häst, funderade ett slag då på 1,5-hästars släp. Eftersom i princip halva släpet blir "dött utrymme" Fastän jag har B-E, så jag behöver inte bekymra mig vikter, vilket är 1,5-hästars släpet största försäljningsargument.

Ghaaa, blir tokig på denna djungel.

Jag har en hylla med rullgardin framtill ovanpå sadelkammaren (men öppnas inifrån transporten), ska jag bara ha med pallen och en höpåse och kör en häst så ställer jag det i den tomma spiltan bara. Det ska till ORDENLIGT med kraft för att grejerna ska börja kasa runt och trycka dem under mellanväggen går nog inte ens. Som jag kör med levande last så står grejerna där jag lämnade dem.

Jag har en hylla med rullgardin framtill ovanpå sadelkammaren (men öppnas inifrån transporten), ska jag bara ha med pallen och en höpåse och kör en häst så ställer jag det i den tomma spiltan bara. Det ska till ORDENLIGT med kraft för att grejerna ska börja kasa runt och trycka dem under mellanväggen går nog inte ens. Som jag kör med levande last så står grejerna där jag lämnade dem.

Som du fixat dit själv eller som kom med släpet? Jag antar att du menar framför hästen?
Menar du att du har höpåsar och mjuk mellanvägg och påsarna står kvar?

Som du fixat dit själv eller som kom med släpet? Jag antar att du menar framför hästen?
Menar du att du har höpåsar och mjuk mellanvägg och påsarna står kvar?

Den finns i släpet, har en Star Trailer Ringo Star/Thule Excellent.
Japp, inga problem utan den står kvar där jag satt ner den. Man kör ju så försiktigt med häst i, eller jag gör det iaf :p

Tog kontakt med en släptillverkare. Det går alldeles utmärkt att få en hel mellanvägg, som är hög, så det i princip blir ett omklädningsrum och sadelkammar i ena halvan och hästutrymme i andra. Vill man så sätter man väggen så hästen har större yta, man kan då fästa krokar för grepar och kläder och annat på den höga väggen.

Är det bara jag som funderat i de här banorna? Att den del som det inte står häst i är död-yta som utnyttjas dåligt?

Jag tänker att det ställer hela ventilationsfrågan på ända, det blir ju nya förutsättningar för luftväxlingen. Jag hade inte valt en sådan lösning.

Jag tänker att det ställer hela ventilationsfrågan på ända, det blir ju nya förutsättningar för luftväxlingen. Jag hade inte valt en sådan lösning.

Äsch, alltid är det nåt. Ligger väl nåt i det. Nu stod i det i och för sig inte hur hög väggen var, bara att den var högre. Jag tänkte inte ändå upp till taket. Å andra sidan är det en sprillans ny specialinredd, det var inte de pengarna jag tänkt mig.

Har man bara en lite högre än normal hög mellanvägg (inte omklädningsrum då) så blir det ju inte värre luftutväxling än en vanlig transport.

Jag tänker att även med förvarings utrymmet på tomma sidan, så ska mellanväggen vara flyttbar. Detta då det förenklar i och urlastning av saker och att man kan snedställda väggen vid lastning av hästen och om man har en bredåkare.

Blir mer och mer sugen på att bygga om ett äldre släp nu såhär ^_^. Så kan man ordna med tränshängare och ev till och med ha sadeln i lilla spiltan. :).

Blir mer och mer sugen på att bygga om ett äldre släp nu såhär ^_^. Så kan man ordna med tränshängare och ev till och med ha sadeln i lilla spiltan. :).

Faktiskt jag med :) Hur många gånger har inte jag stått i duggregn och hoppat på ett ben i leran när stövlarna ska på, eller överdagsbyxorna fastnat. Bara att gå in i "garderob-förrådsdelen" i släpet. Att det är smalt gör ju inget.

Faktiskt jag med :) Hur många gånger har inte jag stått i duggregn och hoppat på ett ben i leran när stövlarna ska på, eller överdagsbyxorna fastnat. Bara att gå in i "garderob-förrådsdelen" i släpet. Att det är smalt gör ju inget.
ja :love: att kunna ha ridstövlarna och där också så man slipper stå och vingla.
vet hur jag ska göra med nästa släp nu ^_^.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka