Hur lära unghäst bli longerad?

smedsussie

Trådstartare
Jag har ett litet problem.

Har en 3-årig islandsunghäst som jag skulle vilja lära att bli longerad. Problemet är bara hur? I alla böcker som jag läst om inridning och unghästar står inte ett enda ord hur man gör.

Sambon, som har lovat att hjälpa till, har helt plötsligt "inte tid" när man ber om hjälp och ensam funkar det inte alls. Det brukar sluta med att jag snurrar runt hästen, han blir förvirrad och jag irriterad... Med andra ord, det funkar inte alls.

Att ta hjälp av någon utomstående är tyvärr ingen lösning, vi är relativt nyinflyttade på orten och känner inga hästkunniga här.

Hoppas att någon klok människa ute i detta avlånga land kan komma med lite tips!

Sv: Hur lära unghäst bli longerad?

Börja med att lära hästen att flyttas i sidled för tryck, som så småningom övergår till att bara vara en pekning. Sedan utökar du avståndet till hästen (inte genom att du själv backar, utan genom att hästen går framåt.) och minskar trycket till att bara vara din position lite bakom hästens mitt.

Ett långt spö eller en longerpisk är en bra hjälp för att "peka" hästen framåt, och är förlängd arm om hästen går emot dig eller försöker vända. Ha hela tiden kontakt i linan, glappar den alltför mycket tappar du kontrollen.

Men jag tycker att det viktigaste är din position, kommer du för långt fram på hästkroppen kommer hästen att uppleva dig som bromsande, och tydlighet är A och O när det gäller unghästar!

Om hästen börjar vända sig och krångla, se till att bara driva den framåt igen, utan att börja fiska med linan och göra en stor affär av det.

Du kan börja med att löslongera. Lär hästen att när du går mot bakdelen ska den förflytta sig framåt och när du går mot framdelen ska den stanna/minska tempot. Befäst detta innan du sätter på lina. Använd rösten mycket och befäst smackningar som framåt och "ptrroo" som stanna/minska tempo.

Förstår precis hur du känner dig! Har själv varit i samma sits med min lilla fjordtjej på 2 år. Hon är världens goaste häst och vill gärna vara med mig. Hon har alltid följt mig som en hund och det är något jag uppmuntrat.

Och herre min gud vad jag ångrade det när jag skulle börja longera henne. Hon bara snurrade runt mig. (Och jag kan berätta redan nu att hon kommer bli grym på både framdels och bakdelsvändning) Jag har prövat att löslongera men det fatta hon inte alls.

Det som blev min räddning var körpisken. Genom att jag ställde mig på framåtdrivande punkt bakom bogen, fick henne att snurra och sen viftade (obs inte i närheten av den lilla) med körpisken (hon är supervan vid spön men inte de som viner) så kom hon lite av sig med snurrandet runt mig och fortsatte framåt istället. Berömde hur mycket som helst och efter några varv så funkade det. Till och med i traven. Och nästa gång var hon helt grym på det, fattade direkt.

Kan tillägga att hon flyttar sig när jag ber henne om det både fram och bak och är en väldigt lätt lärd häst. Det jag har upptäckt är att om man har fått något att funka, vänta i två veckor utan att göra det igen så sitter det perfekt efteråt. Crazy jag vet, men det slår aldrig fel på min lilla dam.

Löslongering är tyvärr inte att tänka på, vi har inget staket runt paddocken för tillfället (den är under uppbyggnad).

Har försökt att peta på honom med långpisken, men han bryr sej inte om den. Tilläggas kan, att han är som föregående inläggs häst, han har följt mej som en hund. Att leka "följa John" funkar kanon.

Ska försöka jobba på saken och verkligen se till att sambon hjälper mej i helgen.

Jag tycker du ska vänta tills du fått upp staket innan du börjar longeringsövningarna. Skulle du dabba dig -lätt hänt, fråga mig:o- och tappa hästen eller det skulle trassla på något vis har man inte en skrämd löshäst med flaxande lina.

Det du kan testa e att rita en "volt" i paddocken som du ska ha som riktlinje (rätt stor). Sen ställer du dig i "longeringsposition" med hästen ca 50cm från dig. Där efter går du runt volten som du ritat upp (men bibehåller longeringspositionen). Efter hand som han förstår att det e mening att gå runt på volten ökar du avståndet mellan dig och hästen genom att minska din volt. Följer hästen efter ökar du din volt igen.

Aliils sätt fungerade även på min, dock så hade jag inte dina problem i början, eller inte alls så stora. Man flyttar sig lite i taget och man behöver inte alls hamna i mitten på första försöket utan börja med att gå vanligt och sen flytta sig en bit innåt, med förslagsvis en körpisk som yemma nämnde, i vänster hand i vänster varv och tvärtom i höger. Längre en ett vanligt spö men inte lika mycket som viftar runt som på ett longerspö. Man får ta små steg i taget, det kanske räcker att du går en meter ifrån till att börja med för att nästa träning flytta dig ännu mer. Nu vet jag inte hur van din är vid spön, men jag viftade lite med spöt bakom mig när jag gick runt, när hästen reagerade framåt fick den beröm. Möjligt att den börjar trava men så lä länge den inte drar iväg så spring med den lite och passa på att se till att avståndet mellan dig och hästen ökar. När du kommit en bit på väg så börja vänd dig så du står i longeringsposition, det vill säga snett mot hästens flank, där har du en drivande position. Lämpligt att passa på att göra detta om hästen börjar trava vid drivning från pisken. Använd körpisken att driva framåt och utåt med. Det krävs att du är så pass långt ifrån hästen att körspöet får plats mellan er. Då kan du peka med spöet mot bogen om den vill gå inåt, glöm inte att själv stå i drivande position samtidigt så den går utåt-framåt.
Vissa fattar direkt, andra får man öva med ett tag. Hoppas det löser sig :)

Ställ dig i höjd med bogen. Sträck ut armen närmast hästens huvud i den riktning du vill att den ska gå. Titta dit du vill att den ska röra sig och driv med armen närmast hästens rumpa. Backa inte från hästen, utan kliv mot den och "tryck bort den" från din plats mitt i den blivande volten. Titta inte på hästens rumpa utan dit du vill att hästen ska röra sig, annars blir det bara snurrandes runt framdelen.

/Migo

Tack för alla tips! Ska testa lite när jag har fått ordning på paddocken.

Bor strax utanför Strängnäs, som svar på den frågan.

Har tyvärr haft ont om tid ett tag pga mycket arbete, så nu har han bara gått i hagen och haft det bra. Antar att det blir "semester" nån vecka till för honom. Tar tacksamt emot fler tips!

Jag har svårt för att få ponny att gå på en jämn volt (hon flyter in på en sida och drar ut sig på andra halvan), men det brukar gå okej. Fast problemet är att det inte går att få stopp på henne? Hon sticker inte, men jag får henne bara inte ner till skritt :D. Hon förstår ptroo när man leder , tömkör, rider osv (jag tar inte mkt i handen, nästan bara sits). Men det går bara itne när ja longerar.

Försöker gå "framför" henne och höjt handen osv. Vill inte direkt vifta med piskan framför henne, känns som om hon kanske blir "rädd" och kastar sig åt andra hållet och sen blir det kaos. Om man bara har den framför bryr hon sig inte :P

Sätt upp en ring med plaststolp o plastband tillfälligt. De lär sig fort vad man vill.
Problem kan uppstå om man alltid har hävdat att hästen inte får gå brevid eller framför. Man bör ha lett hästen på båda sidorna. Hö. varv vållar oftast problem.
Se till att du alltid driver bakifrån, så du inte stoppar hästen genom att vara "framför" den. Var i rätt position. Beröm minsta lilla den gör rätt.

När man är osäker är det risk att ens signaler blir otydliga av rädslan att göra fel - tro mig, jag vet! Men försök att inte tänka så. Du vet vad du vill - att hästen ska gå ifrån dig till att börja med. Då får du vara tydlig om den ska förstå, strunta i om hästen ser förvirrad ut i början. Ge en önskad signal för "ut" (Själv höjer jag tydligt den handen som är närmast hennes rumpa, som en drivande signal). Sedan visar du den vad din nya signal betyder genom att driva iväg den. Ibörjan spelar det ingen roll om den blir lite skärrad, (du har just aggerat som en dominant häst som vill att den ska flytta sig, naturligt, men inte så vanligt drag från människan) huvudsaken är att du är lugn i din hållning, berömmer så fort den gör rätt och inte låta den springa mer än max ett varv. Sedan tar du in den, klappar den och - om du använder dig av godis - ge den en liten godisbit för att den ska koppla ihop longeringen med något positivt. Den måste veta när den gjort rätt. :) Avsluta efter en gång åt varje håll. Sedan kan dens hjärna få arbeta i fred under natten (brukar göra underverk) och dagen efter kommer det gå mycket lättare. :)

Långt inlägg, hoppas du orkade läsa! ^^

Jag tycker att du har fått många bra tips här i tråden!

Dock rekommenderar jag dig att ta hjälp utav någon, eller skicka hästen på inridning om du aldrig har ridit in en häst förut. Det spelar ingen roll hur många böcker man läst om inridning, -man måste kunna det i praktiken också! unghästar är som svampar och tar till sig allt! både bra och dåliga saker.

Har man aldrig ridit in en unghäst själv bör man ta hjälp utav någon tränare regelbundet (helst varje vecka i början!) . Tänk på att unghäst-tiden får du aldrig tillbaka. Det du lär hästen nu kommer att sitta djupt in hos hästen senare. Det är nu du lägger grunden.

Kan bara hålla med dig!

ts, för att kunna lära någon något, måste man ju först kunna det själv :)
Och longering är inte så enkelt som många verkar tro, utan kräver en hel del övning för att kunna utföras på ett sätt som gör nytta. Felaktigt utförd kan den ställa till med skada istället på en oerfaren häst.
Så mitt råd blir detsamma som från saraaandersson; be någon visa och hjälpa dig på plats! Gärna på en erfaren häst först, tills du fått in timing och självsäkerhet nog att kunna visa unghästen tydligt vad du vill.
Lycka till :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag är så irriterad just nu, så jag ber om ursäkt för dåligt språk och eventuell snurrighet i inlägget redan nu. Till saken. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 181
Senast: Brandgul
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 803
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar